Juridisk twist.. ?

  • Hey, så var jeg jo i forbindelse med julen hjemme hos min kære kusine på 16.


    Det viser sig så, at hun for over et halvt år siden meldte sig ind i en filmklub på baggrund af en reklame der annonceret med en gratis film til 0kr (yeaaa.. i know, fuck hvor er hun dum at tro på sådan noget)


    Det hun ikke gjorde var nemlig at læse betingelserne, hvor hun forpligtede sig til at købe to yderligere film til 199,- stykket samt forsendelse af den første gratis til 39,-.
    Dum som hun er, har hun i sin stædighed/navitet stort set ignoreret de nu 3 rykker skrivelser, samt de seneste brev fra inkasso firmaet som gælden på nu de 1000,- blev overdraget til for 10 dage siden.


    Det som mit spørgsmål går på er.. hun er 16 år og der står i betingelserne at man skal være fyldt 18 for at melde sig in i klubben. Det er blandt andet ét af de argumenter jeg vil forsøge at forhandle med dem om, når jeg ringer til dem imorgen... problemet er blot at man skal udfylde en fødelsesdato når man melder sig ind, hvor hun tydeligvis må have løjet.. er der nogle juridiske problemer tilknyttet det som man burde vide?

  • Quote

    Originally posted by Pulse
    Jeg tvivler på at de kan holde hende ansvarlig for det...


    Nok snarere forældre/værge som på tage den på sig...


    nå ja, det er jo så blandt andet årsagen til at det er mig der hjælper hende med det og ikke hendes egne forældre... de er hvad man pænt ville kalde økonomisk/logisk retarderet... og de er blandt andet også i RIK, ribers og har været det i mange år.


    Min kusine havde spurgt sin far om hvad hun skulle gøre da hun fik inkassobrevet... han svaret at det måtte være filmklubbens ansvar at de forsøger at snyde hende, og så bad han hende smide det ud (magen til tumpe!)


    Men du har jo nok ret... det vil nok overgå til hendes forældre, og siden de er i Ribers kan jeg måske forhandle lidt der med at vi sender filmene retur og evt betaler inkassogebyret. I dunno..


  • Det lægger åbenbart til familien. Lad hende selv komme ud af den her. Hun skal jo lære af sine fejl før eller senere.

  • jeg tror at hun gør klogt i at betale de penge, da det er hende der har udfyldt kuponen er det også hende der står til ansvar for det selv om hun kun er 16.


    før eller siden vil de sende sagen i retten, og her kan de også stævne hende for dokumentfalsk, da hun har løjet om sin alder.


    Hun vil sandsynligvis blive dømt til at betale de 1000 kr. plus en bøde for dokumentfalsk og udgifterne for retssagen hvis det når så vidt.


    bøderne vil falde på hende da hun derudover er over den kriminelle lavalder.


    så du skal nok bede hende om at betale på en eller anden måde, og for fremtiden skal hun lære at læse det der står med småt, lige nu har filmklubben loven på sin side og hun eller du kan ikke gøre noget ved det od over at betale det hun skylder.


    Personligt holder jeg mig fra diverse bog- og filmklubber da de nogen gange stiller helt urimelige krav, kun dem som man kan opsige efter eget ønske holder jeg mig til.


    ellers kan hun jo gå ned i en butik og købe film fremover

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200


  • Men da hun ikke er over 18, kan hun ikke indgå aftaler som indbefatter penge!

  • Quote

    Originally posted by Happy^


    Men da hun ikke er over 18, kan hun ikke indgå aftaler som indbefatter penge!


    Det kan godt være at hun ikke kan skrives for det, men dette går så ud over husstanden. Det vil i sidste ende blive hende/familien der betaler.

  • Quote

    Originally posted by mrflashbag


    Det kan godt være at hun ikke kan skrives for det, men dette går så ud over husstanden. Det vil i sidste ende blive hende/familien der betaler.


    Den eneste der kan hæfte er hende, familie og forældre kan ikke ifølge loven.


    Forældre er ikke ansvarlige for hvad deres børn gør, og kan ikke gøres økonomisk ansvarlige for hvad deres børn gør.


    Og hun kan som flere har nævnt heller ikke da hun ikke er 18.


    Men det er selvfølgelig et problem HVIS hun har skrevet at hun er 18. Men i retten for dokumentfalsk - he he arrrh den er nok lidt langt ude. Men det er jo ikke sikkert hun har skrevet det. Tror end ikke de kigger efter når de modtager sådan en kupon.

  • Quote

    Originally posted by Happy^


    Det vil være forældre eller værge der får bøderne eller regningerne - ikke hende. Skulle jeg da mene.


    Nej her gælder det at forældrene ikke er økonomisk forpligtet over for hvad deres børn gør. De kan ikke tvinges til at betale for hvad deres datter har gjort.

  • Iflg. aftaleloven er firmaet forpligtet til, at chekke købers alder f.eks. ved at chekke CPR-nummer. Handler et firma med en person under 18 år der ikke betaler hæfter firmaet selv for problemet, da en person under 18 ikke kan gøres ansvarlig for de aftaler personen laver, eller for køb foretaget med penge, som personen ikke selv har tjent (lommepenge, gavepenge, etc.): Pene man selv har tjent skal være ved at arbejde, hvilket personen skal have forældrenes/værgens accept for, at kunne udføre.

  • da jeg var 16. bestilte jeg nogle "illustreret videnskab's" blade faldt også over en "dum" "gratis" reklame da de så begyndte at ville have penge fandt min mor jo ud af det og hun ringde og forklarede at jeg ikke var 18 og ALT det der det stod på i 30 min og min mor vandt så over dem:) selvom det var min fejl:) så prøv at ringe til dem forklare dem HELE situationen og lov at alt bliver sendt tilbage så skal nok gå:) det gik ihvertifald for mig

  • forældre/værge kan IKKE stå til ansvar for dokument falskneri, det er firmaet selv der kommer til at betale hver en krone! Det er deres eget ansvar at finde ud af om personen er 18 år.


    Tro det eller ej, hvis en person under 18år køber noget personen ikke har lovmæssigt ret til (skal vi sige en bil), kan personen sælge denne vare til en tredje person, hvorefter forældrene kan forlange pengene tilbage fra firmaet som bilen er købt hos, da firmaet ikke må sælge biler til personer under 18år. Ergo familien står tilbage med returpengene fra bilindkøber, plus de penge bilen er blevet solgt for til tredje person! "ser jeg en forretning" :T


    sådan er jeg 90% sikker på at reglementet siger!


    det eneste jeg er i tvivl om, er om disse regler er i pågældene alder, eller om den er lavere!

  • Nå.. så fik jeg da ringede til firmaet omkring min stakkels dumme naive kusine.


    Jeg fik mig en længere sludder med filmklubben omkring sagen.


    Det viser sig jo at pigebarnet (ie. min kusine) havde løjet sig ældre da det slet ikke er muligt at oprette en konto uden at udfylde en fødelsesdato som er over 18år. (jeg prøvede selv, det viser sig at når man opretter kontoen vil den ikke acceptere hvis man anføre en dato der er for ung)


    I samtalen kørte jeg lidt højt på at der uanset hvad er tale en en ugyldig indgået aftale med en person under 18år, og derfor er medlemsskabet slet ikke gyldigt - jeg måtte dog også hurtigt selv indskyde at jeg godt kunne se hvor dum min kusine var (jeg skulle jo nødigt svinde dem for meget til, skal helst være på deres gode side i sådan en her sag )


    Alt i alt endte det med i slutningen af samtalen, at de ville kontakte inkassobeauet samme dag og bede dem lukke sagen igen. Samtidig skulle vi blot returnere de allerede åbnede dvd-film og så ville de afskrive alt gæld og skyldte beløb. Jeg fik dem endda til at betale porto retur 8o


    Må sige at det er noget mere end jeg egentlig havde lovmæssigt krav på, da der jo er tale om dokumentfalsk - men når de er i sådan et godt humør så skal man fandme slå til!


    Tak for hjælpen herinde, det gav mig lidt bagage at tage med ind i samtalen med dem :cheers:

  • Lyder godt... Det var rart de ikke var nogle røvhuller som kun tænkte på penge. Evt. giv din kusine en moralundervisning og lær hende at læse [SIZE=7]det med småt[/SIZE]....


    Grats m8 :rules:

  • Quote

    Originally posted by ThoG
    da jeg var 16. bestilte jeg nogle "illustreret videnskab's" blade faldt også over en "dum" "gratis" reklame da de så begyndte at ville have penge fandt min mor jo ud af det og hun ringde og forklarede at jeg ikke var 18 og ALT det der det stod på i 30 min og min mor vandt så over dem:) selvom det var min fejl:) så prøv at ringe til dem forklare dem HELE situationen og lov at alt bliver sendt tilbage så skal nok gå:) det gik ihvertifald for mig


    er du så ved at være gammel nok nu til at overholde dine økonomiske aftaler?

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.