Arghhh.. Farvel toppakning

  • Jeg undlader 10 linier med bandeord og kommer lige til sagen.


    Efter en masse bøvl med at få konens Toyota Starlet gennem syn, lykkedes det at få den godkendt.
    Kort tid efter (2 dage siden) gik toppakningen og jeg måtte slæbe svinet hjem med Mitsubishien. ;(


    Jeg regner med at flå topstykket af her i weekenden og håber, at det ikke er revnet, så en planslibning og et slibesæt kan løse problemet.


    Det er en Toyota Starlet 1,0 fra 1987. Kaldes såvidt jeg ved EP70.


    Jeg mangler at finde tilspændingsmonenter på topstykket osv. til den operation.
    Er der nogle her, som vil dele lidt af deres evt. viden og et par gode tips ? ;)

  • Quote

    Originally posted by Shooqer
    jeg finder dem lige imorn til dig på work:)


    Arbejder som auto-mekker


    Er det iorden?


    Det lyder super. Jeg mente nok at der var en auto-mekker her. Kunne ikke lige huske, at det var dig. ;)

  • En stor træ bjælke er en god ting til at få topstykket af ;) Slog hårdt på det med den for at få det af pga. undertryk.. Regner med du har styr på at man ikke skal bruge metal og brækjern, men ville lige sige det ;) Til en fiat Uno tror jeg det kostede mig ca. 500 ialt uden værktøj, men med bolte, pakning osv. hos Thansen :)

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

  • Quote

    Originally posted by teko
    En stor træ bjælke er en god ting til at få topstykket af ;) Slog hårdt på det med den for at få det af pga. undertryk.. Regner med du har styr på at man ikke skal bruge metal og brækjern, men ville lige sige det ;) Til en fiat Uno tror jeg det kostede mig ca. 500 ialt uden værktøj, men med bolte, pakning osv. hos Thansen :)


    Jeg ved ikke lige, om jeg har styr på det. Det vil vise sig. :evil:
    Sidst jeg skiftede toppakning, var da jeg satte et Morris Marina 1300 topstykke på en Mascot Clubman 1100 motor. Ventilerne er noget større.
    Synes ikke, at jeg kan mindes, at der skal pilles SÅ meget af, for at få et topstykke af. :boxed:

  • spænd rækkefølge:


    9 - 3 - 1 - 6 - 8
    7 - 5 - 2 - 4 - 10


    Spænd momenter:


    1: 30Nm
    2: 50Nm
    3: Drej 90 grader
    4: Ingen efterspænding


    TOPSTYKKET MÅ IKKE PLANSLIBES


    Er der mere du vil vide? :))


    HUSK AT LÅSE KRUMTAPPEN OG KNASTEN ellers kan du få problemer med at starte den igen:)


    God fornøjelse :9xo


  • Mange tak. :D
    Du kommer med i min aftenbøn i aften. ;)... :))

  • Quote

    Originally posted by Shooqer
    hvordan går det?


    er det nemt? :))


    He he... Nemt synes jeg ikke det er. ;)


    Det bliver først til mere i morgen. Har ikke tid til det i dag. :boxed:
    Har fået hentet bilen og sat den i en kammis garage, hvor der kan komme varme på. Det er for koldt i min carport.
    Diverse køleslanger, luftfilter, dæksler osv. har jeg pillet af.
    Jeg vil se om jeg kan undgå, at pille manifolder af. De skruer til udstødningsmanifolden, ser ret møre ud. Det ville blive mindre sjovt, hvis de knækker. :boxed:


    Jeg tror også, at jeg har fundet ud af, hvorfor den gik lidt ujævnt i motoren og hakkede lidt.
    Rotor og dæksel ser ikke for kønne ud, så jeg har købt nye. Har også købt olie, oliefilter, kølevæske og slibesæt. ;)


    De dersens små paraply gummi tingester til ventilerne er også med i slibesættet.
    Måske man burde skifte dem. Den bruger lidt olie ?


    Så håber jeg bare at topstykket ikke er revnet. Hvis det er, er jeg på den. :rolleyes:

  • Quote

    Originally posted by The Hans
    De dersens små paraply gummi tingester til ventilerne er også med i slibesættet.
    Måske man burde skifte dem. Den bruger lidt olie ?


    Bruger olie? jeg er lidt :boxed:


    Quote

    Originally posted by The Hans
    Jeg vil se om jeg kan undgå, at pille manifolder af. De skruer til udstødningsmanifolden, ser ret møre ud. Det ville blive mindre sjovt, hvis de knækker. :boxed:


    Det er nemmere at pille manifolderne af.


    Jeg har skiftet 6 toppakninger i Fiat Punto i løbet af en uge


    Men jeg har ikke prøvet når det er en 16V men kan se at Starket kun er 12v og derfor kun en knast. (2 ind og 1 ud)


    FIAT svaghed: Toppakning

  • Quote

    Originally posted by Shooqer
    Bruger olie? jeg er lidt :boxed:


    De dersens paraply gummi dimser, gør det, at de lukker tæt om øh, et eller andet, så olien ikke kan rende ned i forbrændingskammeret. De bliver hårde med tiden og lukker derfor ikke helt tæt og så kan der komme et lille olieforbrug den vej. Sådan har jeg fået det forklaret. ;)


    Quote


    Det er nemmere at pille manifolderne af.


    Jep, jeg havde på fornemmelsen, at du ville sige det.
    Jeg føder en kamel, hvis de bolte knækker og tvillingekameler, hvis topstykket er revnet. ;)


    Quote


    Jeg har skiftet 6 toppakninger i Fiat Punto i løbet af en uge


    Men jeg har ikke prøvet når det er en 16V men kan se at Starket kun er 12v og derfor kun en knast. (2 ind og 1 ud)


    FIAT svaghed: Toppakning


    Jep og Fiat Uno. Det kan min lillebror snakke med om. Jeg måtte slæbe ham fra afkørslen til mortorvejen og hjem til mig, da jeg boede i Nyborg.
    Den åd alt kølevandet med det samme. :boxed:
    Korrekt. Der er kun en 12V, heldigvis.. ;)

  • Paraplyerne lukker tæt om ventilstammen :)
    Olieforbruget kan især ses ved motorbremsning eller når man bare lader den løbe. Det gjorde en verden til forskel i min gamle Opel, da jeg fik dem skiftet sammen med toppakningen i sin tid :)

  • Quote

    Originally posted by Carlsen
    Paraplyerne lukker tæt om ventilstammen :)
    Olieforbruget kan især ses ved motorbremsning eller når man bare lader den løbe. Det gjorde en verden til forskel i min gamle Opel, da jeg fik dem skiftet sammen med toppakningen i sin tid :)


    Tak for forklaringen. :9xo
    Jeg tænkte nok, at du også vidste det. ;)
    Dem bør jeg nok skifte. Er det bøvlet at skifte dem ?

  • Quote

    Originally posted by The Hans


    Tak for forklaringen. :9xo
    Jeg tænkte nok, at du også vidste det. ;)
    Dem bør jeg nok skifte. Er det bøvlet at skifte dem ?


    Næh det burde det ikke være. Ved ikke lige hvordan det er med en Starlet, men på asconaen skulle der en låsering af i enden af stammen, og så skulle de trykkes ned over og helt i bund. Så sidder de der :)
    De plejer også at følge med et slibesæt.

  • Quote

    Originally posted by Carlsen


    Næh det burde det ikke være. Ved ikke lige hvordan det er med en Starlet, men på asconaen skulle der en låsering af i enden af stammen, og så skulle de trykkes ned over og helt i bund. Så sidder de der :)
    De plejer også at følge med et slibesæt.


    ja, det er nemt når man har værktøjet til det, eller kan det værer noget helvedes lort at gå i gang med. Du kan trykke fjederen sammen, og sætte de 2 halve låseringe i samidig med du holder fjederen nede. Det ville hjælpe hvis din nabo eller familie kunne hjælpe til der.

  • Quote

    Originally posted by Shooqer
    ja, det er nemt når man har værktøjet til det, eller kan det værer noget helvedes lort at gå i gang med. Du kan trykke fjederen sammen, og sætte de 2 halve låseringe i samidig med du holder fjederen nede. Det ville hjælpe hvis din nabo eller familie kunne hjælpe til der.


    Takker. En fummelfingeret kammi kan vel gøre det. :))


    Dagens sms:


    2 mænd sidder og venter på at komme ind til en samtale med pantefogeden.
    Den først mand går ind og efter 10 min. kommer han ud, kun iført underbukser og strømper.
    Han tog alt hvad jeg havde, undtaget det jeg har på.
    Den anden mand, vil være smart og smider alt og går nøgen ind.
    Efter 10 min. kommer han ud med en prop i røven, bind for øjnene og en knude på fyren.
    Hvad skete der, spurgte den første mand ?
    Han lukkede for lys, gas og vand.
    :))