Rygeforbud eller ej - hvordan skal der lovgives?

  • Som flere nok har hørt eller læst om, skal der nu også i DK nok ændres regler mht. rygning på restauranter m.v. .. Her kan alle danskere stemme, men jeg synes det kunne være sjovt at se, hvordan stemmerne ville fordele sig herinde, så derfor synes jeg naturligvis folk skal stemme begge steder ..


    Hvad mener du om rygning på serveringssteder
    (restauranter, barer, værsthuse)?


    Mener du det er tilstrækkeligt, som det er nu?
    Der er ikke rygeforbud på serveringssteder. Men folketinget har gjort det obligatorisk, at der skal skiltes med stedets rygepolitik.


    Ja, den nuværende lovgivning er tilstrækkelig ..
    Nej, den nuværende lovgivning er ikke tilstrækkelig ..


    Hvis nej, hvordan skal der så lovgives?


    Hvis folketinget skal indføre rygeregler for serveringsteder (restauranter, barer, værsthuse), synes du så, at:


    Der skal være rygeforbud på alle serveringssteder?
    - med rygerum
    - uden rygerum

    ELLER


    Alle serveringssteder skal kunne tilbyde seperate røgfri serveringslokaler ..


    ELLER


    Der skal være rygeforbud på alle spisesteder. Mens det på rene udskænkningssteder kun skal være obligatorisk at skilte med den førte rygepolitik ..



    Det er muligt at smide to stemmer .. Den anden stemme skal naturligvis kun bruges, hvis man svarer nej til, at den nuværende lovgivning er tilstrækkelig ..

  • Der skal være rygeforbud på alle spisesteder. Jeg bryder mig heller ikke om at andre ryger når jeg spiser, på trods af at jeg selv ryger.


    Dog mener jeg at det skal være tilladt at ryge på barer, diskoteker og så videre.

  • Har været inde og stemme på fuldstændig rygeforbud uden rygerum.


    Når man som sundhedsminister skal ind og lovgive det her, så må det da være politisk selvmord ikke at lave et fuldstændig rygeforbud. Han agerer vel med danskernes helbred i tankerne.


    Personligt er jeg lidt i tvivl. Jeg kan egentlig godt forstå at folk gerne vil ryge på værtshuse og barer men jeg syntes også det er helt fint at de ikke må.

  • Nu er jeg ryger, så mit svar er nok lidt "farvet" af det, men jeg syntes at det skal være som nu hvor de selv bestemmer.
    Man KAN også gå ind og lovgive på for mange områder. Nu ved jeg godt at dette drejer sig om passiv rygning, men man kunne forestille sig at de gik ind og sagde at man ikke måtte drikke mere end 2 genstande til sin mad, da spiritus kan være vanedanende.

  • Quote

    Originally posted by Falsk
    Nu er jeg ryger, så mit svar er nok lidt "farvet" af det, men jeg syntes at det skal være som nu hvor de selv bestemmer.
    Man KAN også gå ind og lovgive på for mange områder. Nu ved jeg godt at dette drejer sig om passiv rygning, men man kunne forestille sig at de gik ind og sagde at man ikke måtte drikke mere end 2 genstande til sin mad, da spiritus kan være vanedanende.


    Det syntes jeg så slet ikke man kan sammenligne.
    Der er altså ikke nogen rundt om dig som tager skade af at du drikker (med mindre du skader dem pga. dit drikkeri).

  • har intet i mod det .. er jo ryger :P


    kan spise og ryge sammentidig :P


    har intet imod det ..


    men har stemt på andre lokaler til rygere..


    ret træls når man ikke kan ryge bag efter man har skovlet en ordenlig skide stak mad ind ;D

    .: Toshiba Satelite A100-564 :.
    Pentium Celeron M 380 1.6 Ghz
    1536 Mb DDR2 Ram
    60 Gb HDD 5400 Rmp + 250 gb extern
    15,4" skærm
    DVD brænder
    Ati Readion 200M 128 Mb
    Logitech Mx518 + Icemat Black edion 2

  • Quote

    Originally posted by fhqwhgad


    Det syntes jeg så slet ikke man kan sammenligne.
    Der er altså ikke nogen rundt om dig som tager skade af at du drikker (med mindre du skader dem pga. dit drikkeri).


    Ja det må du da kende til. Sidste weekend var altså sidste gang jeg henter dig i detentionen.

  • Tjaa ... synes mere og mere det bliver gjort for meget ud af det .. Det er altså også farligt at gå udenfor .. køre i sin bil og så mange andre ting ..


    Ja det er da træls der bliver røget når man spiser, men er såmænd godt nok tilfreds hvis der er en røgfri sektion ...

  • Jeg synes da helt klart, at de skulle forbyde rygning på restauranter.
    Så er det slut med at invitere konen ud at spise og jeg sparer penge... hehe :9xo

  • Quote

    Originally posted by The Hans
    Jeg synes da helt klart, at de skulle forbyde rygning på restauranter.
    Så er det slut med at invitere konen ud at spise og jeg sparer penge... hehe :9xo


    hehe, et økonomisk sind :))

  • Quote

    Originally posted by The Hans
    Jeg synes da helt klart, at de skulle forbyde rygning på restauranter.
    Så er det slut med at invitere konen ud at spise og jeg sparer penge... hehe :9xo


    ha ha fantastisk :))

  • jeg vil sige Ryge forbud alle steder de kan ryge uden for.. resturanter og andre indendørs steder ville være så meget mere friende og lugte meget mere friskt..


    lige meget hvor man går hen i dag så er man passiv ryger.. :ph34r:



    skal lige siges.. jeg har intet i mod rygere.. alle mine nære venner og min bror er ryger.. har intet i mod dem. synes bare det skal forgå uden for hvor den kan forsvinde væk fra andre folk.. forstå mig ret :D

  • På barer er det ok, men ikke steder hvor der er andre der spiser, eller andre offentlige steder/lukkede rum..

    Asus Deluxe X99 Intel I7 5930k 3.5 @ 4.6 Socket 2011 v3 - H2O
    Asus Nvidia - 2 x 980 Ti i SLI - Asus 27" g-sync PG278QE
    OCZ Express RevoDrive 3 x2 SSD 240 GB 1500/1225 MB/S
    HyperX Preadator DDR4 32 gb 8 x 4 gb 3000 Mhz
    ThermalTake ToughPower 1200Watt - Windows 10, 64 bit Blog


  • Synes også det efterhånden grænser sig til hysteri vedr. rygning. Selvfølgelig er det usundt. Men efterhånden så er vi snart nået til svenske tilstande.
    Har snakket med en del bekendte om det, som også er helt fanatiske omkring, hvor slemt og farligt rygning er. Selvsamme personer ku' dog ikke se, det var noget problem, at "bilparken" i Danmark er steget drastisk og efterhånden skaber et større og værre miljøproblem i byerne. :roller: Næ det er jo ikke noget. Folk ka' jo bare blive indendørs og lukke vinduerne + der er jo ikke så meget medieomtale omkring det problem, så det er nok ikke slemt. :roller:
    Men så'n er der så meget - Livets pølse er speget. :rolleyes:


    Edit: Synes der mangler en afstemnings mulighed, som ku' hedde: "Er helt ligeglad med det hysteri." ;)

  • Det skal naturligvis være forbudt at ryge på ALLE offentlige steder, på nær udendørsarealer. Jeg ser ingen logik i, at et mindretal skal bestemme om andre skal udsættes for røgen og derved nedsætte andres levetid - totalt uacceptabelt. Desuden mener jeg heller ikke der skal være rygerum. Hvorfor skulle jeg betale for opførslen af rygerum i offentlige bygninger, når det er et valg nogen tager på den måde? det giver ikke mening i mit hovede.
    Ellers må de også gerne lave et rum med en seng osv, så jeg kan få mig en lille lur når jeg har lyst.

  • Den nuværende opdeling af ryger og ikke rygerafdeling på diverse restauranter fungerer overhovedet ikke i dag .. Selvom man bestiller bord i ikke ryger, og man bliver placeret i det fjerneste hjørne uden ret mange muligheder for at komme derfra før man er færdig så bliver man alligevel til en eller anden grad genereret af røgen ..


    Selvom stort set hele min familie ryger, og jeg derfor på den måde bliver udsat for passiv røg, så er det et valg jeg selv tager - det gør jeg egentlig ikke når andre forpester min middag jeg ellers ville nyde i fulde drag - hvorfor er det liiige, at jeg skal udsættes for passiv røg fordi folk ikke kan finde ud af at lade være med at ryge når de er ude og spise? Min familie kan jeg godt bede om at vente lidt med at ryge hvis det bliver for meget, men det vil jeg ikke rigtig kunne overfor andre mennesker hvis det er tilladt ..


    Mht. bilos, så kan jeg lidt selv vælge om jeg vil bo i områder af landet, hvor der er meget trafik .. Der er ingen der vrider armen om på mig, og siger jeg skal bo midt i en storby, hvis jeg egentlig helst vil nyde den friske luft på landet .. Selv er jeg klar tilhænger af offentlig transport selvom det kan være totalt belastende i myldretiden, og jeg så da gerne der blev gjort noget aktivt for at fremme den offentlige transports popularitet ..


    Men jeg vil have lov til at vælge hvad jeg vil lade påvirke mig selv, også uden at min holdning bliver betegnet som hysteri .. Jeg synes et eller andet sted kun, at det er fedt hvis regeringen vil gøre noget aktivt for en anderledes rygepolitik for at beskytte de enkelte grupper i befolkningen, og efter at have oplevet systemet i funktion i USA, må jeg indrømme det faktisk kan fungere ret godt ..



    Edit: Carsten, det var så lidt .. ;)

  • Jeg synes ikke debatten er sort/hvid, som mange mennesker godt vil have det.


    Jeg er ikke-ryger hele vejen, for det jeg har slet ikke råd til at futte så mange penge af hvert år på noget som ødelægger mit liv. ;)


    Jeg har stemt efter at ikke-rygeren skal beskyttes mere, samt at det ikke skal være en lovgivning der skal trækkes ned over hovedet på folk, men når det først er frivilligt forhandlet, skal man kunne banke folk oven i hovedet med en bøde hvis de ikke overholder det.
    Det kaldes konsekvens - og den må man være parat til at tage når det er ens egne ord der bruges imod en.

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....