TDC udfordrer El-selskaberne

  • Læste ( og så ) lige på comon at TDC planlægger at lave europas bedste / største multimedienetværk. ( Sådan jeg tolkede det jeg har læst )


    Link:ComON#1 & ComON#2


    Må nok sige jeg glæder mig til at høre hvordan deres planer med at realisere dette ser ud. Især det med at kunne tilbyde 50Mb/s over kobberlinierne i 2010 eller så noget :) Udover det, er det jo akkurat det samme som el-selskaberne har gang i, eneste forskel er at TDC ikke vil grave fiberoptiske-kabler ned, citat fra eb.dk; "- Det vil være spild af samfundets penge at grave veje op for at lægge fiber ind, når man kan klare det med den eksisterende infrastruktur". Men hvordan de så vil klare at kunne sende flere hundrede ip-tv kanaler ud og HDTV, er et godt spørgsmål :) Hørte ellers for en måneds tid siden, i en live stream fra en konference @ Center for Information and Communication Technologies på DTU, at flere kloge hoveder mente at tiden helt klart var moden for fiber, og hvis fremtidens "multimedie-hverdag" skulle blive en realitet, måtte der forbindes med fiberoptiske-kabler i stor grad.


    Hvad synes i om TDCs udspil ? Giver debatten fri ;)

  • hehe der kører allerede nu ADSL2+ test linie og VDSL teste linier med IPtv og det virker ganske fint :)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Vil bare have resultaterne.... :D


    Ej, synes det er på tide at TDC endelig tilbyder sådan noget her, og jeg håber da inderligt at det kommer forbrugeren til gode inden længe. :)


    Her omkring Haderslev synes jeg ihvertfald at "vi" trænger til noget nyt. Vi har ikke nogle rigtig hurtige forbindelser i området. Men i Agerskov, en bondeby 20km væk har de 10/10! - Sådan noget er dælme fejt! :))

  • Det er vel bare blæst lidt op det eneste nye tdc har smidt ud nu her er at de vil samle deres tjenester som IP baseret hvilket nok også ville være dumt andet.


    Korte af det lange de vil have alle deres produkter over på IP teknologi hvilket lige så meget er deres eget system som tilbud til kunderne.


    Hmm big deal at de med kobber mener de kan nå 50mbit... fiber ligger ud med at kunne kører 100mbit og er jo teknisk ikke noget problem at kører 1gbit og mere på fiber.


    Ingen tvivl om det bare er med at få gang i den gravemaskine og noget fiber.


    TDC er også lidt dobbelt moralske på det her punkt for de ligger faktisk fiber kabler ind i alle nye huse der bliver bygget og hvis de ikke mener der er point eller ide i det ville de nok ikke bruge de penge...

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by Marquis
    Okay, formoder det i hovedstadsområdet :P ? Men VDSL lyder da dejligt, men TDC vil da få et problem, så vidt jeg ved rækker VDSL kun omkring 1km ?( + , - )


    VDSL skal heller ikke bruges på en "normal" måde - men der laves nogle små snyde trick så så mange som muligt kan få det :)
    Mere kan jeg vist ikke komme ind på det hehe

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2


  • Ja, der er jo altid nogle kloge hoveder der syntes noget ... :)) ... Mange gange uden at tænke over prisen bag tanken ... :))


    Men ja, det ville da være lækkert hvis man smed fiber ned over alt hvor der ligger kobber i jorden. Ville dog ikke sidde med regningen bagefter ... :boxed:


    Det optimale for forbrugeren må være at presse kobbernettet til det yderste for jo længere man kan bruge det, jo billigere vil det være for forbrugeren da det jo i sidste ende er ham der betaler for alt.


    ... og der er ingen der siger at TDC ikke ligger fiber ned ;)


    Tror der vil gå mange år før kobbernettet har udspillet sin rolle. Man finder hele tiden på nye måder at presse mere ud af det. Men naturligvis ligges der også fiber ned løbende. Der har jo ligget fiber i jorden i mange år i en begrænset mængde. Der skal jo også være økonomi i det.


    Skal ikke kunne sige om 50 MB/s i 2010 er meget på kort tid, men ser man tilbage, så ville folk dengang jo nok heller ikke tro at vi havde de hastigheder på nettet som vi har i dag over "kobbetnettet"


    Det er jo ingen kunst at få højere hastigheder hvis man bare smider 50 milliarder på bordet til et landsdækkende fibernet.... eller hvor meget det nu ville koste.


    Men hvis staten nu havde været lidt vågen tidligere og været med på "moden" tidligt, begyndte at tænke fremad og løbende satte penge af til det dengang de stod for tele-nettet, så ville vi have langt større muligheder end vi har i dag. Ligesom de har i visse andre lande.


    Personligt syntes jeg dog min skat er, og har været høj nok.


    Da vi jo nok ikke skal se flere hundrede kanaler på én gang, så er det jo også begrænset hvad der alligevel er behov for af båndbrede. Men ja, hvis der skal være plads til HDTV sammen med bl.a. vores internetforbindelser, så skal hastigheden op. Men nu skal HDTV jo også lige skære igennem over alt før det behov opstår ...


    Men med tiden vil man jo nok kunne leje film hos Blockbuster online og så streame den med det samme i DVD-kvalitet imens andre i hytten ser et par HDTV-kanaler et andet sted i hytten ... og ens kaffemaskine opdatere sin firmware ... men det sker jo ikke lige forløbig. Det kan vi jo starte med at takke politikerne for da de ikke har tænkt fremad og støttet ny teknologi nok som de har gjort i fx. Japan siden tidernes morgen. Vi må indse det ... Danmark er bare bagud på mange områder. Sådan har det altid været og selvom vi kæmper for at følge med, så er det sent vi er kommet op af starthullerne takket være stupide politikere der ikke kan tænke længere end til deres egen næsetip.


    ... men ja, jeg kunne også bare sidde og vræle som visse "kloge hoveder" ... :))

  • Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Det er vel bare blæst lidt op det eneste nye tdc har smidt ud nu her er at de vil samle deres tjenester som IP baseret hvilket nok også ville være dumt andet.


    yepper


    Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Korte af det lange de vil have alle deres produkter over på IP teknologi hvilket lige så meget er deres eget system som tilbud til kunderne.


    yep, IP telefoni blev flyttet et par måneder efter et par små problemer der skulle løses, men nu skulle de være fixet.


    Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Hmm big deal at de med kobber mener de kan nå 50mbit... fiber ligger ud med at kunne kører 100mbit og er jo teknisk ikke noget problem at kører 1gbit og mere på fiber.


    hehe TDC har lavet egne felt forsøg og har presset lidt over 100Mbit igennem et kobber kabel og det vil være nok til de fleste jo - så istedet for at skifte 200.000km kobber kabel ud med fiber inden for de næste 5 år så kan man jo lige så godt bruge kobber så længe man nu kan og skifte det måske hen over de næste 10-15 år. Det er der meget bedre økonomi i jo :)


    Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Ingen tvivl om det bare er med at få gang i den gravemaskine og noget fiber.


    vil du betale skiftet af 200.000 km kabel ud ??? Omkostninger til gravninger er enorme og TDC meddeler altid til andre udbydere når de skal grave noget større så de alle sammen kan deles om udgifterne ved det.


    Quote

    Originally posted by _WHAT_
    TDC er også lidt dobbelt moralske på det her punkt for de ligger faktisk fiber kabler ind i alle nye huse der bliver bygget og hvis de ikke mener der er point eller ide i det ville de nok ikke bruge de penge...


    Det dyre er heller ikke kablerne men det grave arbejder der skal lave og ved nybyggerier så er der jo dejlig åbent og wolla færdig.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2


  • Til dkwolf først. Hehe små tricks, lyder som en forretningshemmelighed :) Men tak, so far, for dine input i denne tråd! Du ved jo tydeligvis også mere om det, hvertfald mere end mig :)
    Joo, altså i USA forlyder det jo til at være slået meget godt igennem. Ved ikke præcist hvor meget de sender i HDTV derovre, men skulle mene det er en god slat der bliver sendt i HDTV. Men ja, desværre kan vi nok takke politikerne for ikke at være et førende IT-land, som de ellers gerne vil have os til at være. Jeg synes hvertfald ikke vi er det, godtnok har næsten 100% af danmarks adgang til internettet, eller mulighed for det hedder det vel, men vi er sku altid bagude ..

  • Lidt andre tanker til denne debat er vel okay. For jeg synes nu ikke det behøver gå så stærkt, med alt det tekniske.
    Vi skal huske på, at størstedelen af af befolkningen jo prioriterer anderledes - end os/de få - som går meget op i, at ha' en super PC, superhurtig forbindelse, super tv og 100-vis af kanaler - bestiller alt på nettet og får det bragt lige til døren. :9xo


    Tja - til sidst er det vel slet ikke nødvendigt, at man behøver at forlade lejligheden - for at kunne klare sig.


    Lidt skræmmende perspektiv. Ikke sikkert det bli'r så'n - for så er jeg bange for, at samfundet bliver en "underlig fisk" - noget pseudoagtigt - mindre menneskeligt. :rolleyes:


    Ikke for, at jeg ikke er til teknisk udvikling - men synes tempoet er rimlig hurtigt i forvejen. Mulighederne er da efterhånden blevet mange og bedre i løbet af bare de sidste 10 år.


    Tror vi lige skal gi' alle - muligheden for at følge med. Jeg føler selv, jeg er en middel/habil teknisk IT/medie-bruger (wauv sikke en betegnelse). Men inden i mellem skal jeg være på dupperne for, at følge bare lidt med i udviklingen.
    Hvordan har så "Fru Andersen" eller " Hr. Jensen" det ?


    Bare lige mine tanker omkring dette emne.



  • Ikke kun ip telefoni de flytter over på IP teknologi det er alle deres services... telefon, mobiltelefon, inet, tv....


    Hvis man ønsker at streame omkring 100 HDTV kanaler og have plads til ppv samt linier på 50 eller mbit nej så er 100mbit til husene jo slet ikke nok.


    Elselvskaber graver og de har en del mere styr på det end tdc blandt andet fordi de er noget mere vandt til at grave.


    Tror og håber at vi kommer til at se lidt den omvendte verden af i dag i fremtiden. Hvor tdc må leje sig ind på overpriser fordi de ikke selv har fået udbygget noget fibernet.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Ikke kun ip telefoni de flytter over på IP teknologi det er alle deres services... telefon, mobiltelefon, inet, tv....


    nope det ved jeg godt - TDC TV kører ganske fint i dag, IP telefoni er 99,9% klar og er ganske nice i test


    Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Hvis man ønsker at streame omkring 100 HDTV kanaler og have plads til ppv samt linier på 50 eller mbit nej så er 100mbit til husene jo slet ikke nok.


    lol hvem har sagt at det skal være på samme tid... så har du sgu for mange fjernsyn der hjemme ;) det vil virke på samme måde som TDC TV gør nu, dog med mulighed for måske 3-4 forskellige kanaler på samme tid (komprimering gør meget muligt)


    Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Elselvskaber graver og de har en del mere styr på det end tdc blandt andet fordi de er noget mere vandt til at grave.


    vant til at grave.... og det er TDC ikke? nåååå ok det er så derfor at TDC ikke har nogen Kabel og grave afdeling med et par hundrede ansatte og 200.000 km kobber i den danske muldjord og 25.000 km fiber ved siden af :/


    Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Tror og håber at vi kommer til at se lidt den omvendte verden af i dag i fremtiden. Hvor tdc må leje sig ind på overpriser fordi de ikke selv har fået udbygget noget fibernet.


    TDC har skam et ganske fint fiberne lige pt, se størrelse overfor her - det går bare ikke til FTTH længe men tæt på - det er last mile der koster kassen jo, elselskaberne bruger heller ikke de store penge på at få et fiber kabel til en by men det er last mile ud til kunden der koster de store penge.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Jeg har lige læst en PDF fil fra TDC som er at finde på ComputerWorld.dk, og må indrømme at TDCs forslag virker ret fornuftigt alligevel. Sådan som jeg læser det, så vil de simpelthen oprette flere centraler i yderområderne, koble den central på et fiberkabel til hovednettet, og så ellers sende fiber så langt ud til kunder som muligt, og så bruge ADSL2+ / VDSL resten af vejen til kunden. Senere hen vil de så føre fiberkablet helt hen til kunden, og de fører som sagt allerede fiber ud til ny byggerier. Hvis det kan fungere i praksis, HDTV, IP-tlf og en ægte bredbåndsforbindelse, på samme tid over kobberkablerne, så har TDC fat i den lange ende mht. til de ikke så krævende kunder / mainstream kunderne, som bare vil surfe lidt osv. Men krydser nu stadig fingre for at mit benarbejde bærer frugt engang her i 2006, og at vi bliver en digital by ( læs: fiberoptiskekabler ) :)

  • Quote

    Originally posted by Butcher
    Jamen altså jeg synes det er fantastisk, at de endelig for tager sig sammen til at gøre noget ved deres hastigheder. Dejligt, at det ser ud til, at vi i fremtiden vil have 2 spillere på markedet = konkurrence =højere hastigheder og lavere priser.


    Helt enig :)


    I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina