Ikke komputer Compressor

  • hmm, sikker på det er en kompressor du søger??


    EDIT: Hvis det er en cascade du tænker på er det kompressore som er i serie, og ikke blæsere ;)

    --- SILENT STORM ---
    x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
    3Dmark: 01SE0305 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark
    (w3ber nuppede mig i AM3, piiiiv)
    Lotus = Lots of troubles usually serious

    Rettet en gang, sidst af 1_2_know ().

  • Når du siger blæsere foran hinanden tænker jeg en turbinemoter.


    Måske du kan uddybe?

    Intel Core 2 Duo - E6600 || ASUS P5W DH Deluxe
    nVidia GeForce 8800GTS || 2 x 1 GB G.Skill PC6700
    Antec Neo550W || Coolermaster Stacker
    Dell 2007FP || Vandkølet
    DD || HW Labs || Laing

  • Ikke computer kompressor, ment som ikke noget oc stads ;)


    Ja, sådan en kompressor der sidder på en gas turbine (jetmotor)


    hvad hedder den type kompressor og hvordan fungere den PRÆCIST ? :D

  • En en jetmotor som findes på fly, er basalt set opbygget som billedet nedenunder viser.


    Det taler stortset for sig selv
    [Blocked Image: http://www.yourdictionary.com/images/ahd/jpg/A4gastrb.jpg]


    [Blocked Image: http://www.ethlife.ethz.ch/images/turbine-l.jpg]

    Intel Core 2 Duo - E6600 || ASUS P5W DH Deluxe
    nVidia GeForce 8800GTS || 2 x 1 GB G.Skill PC6700
    Antec Neo550W || Coolermaster Stacker
    Dell 2007FP || Vandkølet
    DD || HW Labs || Laing

    Rettet en gang, sidst af Slammand ().

  • Hehe det ved jeg godt slammand, bortset fra, alle blæserene på compressoren, kører de individuelt? eller er de sat på samme aksel og kører sammen?


    hvordan kan man lave en sådan compressor?


    En hel masse identiske 80 mm blæsere i røven på hinanden eller hvad? :D

  • Takker Alex, har været der har læst det ;)


    Tæpnkte bare på om alle kompressorbladene kører synkront med hinanden?


    Men det gør det jo nok da det virker mest logisk :D

  • Quote

    Originally posted by shahid_2dk
    Takker Alex, har været der har læst det ;)


    Tæpnkte bare på om alle kompressorbladene kører synkront med hinanden?


    Men det gør det jo nok da det virker mest logisk :D


    Uden at vide det, men det tvivler jeg kraftigt på de gør. Hvis bladen kørte synkront ville fidusen med så mange blade jo være gådt lidt fløjte - ikk'?


    Er rimeligt sikker på de sidder en anelse forskudt af hinanden da du derved vil trække luften mere "jævnt" ind i forbrændingskamret

  • Quote

    Originally posted by AlexKrycek


    Uden at vide det, men det tvivler jeg kraftigt på de gør. Hvis bladen kørte synkront ville fidusen med så mange blade jo være gådt lidt fløjte - ikk'?


    Er rimeligt sikker på de sidder en anelse forskudt af hinanden da du derved vil trække luften mere "jævnt" ind i forbrændingskamret


    Det tror jeg nu de gør. Jeg var ude og se Nordjyllandsværket her den anden dag. Og i Blok 3, den som de kører med 24/7 og som producerer 667MW , i den dampturbine der genererer al den strøm, kører de forskellige sektioner af blade i turbinen synkront, de kører på samme aksel. Der kommer dampet jo først ind med et tryk på 250bar eller så noget, på højtryks-delen i turbinen osv osv. Faktis mega spændende at være derude.

  • Quote

    Originally posted by AlexKrycek


    Uden at vide det, men det tvivler jeg kraftigt på de gør. Hvis bladen kørte synkront ville fidusen med så mange blade jo være gådt lidt fløjte - ikk'?


    Er rimeligt sikker på de sidder en anelse forskudt af hinanden da du derved vil trække luften mere "jævnt" ind i forbrændingskamret


    hmm, men de kører vel på samme akse så? altså sidder forskudt, men kører sammen i sammen fart? :D

  • Quote

    Originally posted by shahid_2dk


    hmm, men de kører vel på samme akse så? altså sidder forskudt, men kører sammen i sammen fart? :D


    Ja - på samme aksel. Men ved at forsyde bladende af hinanden får du et større areal som kan trække luft. For om der sidder 2 eller 10 sæt vinger efter hinanden er sagen underordnet hvis vingerne står ens. Den foreste "skygger" jo for den næste så den praktisk talt ikke trækker ret meget luft. MEn ved at forskyde dem - så har du et større areal der kan trække luft.


    og ja- de må jo kører ved samme fart - tror jeg da. Ellers må de inderste kører ved en højre hastighed end de yderste. MEn som sagt - har ikke forstand på det

  • Quote

    Originally posted by AlexKrycek


    Ja - på samme aksel. Men ved at forsyde bladende af hinanden får du et større areal som kan trække luft. For om der sidder 2 eller 10 sæt vinger efter hinanden er sagen underordnet hvis vingerne står ens. Den foreste "skygger" jo for den næste så den praktisk talt ikke trækker ret meget luft. MEn ved at forskyde dem - så har du et større areal der kan trække luft.


    og ja- de må jo kører ved samme fart - tror jeg da. Ellers må de inderste kører ved en højre hastighed end de yderste. MEn som sagt - har ikke forstand på det


    Ja den er god med dig ;)


    Takker for det hele :D

  • Quote

    Originally posted by Marquis


    Det tror jeg nu de gør. Jeg var ude og se Nordjyllandsværket her den anden dag. Og i Blok 3, den som de kører med 24/7 og som producerer 667MW , i den dampturbine der genererer al den strøm, kører de forskellige sektioner af blade i turbinen synkront, de kører på samme aksel. Der kommer dampet jo først ind med et tryk på 250bar eller så noget, på højtryks-delen i turbinen osv osv. Faktis mega spændende at være derude.



    Uden tvivl fedt at være derude - vil jeg også engang :D


    Men en damp-turbine er lidt noget andet. den skal ikke selv arbejde for at virke. Kraften bliver tilført til turbinen for at trække en generator. Turbinen er bygget i flere "afsnit" hvor selve hulet hvorpå bladende er monteret bliver mindre og mindre, da den er væsenligt lettere at trække for den resterende mængde damp der bliver ledt ind som naturligtvis vil miste sit tryk når har passeret det første afsnit.
    I en gas turbine skal turbinen selv "suge" luften til sig, og derved bruger man alle tænkelige måder til at optimere den mængde luft der bliver trukket ind.

  • skal du til at bygge en på dit kabinet og så køle den med is ;D

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Fragman
    skal du til at bygge en på dit kabinet og så køle den med is ;D


    Jeg skal proppe is så langt op i dig :))


    Øvbøv Slammand, link virker ikke :(