Min ven ødelagde noget i min bil! Help

  • Ja hej!


    Jeg står sQ i et dilemma her.


    Mig og en kammi sad ude og prøvede at lave mit anlæg idag.


    Han havde så, sådan en man kunne se om der er forbindelse i kablerne, han skulle lige se om den virkede, så han satte den ene (Jordstikket) På cigatikket, og den anden ende ned i bunden af cigarstikket. Hvilket udløste en høj lyd og man tydeligvis kunne høre en kortslutning! Min GPS var koblet til sådan et stik også (Har 4 cigarstik) i min bil, og efter det kunne jeg ikke få liv i gpsén! (Jeg prøvede så at slukke den, og hive batteriet ud, og efter tændte den) + uret i bilen ikke fungerede mere!


    Vi prøvede så at se nede i sikringsboksen, og fandt ud af at der var en sikring der var gået i kæmpe smadder. Den fik vi skiftet, men cigarstikkene + uret i bilen virker stadig ikke = Jeg kan ikke lade min GPS når jeg kører!


    Mit spørgsmål er så om det er fair at jeg kræver min kammerat betaler, den reperation det nu engang vil koste (Har fået avide at ledningsnettet nemt kan være futtet af)


    Han viste ikke hvad han havde med at gøre, da han gjorde det, så føler ikke det kan være min skyld OVERHOVEDET. han prøvede sig bare frem! Hans forsikring går vel ind og dækker det?


    Håber i kommer med jeres mening

  • Quote

    Originally posted by HuleFanden
    Din ven betaler/ordner det med forsikringen. Helt klart min mening da han har ødelagt det og det ikke er din skyld.


    Også det jeg synes der er mest fair!



    Vil sådan en forsikring dække det hele?

  • Quote

    Originally posted by HyBeR


    Også det jeg synes der er mest fair!


    Men alt efter hvad det koster og hvor gode venner i er så bedøm den derfra - Der er ikke grund til at ødelægge et godt venskab.

  • Sikker på at der ikke er sprunget mere end 1 sikring ?


    En kortslutning burde ikke være i stand til at ødelægge ledningsnettet. Det er jo derfor sikringerne sidder der.


    Jeg fatter ikke, at du giver amatører lov til at pille rundt i strømmen på din bil ? :boxed:


    Jeg tvivler på at nogen forsikring dækker det.

  • I Cigarstikket 8o


    Der er en grund til at de stik er lavet til radio'en, da der kan være forskellige amps, de forskellige steder på en bil.



    Jep fatter det heller ikke


    Tror ikke deres forsikring dækker, men måske hans inbo, når bilen ikke var tændt

  • Tror ikke du kan tvinge ham til at betale, du har jo selv givet ham lov til at pille i din bil? Det forstår jeg ikke helt når du selv siger at han ikke vidste hvad han lavede :oops:

  • Jamen jo, der er helt sikkert gået flere sikringer så? Men hvor? Det ville jo være en ide at sende den til en autioseret, også få ham til at lave det på hans regning!, nu når han har ødelagt det

  • Quote

    Originally posted by eNiTH
    Tror ikke du kan tvinge ham til at betale, du har jo selv givet ham lov til at pille i din bil? Det forstår jeg ikke helt når du selv siger at han ikke vidste hvad han lavede :oops:


    Han viste ikke hvordan sådan en "Gennemgangstester" virkede! Åbentbart!


    Han sad værtfald og prøvede at få den til at gøre noget ved at sidde og teste den på alting


  • Det var også det første jeg tænkte. Er faktisk helt enig i de tre ting du skriver.

  • der er ingen forsikring, der dækker noget man behandler og bearbejder. Derudover kan du ikke juridisk afkræve ham penge, da du selv har givet ham lov til at installere dit anlæg. Der er jo en grund til der står det skal udføres af professionelle.


    men.. nu har du jo ikke nævnt hvilken bil det drejer sig om. Hvis det er en ældre, kan der jo godt være flere end en sikringskasse... og når du siger at der er en sikring, der er gået i kæmpesmadder, kan det jo ske at soklen til den er ødelagt ligeså...

    Intel Core i5-750
    ASUS p7p55d, 8gb corsair ddr3-1600
    ASUS EAH6850
    Adata 599 64GB SSD, WD Green 2TB, WD black 1TB

  • Som The Hans siger - der er en grund til der sidder sikringer i en bil, netop for at undgå at et par amatøre der ikke ved hvad de laver ikke får brændt mere af end højst nødvendigt. Tjekke sikringerne er ikke altid nok - bør skiftes hvis tvivl. Der skulle gerne stå et sted hvad de forskellige sikringer er til. Skift dem der lyder relevante - altså instrumentbræt, cigarstik og ligende.


    Men hvad der kommer til om han skal betale - nej vel. Du har vel selv inviteret ham over så I kunne sidde og have en hyggelig eftermiddag og rode med et anlæg der sidder i bilen og få det op at køre?
    Altså er vi ude i noget egen fri vilje - så er alt forsikring i hvert fald frafaldet allerede her.
    Hvorvidt han så skal erstatte det, der vil jeg mene et rungende NEJ. Han har sikkert ikke gjort det med vilje, blot et uheld. Men hvis han er en af dine venner, så vil han formodenligt godt kunnet se problematikken og forsøge at hjælpe dig økonomisk med at få det op at køre igen, eller ¨på anden måde hjælpe. Jo ikke sikkert det kan svare sig at lave det hvis det er ledningsnettet hvis det er en gammel bil. Hvor tit/ofte bliver du straffet for dine uheld? Her kommer man langt med en undskyldning - hvilket han formodenligt har givet dig på stedet.


    Så hvorvidt du vil flå ham for penge er din egen hovedpine, samt hans samvittighed. Sæt jer evt. ned og snak om det

  • Quote

    Originally posted by HyBeR
    Faktisk for det ikke er løgn inviterede han MIG over og sagde vi sku lave anlæget :) Han mener selv han ku få det til at spille, men nej!


    Det irreterer mig bare det her :(


    Du har jo stadig selv sagt god for, at han rodede med det. Så der er nok ikke så meget andet at gøre end selv at betale, og så snakke med ham om han vil give et bidrag.

  • Jeg vil nok gætte på at der sidder en sikring i din GPS. tranformer, som også er gået. eller et andet sted, prøv hovedsikringerne::


    jeg mener sku ikke man er en rigtig ven, hvis man begynder at afkræve penge for noget man selv har givet lov til..!! Det ku jeg sku ikke finde på!


    DoGK

    Har byttet den stationære ud med laptop:
    [SIZE=10]Pentium Dual-Core
    4 Gb DDRIII
    160 Gb - sataII
    nVidia Geforce 9300M GT
    15",6 - screen
    win7 ultimate

  • Quote

    Originally posted by DGK TheHppChickn
    Jeg vil nok gætte på at der sidder en sikring i din GPS. tranformer, som også er gået. eller et andet sted, prøv hovedsikringerne::


    jeg mener sku ikke man er en rigtig ven, hvis man begynder at afkræve penge for noget man selv har givet lov til..!! Det ku jeg sku ikke finde på!


    DoGK


    Nej, men så mener jeg heller ikke ham der har ødelagt det er en rigtig ven, hvis han ikke selv kommer og tilbyder noget kompentation af en eller anden art.


    Hvis jeg ødelægger noget af mine venners, tilbyder jeg da selv af betale... Det burde ikke være nødvendigt for hyber at stå her...


    mht. forsikring, så tvivler jeg stærkt på i får en øre... med mindre i self. bøjer sandheden lidt, meeeen det er jo ikke nogen go idé..

  • Jeg tvivler stærkt på at ledningsnettet er futtet pga en kortslutning. Det ka altså klare rimelig meget strøm. Tjek at der ikk er flere sikringer der er gået. I min Golf er der en sikring der dækker ur, radio og cigarettænder. Men ved ikk hvilken bil du har?


    Han bør betale hva han ødelægger.. Han har jo kortsluttet strøm og jord, ikke nogen go ide..

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra