Ordet "Tyrani"

  • http://en.wikipedia.org/wiki/Tyrant


    Er det ikke lidt nemt at finde ud af? Jeg mener...burde det ikke være oplagt at søge på google?

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Tyranni [tyrHZniO] sb. -et, -er, -erne


    En styreform der ledes af en tyran = VOLDSHERREDØMMME ¯ diktatorens tyranni· en undertrykkende og hensynsløs behandling ¯ hele familien led under faderens tyranni · underkaste sig modens tyranni


    AFLEDNING: tyran · tyrannisk



    Tyran [tyZrHOn] sb. -nen, -ner, -nerne


    En grusom og undertrykkende enehersker = DESPOT, VOLDSHERSKER ¯ ned med tyrannen!· en herskesyg og hensynsløs person = DESPOT ¯ i sit hjem var han en ren tyran · hun er kun tre år, men hun er en rigtig lille tyran der regerer hele familien


    ETYMOLOGI: fra græsk tyrannos 'hersker, herre'; opr. en enehersker i en fri stat i oldtidens Grækenland

  • Quote

    Originally posted by KarGa


    Søg på Tyranni og tryk jeg føler mig heldig :)) Det er faktisk et enormt godt link du får


    Som det måske fremgår af min overskrift stavede jeg det kun med ét n, og da jeg bruger FF bruger jeg også den automatiske google-funktion i højre øverste hjørne, så "Jeg føler mig heldig!" er ikke tilgængelig ;) Men ellers tak!

  • Tyran:


    ORDKLASSE: substantiv (intetkøn)BØJES: A: A'et, pluralis A'er, A'erne; a: a'et, pluralis a'er, a'erne1. = første bogstav i alfabetet2. har man sagt A, må man også sige B = man må fuldføre det man har påbegyndt3. fra A til Z = fra først til sidst d han kender sit fag fra A til Z4. = noget som er det bedste d huset er fredet i klasse A · A-hold5. = (i musik) node, tone i nodesystemet d A-dur · a-mol


    Tyranni:


    ORDKLASSE: substantiv (intetkøn)BØJES: tyranniet, pluralis tyrannier, tyrannierneDELES: ty-ran-ni1. = grusomt herredømme d besættelsesmagtens tyranni

  • Quote

    Originally posted by BukkeMand
    Det er altid godt at have Politikens Retstavnings - og Ordbog ;)


    Erhm, den forklare vel ikke så meget andet end hvordan det staves ?


    Tror nu Nudansk ville være lidt smartere :razz:

  • Quote

    Originally posted by Macimuz


    Erhm, den forklare vel ikke så meget andet end hvordan det staves ?


    Tror nu Nudansk ville være lidt smartere :razz:


    Det gør den skam - den viser betydningen, stavelsen, bøjningen og hvilken ordklasse ;) ... 1-0 til mig :D