Kan ikke finde en bog! HJÆLP!

  • Hey people...
    Leder efter en bog som jeg engang har læst, men kan ikke huske hvad den hedder..


    Den handler om en neger-kvinde fra et af de afrikanske lande, og hendes historie fra livet ude i bushen til modelskolen i England og hvor hun til sidste er formand for kvinde rettigheder-sektionen i FN! - altså, det er en rigtig historie.


    Er der nogen der kan hjælpe mig?

  • Det hedder sorte eller farvede. Ikke n*****.


    Edit: Eller mørke.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

    Rettet en gang, sidst af Berleburg ().

  • Hey, stop nu med :offtopic:


    jeg kalder dem negere, og det er på ingen måde ondt ment.
    hvis jeg brugte ord som "mørke" eller "sorte" ville det i mit hovede være ondt ment, og det har jeg ikke lyst til at udtrykke..


    så ikke mere OT, og svar hvis I tror I ved noget.

  • jeg tror min mor har den liggende, jeg ved det ikke, men skal da prøve at spørge hende

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Kan godt være du synes det er OT. Men når du bruger et ord der for mange virker nedsættende synes jeg du skal vide det. Derfor bør du i stedet bruge anerkendte, danske ord som mørk eller sort. Så kan det være fløjtende ligegyldigt, om DU synes disse ord er nedsættende. Så er det bare dig der er galt på den.


    Og det kan godt være det hedder negermagasinet. Men det program er jo også dybt satirisk og det er jo nok bevidst de har valgt netop at bruge det ord, og det er nok ikke oplæg til, at det skal bruges i hverdagen.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

    Rettet en gang, sidst af Berleburg ().

  • Quote

    Originally posted by Boris
    Sådan noget politisk korrekt pladder...... :roller:
    Tror at han gad at læse bogen, hvis han var racist...? Det ligger da implecit i indlægget at han netop har stor respekt for den kvinde.


    Er det så også bedre at kalde en kineser for gul, i stedet for asiat...? 8)


    Jeg siger sgu da ikke han er racist. Jeg advarer ham bare imod brugen af 'neger' da det i højere grad opfattes nedsættende end andre ord. Det har intet med kinsere og asiatere at gøre.


    Officielt i DK bruger man altså "sorte" eller "mørke". Det synes jeg bare han burde vide. Mange sorte i DK vil blive stødt af brugen af 'neger'.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Har engang snakket med en "sort", og han sagde han helst ville kaldes for "neger".. Men jaja, undskyld til alle der så tager det personligt..


    Og som Boris så korrekt fortalte - så har jeg kæmpe stor respekt for hende.. Hun er virkelig kanon.

  • jeg har en god ven (han er neger), der heller vil kandes neger end sort eller møsrk da disse to sidst nævnte ord tit lyder som om de DÆKKER over noget negativt, hvis i forstår.

    E8400 @ 4.05GHz 1.2V Lapped/Lapped TRUE Black 2xP12
    HD4850 512 @ 730/1075 HR03 GT B9

  • Ordet neger står i Retskrivningsordbogen:
    neger sb., -en, neg(e)re, bf. pl. negerne el. negrene.
    Så er det vel ikke et skældsord. Tror mere det er i united bleuf, at ordet nigger er et skældsord !
    Ordet kommer vist også fra Latin, hvor niger=sort.
    Og den negroide race er kendetegnet ved at være mørkere end andre racer.
    Sorry For mer' OT, men syntes lige disse faktuelle ting burde med.


  • Hehe, det er iorden. Så fik vi det på plads..


    Men er der nogen der kender til den bog?

  • Jeg siger skam ikke, at 'neger' er et skældsord. Siger, at det for mange, især sorte, opfattes som nedladende/nedsættende.


    Det er en meget lang diskussion. Men jeg ønsker bare at gøre opmærksom på, at hvis man ønsker at udtrykke sig så neutralt som muligt og politisk korrekt m.v. så er det altså bedst at bruge udtryk som 'sorte'. For man ved ikke hvem der sidder og modtager ens budskaber. Det er jo et åbent forum, og derfor bør man være påpasselig.


    Quote

    Reporter Nielsen 7. okt 2005 kl. 19:57 (CEST)
    http://da.wikipedia.org/wiki/Diskussion:Neger
    Der findes ingen myndighed eller lignende, som fastlægger, hvad der er de korrekte betydninger af danske ord. Dansk Sprognævn fastlægger korrekte stavemåder og følger med i (men regulerer ikke), hvilke betydninger der lægges i ordene i praksis. Dermed er det os allesammen, der bestemmer, hvad der er korrekt, hvilket også er årsag til, at betydninger ændrer sig over tid - jævnfør pendulord. Sådan fungerer sproget, og sådan har det altid fungeret - selv om mange lider under den fejlopfattelse, at det, de lærte i deres skoletid til evig tid vil være det eneste korrekte. Selv om vi er mange - sikkert de fleste - der opfatter ordet neger som en neutral betegnelse, er det imidlertid også helt sikkert, at der er mange, der opfatter det som en nedsættende betegnelse. Dansk Sprognævn har allerede i 1998 beskrevet dette i publikationen "Nyt fra Sprognævnet", som kan læsees her: http://www.dsn.dk/nfs/1998-3.htm Der står blandt andet: "... ord som neger, kassedame og evnesvag der afvises fordi de er politisk ukorrekte ..." At den negative værdiladning sandsynligvis er en afsmitning fra amerikansk, har ikke noget som helst med sagen at gøre - faktum er, at der findes en væsentlig gruppe danskere, der opfatter det danske ord neger som nedsættende. Uanset hvad man selv måtte mene om den sag, bliver man derfor nødt til at være bevidst om, at denne opfattelse eksisterer, hvis man gerne vil bruge ordet over for mennesker, man ikke kender - og ikke vil risikere at blive misforstået. Af disse årsager bør det fremgå klarere af artiklen, at nogle opfatter ordet som nedsættende.


    Her er lidt læsning.
    http://www.olestig.dk/indvandrere/neger.html
    http://www.dsn.dk/nfs/1998-3.htm
    http://da.wikipedia.org/wiki/Diskussion:Neger


    --- Men så er den sag vist heller ikke længere. Tror jeg har fået klemt budskabet ud nu. Om man er enig eller ej.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

    Rettet en gang, sidst af Berleburg ().