[Håndværkerspørgsmål] Hvor meget kan en gibsvæg mon bære ?

  • Jaah, vi har jo folk herinde som også ved mere end som så :D


    Hvor meget kan en typisk gibsvæg i en ungdomsbolig og lignende bære, såfremt man anvender retter beslag og den slags halløj ? ... Vil det kunne bære et fladskærmstv på 32" ?

  • Quote

    Originally posted by Macimuz
    Jaah, vi har jo folk herinde som også ved mere end som så :D


    Hvor meget kan en typisk gibsvæg i en ungdomsbolig og lignende bære, såfremt man anvender retter beslag og den slags halløj ? ... Vil det kunne bære et fladskærmstv på 32" ?


    vender lige dit spørgsmål, vil du antage at vi her på tweak er kloge nok til at bære prisen af dit tv på en gipsvæg?...


    Spørg nede i dit byggemarked, de ved helt klart hvad det er du skal gøre, de har nogle special beslag som kan bære en del, men ved sq ik om det er SÅ meget som et helt tv.

  • Gipsvægge er generelt elendige til at sætte noget op i. Turde personligt ikke sætte et fladskærms tv op i en gipsvæg, end ikke med korrekte ravpluggs/beslag eller hvad ved jeg da gipsvægge er relativt porøse

  • Jeg havde planer om at lave mig et skrivebord, som jeg ville montere i væggen for at undgå bordben inde mod væggen..
    Jeg fik at vide i byggemarkedet at det ville rive sig løs meget nemt ved gips væggen... Også selvom jeg brugte de rigtige monteringsenheder....



    Jeg ville langt fra turde gøre det.. Med mindre jeg havde en form for backup, så helvede ikk bare brød løs hvis monteringen svigtede :)


    Evt. Sæt nogle lodrette, lange jernbeslag fast langs væggen som du monterer fjernsynet i... Jeg er ikk håndværker, men jeg mener det holder bedre... Gerne med de lange skruer, der er specielt lavede til at grippe fat i gipsrawlplugs... Noget med at de udvider rawlplugsen, så den sidder unægteligt fast dybt i væggen


    Edit: Det ska li siges at noget lignende disse rawlplugs blir brugt til at holde en seng oppe i min fars gæsteværelse.. den blir kun holdt ind til væggen af 5 af disse skruer og én pæl...

  • Quote

    Originally posted by FlexQ


    vender lige dit spørgsmål, vil du antage at vi her på tweak er kloge nok til at bære prisen af dit tv på en gipsvæg?...


    Spørg nede i dit byggemarked, de ved helt klart hvad det er du skal gøre, de har nogle special beslag som kan bære en del, men ved sq ik om det er SÅ meget som et helt tv.


    Narj, hvem siger jeg antager det ? .. Kunne bare godt være der var nogle kloge hoveder herinde ...


    Quote

    Originally posted by AlexKrycek
    Gipsvægge er generelt elendige til at sætte noget op i. Turde personligt ikke sætte et fladskærms tv op i en gipsvæg, end ikke med korrekte ravpluggs/beslag eller hvad ved jeg da gipsvægge er relativt porøse


    Har det nemlig på samme måde ...


    Det er jo dyrt nok i sig selv tvet falder ned, men væggen skal jo også laves ... puha ! ...


  • Takker, det var god info :)

  • Quote

    Originally posted by Macimuz
    Takker, det var god info :)


    Var så lidt. ;)


    Hvis du har mulighed for det, så bor evt. et par ekstra huller i ophænget og sæt nogle flere Expandet rosetter i væggen.


    Når det drejer sig om noget så dyrt, som et TV, er det nu rart nok, både at have livrem og seler på. Jeg skal i hvert fald helgarderes her, når jeg, forhåbentlig snart, hænger et 20.000 kr. TV op. ;)

  • Bare husk du skal bruge de tykke gips plader, og hvis du vil være 100% sikker så kan man sætte 2 gips plader op på stedet hvor dit tv skal side..


    Det skal du bare lige gører plads til når du sætter vægen op og bruge Expandet Rosett der er lidt længere..


    Så holder det helt sikkert.. ;)

    Asus Deluxe X99 Intel I7 5930k 3.5 @ 4.6 Socket 2011 v3 - H2O
    Asus Nvidia - 2 x 980 Ti i SLI - Asus 27" g-sync PG278QE
    OCZ Express RevoDrive 3 x2 SSD 240 GB 1500/1225 MB/S
    HyperX Preadator DDR4 32 gb 8 x 4 gb 3000 Mhz
    ThermalTake ToughPower 1200Watt - Windows 10, 64 bit Blog

  • Hænger jeg en hylde op, så kan den somregl klare 3x, men mindst 2x den belastning som det skal bære.... Just in case ... Eller også fordi jeg godt kan li kvalitet ... og store skruer (osv.) .... :hb:


    Rigtige mænd bruger Hilti ... :))


    [Blocked Image: http://img205.imageshack.us/img205/1609/hiltimouse0rr.jpg]


    ... var også inde på Hilti´s website for at finde de "sømplugs" jeg ofte bruger når det er heavy-duty ... men kunne ikke finde dem på siden ... X(

  • Quote

    Originally posted by Meinder
    Bare husk du skal bruge de tykke gips plader, og hvis du vil være 100% sikker så kan man sætte 2 gips plader op på stedet hvor dit tv skal side..


    Det skal du bare lige gører plads til når du sætter vægen op og bruge Expandet Rosett der er lidt længere..


    Så holder det helt sikkert.. ;)


    Jooh, men nu skal jeg jo ikke sætte en væg op ;)



    Præcis, der skal ingen chances tages

  • Du kan jo også bare hænge det op og så smide et par spande vand i snore i beslaget inden du sætter tv'et på. bare over et døgn eller noget, så kan du se om det holder. Og mærke det på dine våde sokker :))

  • Quote

    Originally posted by SlackeR
    Du kan jo også bare hænge det op og så smide et par spande vand i snore i beslaget inden du sætter tv'et på. bare over et døgn eller noget, så kan du se om det holder. Og mærke det på dine våde sokker :))


    hehe :))