Østjyder søges

  • Hej,


    Jeg går på Danmarks Journalisthøjskole, og kommer her med min anden forespørgsel hehe. Denne er dog en del nemmere end min sidste, ville jeg mene.


    Jeg er p.t. på et TV nyhedsforløb på vores afsluttende semester inden praktik. Det er her vi skal vise hvad vi kan, så skal helst have lavet nogle gode indslag. Vi har fået opgaven at lave et nyhedsindslag fra Østjylland. Det skal optages torsdag og fredag.


    Så min forespørgsel går på ideer til hvad dette kunne være. Kender i til noget forargeligt, for dårligt, spændende, godt, interessant i denne region, som endnu ikke er blevet taget op i medierne. Eller har i selv været ude for noget, som kunne være interessant for Danmarks befolkning at få at vide?


    I kan både skrive her med løse ideer, men hvis det er meget konkret og følsomt kan i bare skrive en PM.


    På forhånd tak :)

  • Var på et kort kursus ved TV Midt Vest sidste år. Ganske spændende.


    Selve det man vil optage, altså emnet kan måske godt være kedeligt, men hvis man formår at klippe materialet samt tilgive det en spøjs drejning, så kan snart hvad som helst være emnet!


    Men et direkte emne har jeg dog ikke, men husk nærbilleder :9xo (hvilket du formodentlig ved alt om alligevel)

  • hehe hvad mener du?


    edit:


    Quote

    Originally posted by DeH
    Hvad med at skrive om gamer kulturen?
    Fx Top clanerne i cs?


    Nah.. der er ikke rigtigt nogen nyhedsværdi i. Vi arbejder ud fra VISA-kriterierne:


    Væsentlighed
    Identifikation
    Sensation
    Aktualitet
    Konflikt (ja ved godt der ikke er K i visa hehe. Men sådan er det bare.


    Og umiddelbart ville indslaget ikke have en reel nyhedsværdi. Med mindre boomet sker fordi et eller andet fx.

  • Tænker på Silkeborg jo er et smukt og spændende sted. Men man kunne jo måske få noget ind over med motorvejsproblemet. Altså de kan jo ikke bestemme sig for hvordan den skal løbe "igennem" Silkeborg!

  • Quote

    Originally posted by Macimuz
    Tænker på Silkeborg jo er et smukt og spændende sted. Men man kunne jo måske få noget ind over med motorvejsproblemet. Altså de kan jo ikke bestemme sig for hvordan den skal løbe "igennem" Silkeborg!


    Den sag er der vist efterhånden bare kogt en dælens masse suppe på. Og de havde vist besluttet sig, da nogen naturbeskyttere gik til domstolene.




    Edit: Kom lige til at tænke på to ting, jeg ved ikke om det er noget, men du kan da evt. tænke over det. Begge ting kan evt. også allerede have været for meget i medierne.


    En kvindelig indbrudstyv er blevet skudt i benet af en betjent, det er i sig selv intet specielt, men når sådanne ting sker skal det undersøges af statsadvokaten. Det interessante i det er de andre sager der har været oppe i medierne hvor statsadvokaten også har været indblandet, til fordel for betjentene. Er Danmark ved at blive en politistat?


    Den anden ting der dukkede op i mine tanker er trafiksikkerhed. Lige for tiden, er der mange der er på glatbanekursus, hvilket jo nok er for at højne trafiksikkerheden - men hvad med de lappeløsninger der er fundet på i forbindelse med lastbiler og højresvingsulykker? "Be'r" de cyklende danskere selv om, at det skal gå galt en eller anden dag, med den måde de færdes i trafikken på?

  • Tja, bor selv i sillkeborg, og går på HTX der :D der var 3 politikere fra Venstre, konservative og en sidste ude og fortælle, og dem ene af dem stillede op til kommunevalget. Han snakkede også om den her motorvej, og det var ganske skæg og høre på..

  • Quote

    Originally posted by Burger


    Den sag er der vist efterhånden bare kogt en dælens masse suppe på. Og de havde vist besluttet sig, da nogen naturbeskyttere gik til domstolene.


    Såmænd også bare et forslag jo ;)

  • Quote

    Originally posted by Burger
    klip
    Den anden ting der dukkede op i mine tanker er trafiksikkerhed. Lige for tiden, er der mange der er på glatbanekursus, hvilket jo nok er for at højne trafiksikkerheden - men hvad med de lappeløsninger der er fundet på i forbindelse med lastbiler og højresvingsulykker? "Be'r" de cyklende danskere selv om, at det skal gå galt en eller anden dag, med den måde de færdes i trafikken på?


    Sjovt du lige nævner trafiksikkerheden.
    Noget jeg har svært ved at forstå i den forbindelse er, hvordan kan det lade sig gøre, at mange ældre mennesker, som er livsfarlige i trafikken, stadig får lov til at sidde bag et rat ?
    Der fokuseres meget på spirituskørsel, men nogle af de mosefund er altså lige så farlige. Det har jeg personligt oplevet konsekvenserne af og det gør jeg endnu og nok resten af mine dage. :boxed:


    Det er da i hvert fald et relevant emne, man kan tage op, selv om det ikke ligefrem er regionsbestemt. ;)

  • Quote

    Originally posted by The Hans


    Sjovt du lige nævner trafiksikkerheden.
    Noget jeg har svært ved at forstå i den forbindelse er, hvordan kan det lade sig gøre, at mange ældre mennesker, som er livsfarlige i trafikken, stadig får lov til at sidde bag et rat ?
    Der fokuseres meget på spirituskørsel, men nogle af de mosefund er altså lige så farlige. Det har jeg personligt oplevet konsekvenserne af og det gør jeg endnu og nok resten af mine dage. :boxed:


    Det er da i hvert fald et relevant emne, man kan tage op, selv om det ikke ligefrem er regionsbestemt. ;)


    Ja, man kan jo undre sig over hvorfor så mange ældre må køre i trafikken. Jo jo der er dem som sagtens kan, men oplever godt nok tit hr. eller fru. bedstemor/far sidder bag ratten, og det ser ikk så sikkert ud endda.

  • Man kunne også beskæftige sig med hvor meget journalister roder og sviner, og hvor lidt de tænker over om de rammer posen i skraldespanden, eller i det hele taget skraldespanden overhovedet. Det er en seriøs konflikt mellem de belastende journalister og rengøringsassistenterne :crazyeyes:


    Btw. Jeg gør rent i et mediehus :))



    Men må man få at vide hvad du har fundet ud af, Lecter?


  • Åh hold op, de drejer da slet ikke historien :))

  • en god journalist kan jo få hvilken som helst historie til at blive god :)


    Måske et feriested der kun åbner om sommeren (kendt sted) så kan man jo spørge om hvad der sker i vinterhalvåret og hvordan de forbereder osv osv hvad der måske sker af nyt ;)

  • Og nyheden i dette er? De har vel bare lukket. Og nej, man kan ikke få en god historie ud af alt. Ikke uden at manipulere ihvertfald.


    Anyway.. vi fandt nogle 5. klassepiger i Randers der havde arrangeret en indsaming til Pakistanofrene og kørte vinklen "indsamling på trods af muhammedkonflikten". Er netop kommet hjem fra optagelser, og det tegner til at blive et ganske fint indslag.


    Men for søren 15-årige piger i Randers har meget make-up på. Vi snakker flere kilo pr. næse hehe :)) :boxed:

  • Quote

    Originally posted by Lecter
    Og nyheden i dette er? De har vel bare lukket. Og nej, man kan ikke få en god historie ud af alt. Ikke uden at manipulere ihvertfald.


    Anyway.. vi fandt nogle 5. klassepiger i Randers der havde arrangeret en indsaming til Pakistanofrene og kørte vinklen "indsamling på trods af muhammedkonflikten". Er netop kommet hjem fra optagelser, og det tegner til at blive et ganske fint indslag.


    Men for søren 15-årige piger i Randers har meget make-up på. Vi snakker flere kilo pr. næse hehe :)) :boxed:


    Hehe :)
    Kommer klippet på nettet? Vi skal da tjekke de der 15-årige ud :))
    Og dine skills ;)

  • Quote

    Originally posted by SlackeR


    Hehe :)
    Kommer klippet på nettet? Vi skal da tjekke de der 15-årige ud :))
    Og dine skills ;)


    Hehe, ja tak :9xo


    Well, nogle piger skal bare bruge tid på det makeup (min kæreste inkl.) 8o

  • Quote

    Originally posted by Macimuz


    Hehe, ja tak :9xo


    Well, nogle piger skal bare bruge tid på det makeup (min kæreste inkl.) 8o


    Tid er ikke lig flere kilo ;)
    Som regel synes jeg meget mere om det hvis de mestrer kunsten at styre det så der IKKE er meget, men det fremhæver deres naturlige pæne sider. Meget makeup er meget sjældent godt :)

  • kan godt være jeg smider det på nettet ja... men bliver først i starten af næste uge, når det er færdigt.


    15-årige piger er godt nok liiiige lidt for meget børn til min smag hehe. og der er forøvrigt heller ingen med i indslaget... eller på råbåndet for den sags skyld