12v og anden 12v

  • Hvad fyrer noget elektronik af?


    Hvis noget får for mange volt bliver det skudt af, men kan det også afhænge af noget andet end mængeden af volt? Ampære watt osv?


    Er der en der lige kan skrive regnstykket her, hvordan man enten finder frem til watt eller ampære, kan skut huske det!


    Takker :9xo

  • nårh ja, watt er mægden af brugt strøm eller leverende strøm!


    Volt er, kraften på strømmen, kan man vel godt sige?


    Hvad er ampære?



    Spørgsmålet igen, er der forskel på 12v udledninger? Eller kan alt der har brug for 12 volt sættes til 12 volt?

  • volt*ampere=Watt hvis jeg ikke tager helt fejl :)


    volt er det der gør at det kan løbe igennem modstand er vel den nemmeste måde at forklare det på, hvorimod amperen er hvor stærk den strøm der rent faktisk kan komme igennem er.....ved ikke om det giver mening.


    et elhegn fx er op til 10000 volt ....grunden til det er så det kan løbe igennem store dyr......der pga deres størrelse osv giver en del modstand....men grunden til det ikke slår ihjel er fordi der ikke er ret mange ampere (eller milliampere).....kan ikke lige finde på bedre sammenligning lige nu :)

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.


  • VOLT ER SPÆNDINGEN.


    AMPÆRER ER STYRKEN.

  • Tjaa.. Hvis man har et par 12V batterier med henholdsvis 20amp og 70amp på, så vil det med 70amp. jo holde en del længere tid. Den 12-volts ting du sætter til 12V, bruger ikk flere Amp. end den har brug for, så derfor.. Ja, man kan godt sætte alt der bruger 12V til en 12Volts -ting..


    Vil jeg da mene..


    -Er bare udd. skovarbejder :)

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet en gang, sidst af urbananen ().

  • Quote

    Originally posted by mrflashbag
    ampere mængden fra sender til modtager skal være den samme som modtageren ønsker. Hvis den er højere vil komponenterne højst sansynlig brænde af.


    Men alt i en bil får jo ikke 60amp., bare fordi batteriet er på 60amp.. ?

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Originally posted by urbananen


    Men alt i en bil får jo ikke 60amp., bare fordi batteriet er på 60amp.. ?


    har ud ret i , men dertil bliver der også brugt modstande.


    ta mig på mit ord om dette, men sådan jeg husker min fysik :D

  • Quote

    Originally posted by mrflashbag


    har ud ret i , men dertil bliver der også brugt modstande.


    ta mig på mit ord om dette, men sådan jeg husker min fysik :D


    Ja.. Men.. Mine forstærkere i bilen er jo sat direkte til batteriet.. Men så må det selvfølgelig være en variabel modstand som sidder i forstærkeren, alt efter hvor meget den skal ha og æde..


    Men men!.. Man kan jo bruge fx. i en mobil, forskellige batterier, med forskellige amp. på.. og jo flere amp, jo flere timer holder den..

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Originally posted by urbananen


    Ja.. Men.. Mine forstærkere i bilen er jo sat direkte til batteriet.. Men så må det selvfølgelig være en variabel modstand som sidder i forstærkeren, alt efter hvor meget den skal ha og æde..


    Men men!.. Man kan jo bruge fx. i en mobil, forskellige batterier, med forskellige amp. på.. og jo flere amp, jo flere timer holder den..


    tror jeg håber fra her. ville være dumt at udtale sig mere om dette, da jeg faktisk ikke er helt sikker. men større strømstyrke plejer da ikke at være godt. kan da sammenligne med, at hvis man kobler 7 amp til en bæbar som normalt skal bruge 4, så giver det ikke gode resultater.

  • He he.. Jeg ved skam heller ikk lige hvad der er rigtigt, jeg undrer mig bare ;)
    Men fx. på CPU'en.. Der er det spændingen man hæver, og ikk Amp.
    Så lige amp., der bruger den vel ikk mere end nødvendigt.. :crazyeyes: Er slet ikk med selv mere..

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Originally posted by mrflashbag
    tror jeg håber fra her. ville være dumt at udtale sig mere om dette, da jeg faktisk ikke er helt sikker. men større strømstyrke plejer da ikke at være godt. kan da sammenligne med, at hvis man kobler 7 amp til en bæbar som normalt skal bruge 4, så giver det ikke gode resultater.


    Det ville jeg også gøre hvis jeg var dig, for det du skriver er ikke rigtigt. ;)


    Tag f.eks. en 12 V bilradio. Den er fløjtende ligeglad med, hvor stort et 12 V batteri den er tilsluttet. Om det så var et 10.000 AH batteri, ville den virke fint. Den optager ikke mere end den angivne mærkestrøm, såfremt den ikke er i stykker. Hvis man derimod tilslutter den til en større spænding, som f.eks. 24 V, vil den optage en noget større strøm og derved brænde af.


    Hvis man hæver spændingen på en CPU, vil den optage mere strøm og effekten i den blive større. Derfor bliver en CPU varmere, når man øger Vcore.

  • Quote

    Originally posted by mrflashbag
    dvs. hvis jeg fx. har en bæbar som skal have 6 ampere. kan jeg så godt bruge en adapter som giver samme mængde volt men fx. 9 ampere ?


    Det kan du nemlig. ;)


    Edit: Tilføjer lige, at den sevlfølgelig skal have de samme benforbindelser i et evt. stik, altså + og minus de rigtige steder og levere samme type strøm.
    Det går ikke, at anvende en adapter som f.eks giver AC volt ud, hvis det er DC volt du skal have.
    AC = vekselstrøm. DC = jævnstrøm. ;)

  • Quote

    Originally posted by urbananen
    Wee.. Må han hovere ?
    Så havde jeg sgu ret alligevel :dance:


    hehe jeg undskylder her :) og vi siger tak til The HANS :D


    det er jo altid rart at lære noget nyt.

  • Quote

    Originally posted by mrflashbag


    hehe jeg undskylder her :) og vi siger tak til The HANS :D


    det er jo altid rart at lære noget nyt.


    Ork, intet at undskylde da..
    Jeg vidste alligevel ikk hva jeg snakkede om, undrede mig bare :crazyeyes:

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • sidder og roder med at få et bilbatteri sat til et par computerhøjtalere 2.1. Jeg kan se at indgangen er 12V, eller at adapteren til stikkontakten giver sættet 12V.


    Jeres konklusion er at jeg stille og roligt kan klaske bilens 12V til sættet?