Første gangsflytning - Tips og Tricks ønskes!

  • Fik at vide af boligselskabet at fra d. 15. januar er jeg den nye lejer af en fed 28 kvm lejlighed :D Så nu ska jeg flytte og det er jo lige før det ska gå tjept (Flytning på søndag :crazyeyes:)


    Hva har i af tips og tricks til dagligdagen og til selve indflytningen? Tænker f.eks. på hva jeg ska forsikres for/mod og hos hvem jeg ska gøre disse ting!


    Kommer til at ha 2500 - plus det jeg arbejder for- til mig selv efter huslejen, så det kommer jo ikk til at blive helt vildt smalkost så vidt jeg ka regne ud.. Men fyr løs! :D



    Er super glad idag - er tilbøjelig til at smide det her lille link :P
    http://www.deaz.dk/

  • Forsikring:
    Er du medlem af en faglig organisation kan du få rabat på forsikring derigennem .. En indbo's forsikring skal du have, og inden du tegner noget som helst, skal du huske at læse betingelserne for at se hvad de dækker .. Her tænker jeg specielt på cykler og computere .. Forsikringspræmien er bestemt efter hvor du skal bo, altså hvilket postnummer du hører ind under, da der i visse områder af DK er større risiko for indbrud m.v.


    Du kan regne forsikringspræmier ud på de forskellige forsikringselskabers hjemmesider .. Selv har jeg hos Tryg til en pris på ca. 800 kr. pr. år (plus fagforeningskontigent på 100 kr. pr. år) hvor jeg er dækket for ½ million kroner, cykler og computere er dækket, og jeg har ingen selvrisiko ..


    Indkøb:
    Købt så stort ind du kan! Det er billigst at købe meget af gangen, og det kan godt betale sig at studere tilbudsaviser hvis du gider bevæge dig lidt for at foretage dine indkøb .. Lav evt. en madplan for en uge ad gangen, så du ikke skal handle ind hver dag .. Hvis du ikke er god til at lave mad, eller finde på hvad der skal laves, kan man få mange gode kogebøger med SU venlige retter ..

  • Såvidt jeg husker, kan man få en gratis flyttepakke på posthuset, som indeholder papirer til flytning af adresse osv.
    Jeg ved ikke, om man kan det mere, men det var en ganske nyttig ting.


    Det er en indboforsikring også. Det er IMO det forkerte sted at spare, hvis man ikke tegner sådan en. ;)


    En anden nyttig ting at vide, er reglerne for den lejlighed du lejer.
    I dag bliver man ret hurtigt sat på porten hvis man ikke følger dem.
    Det er desuden en god ide, at få lavet en budgetkonto, som holder styr på husleje, el, varme osv.
    Glemmer man f.eks. at betale husleje, ryger man også ret hurtigt på porten. ;)


    Edit: Selvfølgelig også et tillykke med lejligheden. ;)

  • Tager rådene fra en ende af :)


    Burger:
    Jeg med medlem af HK hvis det er det du mener..? Jeg har ingen cykel og ska ikk ha nogen..


    Det var godt nok ikk meget 900 kr om året... Det er nogenlunde det jeg ka skyde på mht. forsikring så?


    Har en masse lækre kogebøger, bl.a. en rigtigt fed en jeg har fået af min mor, der også er kokkelærer :) Så jeg har godt styr på det med at LAVE maden
    Mht. indkøb, så har jeg nok en hel del forfængelighed ang. det jeg smider op af indkøbsposerne.. Men har altid været vant til at gøre diverse ting på en uge basis, så det blir indkøbne også :)
    Edit: Også tak til Burger :) Hun har sagt tillykke over msn :))



    Hans:
    Dem har de vist stadig, har ihvertfald en gammel kopi liggende fra sidste flytning (Med forældrene :$)


    Jeg flytter ikk langt, faktisk samme boligområde :) Så reglerne er jeg bevendt med - De er dog ikk særligt stramme ud over at man ikk må ha husdyr andet end katte og fugle :(


    Har aldrig haft et PBS budget.. Jeg har buskort inde på PBS hver måned, men det er ikk noget jeg selv har tilsluttet... Hvordan og hvorledes? Jeg har Amagerbanken.net hvis det er forskelligt fra netbank til netbank


    Det eneste jeg ska betale yderligere er internet og tlf forbrug, men ringer aldrig og det er alligevel 10 øre/minuttet.. Nettet til gengæld.... jaa deet :$ Der håber jeg at jeg ka ha råd til en 4mbit linie... Ikk så dyrt her i boligområdet, da det lige er blevet lagt ned og er et bolignet
    Kom forresten lige i tanke om at jeg ka ringe til de gamle gratis :)) Alle opkald inden for boligområdet er nemlig "på huset" 8) :P


    Quote

    Selvfølgelig også et tillykke med lejligheden


    Tak :D :clap:
    Ka huske du har fortalt, du flyttede som 16 årig.. Hvordan var det lige umiddelbart?







    Btw står og leder efter en seng... Lader den gamle blive her, så det blir til et gæsteværelse..


    Sengen ska være sådan en futon agtig en.. Ikk futon, da de squ koster 4,5k :)) Men når jeg siger futon agtig, så mener den der klap op og ned metode... Altså fra sofa til bred seng.. http://www.futonsfirst.co.uk/products/futon-tube-small.gif


    Jeg har en ryg, der ikk tåler en skid.. Og den seng jeg har nu er 100% madras... Det ka min ryg bare ikke lide, så det ska også være en madras seng.. Det plejer de jo også at være de senge

  • Jeg er også flyttet.. Hjem til kæresten....... Og.. Hendes forældre.. Hæh.. Det endnu billigere.. Skulle betale 2K for at bo hjemme, og nu skal jeg betale.. Ingenting.. Det kan sørme godt betale sig at flytte en gang imellem..



    Og et tip..
    -ødelæg så lidt som muligt under flytningen.. :9xo


    -Hvis du mangler glas, gryder, og andet køkken-ting, kan man ofte finde noget på genbrugs-losseren..
    Fandt selv en del glas som en bar havde smit ud.
    Temmelig flotte glas vil jeg sige, og så det til og med gratis.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Tak :D :clap:
    Ka huske du har fortalt, du flyttede som 16 årig.. Hvordan var det lige umiddelbart?


    Jeg flyttede hjemmefra som 17 årig. Begyndte at arbejde fuldtids som 16 årig. Startede hos milli som konstabelelev da jeg var 17.
    Det var faktisk slet ikke så tosset. Jeg kom ikke særlig godt ud af det med min far, så det var en befrielse at slippe for ham. :clap:
    Penge var der godt nok ikke mange af. Når man har levet af popkorn i en uge, har man ikke lyst til at prøve det igen, så pas godt på dem du har og brug dem fornuftigt. ;)

  • Hehe jeg plejer at ha god økonomisk sans - Selvom mange nok vil sige det modsatte :)) De tider hvor jeg ingen penge har, er jeg overlevet uden særlige mangler, jeg ellers plejer at ha... Men så ka jeg også godt li at leve i luksus og ikke bare spare løs... Det syns jeg er for kedeligt.. Så der er sikkert et par stykker der vil påstå jeg ikk er god til penge :P Bl.a. b34tz0r herinde fra, der har set mange tilsyneladende hovedkuls impulskøb fra min side :))



    Jeg har prøvet at bo mere eller mindre hos kæresten og det var ulideligt med den plads :P Godt nok gratis, men et værelse til 2 personer er squ for lidt :boxed: Nu siger du godt nok at din kæreste stadig bor hos forældrene, så det problem kom du så ikk ud i ;)


    Har godt nok ikk tænkt mig at ødelægge noget under flytningen, hvis jeg ka slippe for det :)) Er nu så glad for de få ting jeg har på værelset.. Nu jeg tænker over det.. så er det ikk andet end comp, skrivebord, 28" fjernsyn, højttalere og en kommode plus to små reoler der ska flyttes :))


    Det er godt nok ulovligt at klunse :) Og alle genbrugsstationerne herude af er der 24/7 vagt på :crazyeyes: Så der blir ingen gratis glas til mig, ihvertfald ikk fra lossepladsen :)


    Ku muligvis godt se nogle indflytterfaver her om 11 dage, hvor jeg blir 19 :P

  • Godt være folk har sagt man ikke kan have et madbudget på 1000 kr., så skal man nok lige tage en snak med mig, for har et madbudget på 800 kr. i snit pr. måned. Dvs. det er eksl. hvis man køber en pizza en dag man er i byen eller lign.


    Men tjek altid de gode tilbudsaviser ud ... Men bor du ikke i nærheden af en masse steder at handle, ja så er Netto altid et godt sted at handle ind ;)


    Kunne se Burger siger det er en god ting at købe stort ind, det vil jeg sige ja til, så længe det ikke er mad. Altså forstået på den måde, mad som skal i køleskabet, altså ting som ikke kan holde sig så længe. Og igen afhænger det meget af din fryser.


    Kan give nogle gode råd på hvordan du får mest muligt ind i en lille fryser ;)


    - Pak altid fars i poser af 250 gram og mas dem flade, så kan de stables
    - Andre former for kød (bøffer etc.) pakker du enten i poser af 1 eller 2


    På den måde ligger de der kasser som tingene normalt kommer ikke og fylder ..


    Iøvrigt er det en god ting at købe stort ind af køkkenrulde og lokumspapir, når der endelig er de røvgode tilbud på lambi eller lign. Så kan du i bedst fald får 6 ruller toiletpapir for 10-12½ kr.


    Tag og mål strøm jævnligt, så du har styr over hvor meget du bruger. Eventuelt lån en elmåler så du ved hvad hver enhed sluger ..... Vær opmærksom på at et gammelt røvkølefryserskab sluger en satans masse strøm ..


    Og ps., skriv på msn hvis jeg skal uddybe mere .. Har utrolig mange gode råd i baglommen om hvordan man spare penge .. Hvilket i bund og grund bare handler om at være nærig :))

  • Quote

    Originally posted by KarGa


    Det er godt nok ulovligt at klunse :) Og alle genbrugsstationerne herude af er der 24/7 vagt på :crazyeyes: Så der blir ingen gratis glas til mig, ihvertfald ikk fra lossepladsen :)


    Det er ganske lovligt at gafle ting fra genbrugsstationen her oppe.. Lyder da mærkeligt at det skulle være ulovligt..

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Kanont råd med køle- fryseskab macimuz :9xo
    El-regningen er inkluderet i huslejen for frit forbrug, det er nemlig en ungdomsbolig ;)


    Den med madbudgettet forstod jeg ikk lige...?


    Quote

    Originally posted by urbananen


    Det er ganske lovligt at gafle ting fra genbrugsstationen her oppe.. Lyder da mærkeligt at det skulle være ulovligt..


    Det er ulovligt at klunse - ihvertfald her på Amager...

  • Quote

    Originally posted by KarGa[quote]
    Det er ulovligt at klunse - ihvertfald her på Amager...


    Okay, så er det nok en anden slags end den vi har i nordsjælland.. Der kan man finde alt mulig godt.. Men selvfølgelig også en del lort.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Kanont råd med køle- fryseskab macimuz :9xo
    El-regningen er inkluderet i huslejen for frit forbrug, det er nemlig en ungdomsbolig ;)


    Den med madbudgettet forstod jeg ikk lige...?



    Det er ulovligt at klunse - ihvertfald her på Amager...


    Elregning inkluderet ? .. dvs. du betaler noget a-conto ? Bor også i ungdomsbolig, og det er da ikke frit forbrug på nogen måde ...


    Ang. madbudgettet, så spørg mig på MSN ... Er mesteren i at holde et lavt et af slagsen .. og det er ikke kun ved at æde pasta med ketchup ... hvilket jeg faktisk aldrig bare æder ..

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Jeg betaler 59 kr. for el :) Der står a/c så det går jeg ud fra betyder a-conto :crazyeyes:


    Præcis, det er A-Conto .. Men bruger du mere end det, så kommer du også til at betale for det ... Hvilket normalt først bliver efterregnet når året er omme, så pas på med det, så kan du få et dejligt eftersmæk der ..

  • hehe har haft et værelse hvor el og vand var inkl i huslejen...det blev min udlejer træt af men intet han kunne gøre ved det :D havde konstant 2 maskiner til folding@home når jeg ikke gamede og holdt LAN for 8 mennesker på noget lignende 25m2 :D ....behøver jeg sige at det blev så varmt (varm sommer i forvejen) at vi self også måtte skaffe en A/C ....den tog også lidt strøm :D



    nu betaler jeg efter forbrug, hvilket er ca 400-500 pr måned...men har også 1 maskine tændt 24/7

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Det var præcis de tanker der gik igennem mig, da jeg hørte der var fri el Fragman :)) Ka nemlig også godt li at ha en eller flere maskiner tændt og så er der jo også LAN en sjælden gang :)



    Til dem der er flyttet hjemmefra: Er 2500,- plus en anden ubestemmelig indkomst (Alt fra 500 til 4000 kroner...) okay at leve for om måneden?

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Det var præcis de tanker der gik igennem mig, da jeg hørte der var fri el Fragman :)) Ka nemlig også godt li at ha en eller flere maskiner tændt og så er der jo også LAN en sjælden gang :)



    Til dem der er flyttet hjemmefra: Er 2500,- plus en anden ubestemmelig indkomst (Alt fra 500 til 4000 kroner...) okay at leve for om måneden?


    har ca. 6000 kr. om måneden udbetalt .. Og det lever jeg i bedste velgående for ..

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Dvs. hvis jeg finder en pose med 3500 kroner i hver måned, så ka jeg leve lige så godt som dig? :))


    Hehe hva betaler du i husleje?


    ca. 21-2200 om måneden inkl. de normale ting som varme, vand og sådan ..


    Ved siden af kommer følgende udgifter:


    El
    Indboforsikring
    Madforbrug/husholdningen
    Internet
    Motionscenter
    Gæld
    Mobiltelefon
    Andre ekstraordinære udgifter