Matematisk finurlighed

  • Hej - se om i kan løse den her, for jeg kan ikke :)



    Tre mænd betaler tilsammen 30 kr. for et hotelværelse. Senere finder hotelejeren ud af, at de tre mænd ikke har fået den rabat på 5 kr., som de skulle have haft. Han sender derfor piccoloen op med de 5 kr.
    Undervejs tænker piccoloen: ”Hvordan skal jeg dele de 5 kr. i tre?”
    Han beslutter derfor, at beholde de 2 kr. og giver hver af mændene 1 kr.
    På vej ned til receptionen tænker piccoloen: De tre mænd har nu betalt 9 kr. hver hvilket giver 27 kr. tilsammen. Jeg har 2 kr. i lommen. I alt 29 kr. Men de tre mænd betalte jo 30 kr. for deres værelse. Hvor er den sidste krone?


  • Fra Formel.dk

  • Fundet på nettet :)



    De tre mænd skulle kun betale 25 kr. for deres værelse.
    Piccoloen snød dem, så de kom til at betale 27 kr.
    Da piccoloen selv har 2 kr. i lommen, stemmer regnskabet.

    Når en kvinde bliver videnskabsmand, er det oftest et tegn på,
    at der er noget galt med hendes kønsdele.

    -Friedrich Nietzsche-

  • Den er lidt svær at forklare, men:


    Hotelejeren har fået 30 kr af de 3 mænd og giver så en 5'er tilbage. Så han har 25 kr


    dvs på det tidspunkt har hver mand betalt 25/3 kr altså 8 kr og 33 øre. De 3 mænd får så 1 kr af piccoloen, så de har betalt 8 kr og 33 øre + 1 kr = 9,33 kr


    9,33 kr x 3 = ca. 27,99 kr. Så regne stykket går op når de sidste 2 kr ligger i piccoloens lomme

  • hehe trine har vi kigget for dybt i juleøllene i weekenden :D

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by tRuz
    Hov. Haha, nu kan jeg da godt se det. Jeg er så rimelig idiot, kan jeg se. Thank god jeg er sproglig. :)


    Det er du ik den eneste der siger. Tænk hvis du skulle bygge en bro. Damn den ville se sjov ud hvis du gav op allerede ved den der *G*

  • Quote

    Originally posted by FlexQ


    Det er du ik den eneste der siger. Tænk hvis du skulle bygge en bro. Damn den ville se sjov ud hvis du gav op allerede ved den der *G*

    :)) :T


    Nice opg. :D har du flere ? :D

  • Quote

    Originally posted by FlexQ


    Det er du ik den eneste der siger. Tænk hvis du skulle bygge en bro. Damn den ville se sjov ud hvis du gav op allerede ved den der *G*


    Hehe, ja jeg ved det godt. Men jeg kunne da sikkert fortælle om den på fransk, engelsk, tysk, dansk og fyre noget crap af på latin!

  • Quote

    Originally posted by tRuz


    Hehe, ja jeg ved det godt. Men jeg kunne da sikkert fortælle om den på fransk, engelsk, tysk, dansk og fyre noget crap af på latin!


    Newsflash: 98% af dette forum er ligeglade. Resten er bøsser :))

  • Hvis der er nogen der har numre af illustreret videnskab liggende, kan de sende et par opgaver fra dem ind.


    der plaejer altid at være nogle opgaver der er noget kryptiske.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200