Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

onsdag, 26. oktober 2005, 18:23

På grund af nogle personers forvirring omkring hvad man kan tillade sig som sælger og hvilke rettigheder man har som køber har jeg valgt at kontakte en advokat med henblik på en redegørelse.

Dette er en sammenfatning af hans svar til mig. Nogle af eksemplerne er rettet til så det passer med hvad vi herinde på Tweak.dk køber og sælger.

Man kan starte med at slå fast at Købelovens almindelige regler gælder for handel mellem private såvel som mellem private og forretninger. Men derimod gælder reglerne om forbrugerkøb ikke. Man har altså ikke 14 dages returret etc.

Dette betyder, at det som udgangspunkt er aftalen mellem de private, der indeholder de vilkår, der gælder for det pågældende køb, fx at en vare er købt som beset eller med diverse mangler. Eller sagt på anden vis, så kan private udmærket aftale noget andet end det, der fremgår af købelovens almindelige regler, for de gælder kun, såfremt parterne ikke har aftalt noget andet.

Købeloven giver derfor ingen fortrydelses- eller returret - heller ikke når forbrugere køber varer i en butik, dvs. efter købelovens regler om forbrugerkøb.

I stedet indeholder købeloven regler om, hvad en køber har af muligheder, hvis der er mangler ved en vare, fx at få et nedslag i prisen eller ophæve købet.

Der er dog et problem og det er at når det gælder handler mellem private, er der ingen lette løsninger som Forbrugerklagenævnet, hvis parterne efterfølgende bliver uenige. I stedet må den utilfredse part anlægge en egentlig retssag, og det vil som oftest ikke være den økonomiske risiko værd.

I en sag om fx brugt hardware vil de færreste private løbe procesrisikoen, hvis der er tale om et køb til nogle få hundrede eller et par tusinde kroner. Alene advokatudgiften kan let løbe op i 15.000 til 20.000 kr.

Desuden er der ofte et stort bevismæssigt problem ved køb mellem private, for der foreligger sjældent en detaljeret skriftligt købsaftale. Og mundtlige aftaler er ikke noget værd rent bevismæssigt.

Som et eksempel kunne tages at man køber noget brugt RAM fra en privatperson. Her vil man som køber af en genstand fra en anden privat person kunne ophæve handlen og kræve sine penge retur, hvis der er en væsentlig mangel ved genstanden.

Når der er tale om en brugt genstand, som du fx har købt via en annonce i Den Blå Avis eller via Tweak.dk, skal det afgøres efter en særlig skala, hvad der anses for en væsentlig mangel. Nemlig en skala, der tager udgangspunkt i, hvad du kan forvente at få af fx brugt RAM til den pågældende pris. I det pågældende tilfælde må man f.eks. nok gå ud fra at RAMen skal teste fejlfri ved de lovede specifikationer.

Er der efter denne skala en væsentlig mangel ved RAMen, og har sælgeren ikke taget et forbehold, fx købt som beset, kan den private køber ophæve hele købet.

Men det store problem opstår, hvis sælgeren ikke vil være med til det, for så har køberen kun mulighed for at komme videre med sagen via en egentlig retssag.

Som køber får du en langt bedre beskyttelse ved at handle via butikker - også når det gælder brugte genstande. Købelovens regler om forbrugerkøb kan nemlig ikke fraviges til skade for dig som forbruger, og der er forskellige klagenævn, fx Forbrugerklagenævnet.

Der er således ganske klare regler for hvad man må og hvad man ikke må.

PCmark04: 8276 PCmark05: 7236 Cinebench: 870 / 405 / 30.3s

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Kristian_Wraae" (26.10.2005, 18:31)

2

onsdag, 26. oktober 2005, 18:49

Flyttet til Off-topic da du ikke sælger eller skal have vurderet noget.

Og så skal du lige rette din signatur - den er alt for bred.

3

onsdag, 26. oktober 2005, 20:00

Citeret

Originally posted by Kristian_Wraae
Man har altså ikke 14 dages returret etc.

Har du heler ikke i almindelige butikker, eller ved afhentning i en netbiks. Du har kun hvis butikken frivilligt tilbyder dig det, eller du køber det over nettet, og får det sendt med posten.

4

onsdag, 26. oktober 2005, 20:05

Citeret

Originally posted by Zlinky

Citeret

Originally posted by Kristian_Wraae
Man har altså ikke 14 dages returret etc.

Har du heler ikke i almindelige butikker, eller ved afhentning i en netbiks. Du har kun hvis butikken frivilligt tilbyder dig det, eller du køber det over nettet, og får det sendt med posten.

Præcis. Der er en købelov, og så er der en købelov om fjernkøb.

5

onsdag, 26. oktober 2005, 20:58

Jeg synes det er vigtigt at slå en ting fast og det er at man som sælger ikke har ret til at sælge noget som er defekt medmindre man har gjort det klart at man sælger varen som beset og uden nogen form for garanti for at den virker. Dette gælder også selvom sælger ikke er klar over at varen er defekt.

Mine problemer med en enkelt person her på tweak.dk har vist at der er brug for at slå dette fast. Vedkommende hævdede at han selv var blevet snydt en gang og derfor var i sin gode ret til at snyde mig. Sådan var det jo nu engang her på tweak. Jeg har checket op på sagen og det fremgår klart at han ikke blev snydt, men han bruger som en dårlig undskyldning.

Hvis vi ikke her på tweak.dk tager afstand fra den slags salg af defekte vare så ender det med at man istedet for at RMA sit grafikkort, hvis det er stået af, bare kan sælge det. Det er uretfærdigt for køber at skulle stå med en RMA af noget som var defekt ved modtagelsen. Køber har krav på at annullere handlen såfremt de føromtalte forbehold ikke er taget af sælger. Hvis der så ydermere ikke er garanti på kortet bliver sagen endnu mere ubehagelig for køber.

Da den eneste mulighed for at komme efter sælger er med et sagsanlæg med risiko for at sælger ikke kan betale omkostningerne når vedkommende efterfølgende taber sin sag i retten synes jeg at det burde være muligt at lægge pres på den som sælger varen. Det kunne f.eks være i form af billeder af den defekte vare eller screenshots af diverse testprogrammer som klart viser at varen er defekt. Det vil så være op til den enkelte i fremtiden at gøre op med sig selv om man vil handle med denne person.

7

torsdag, 27. oktober 2005, 04:48

har du da problemer med varen du købte af ham ? eller vil han ikke svare dig ? :roller:

Phenom II 720 be @ x4 3800 mhz
Asus M4A79-T/Deluxe
KIngston Hyper x 1600 MHZ
Sapphire 4890 TOXIC
Zalman ZM850-HP
Samsung 226cw
Antec 900 ver 2

8

torsdag, 27. oktober 2005, 05:03

Hvis det er mig du spørger så er varen defekt men sælger nægter at den har været defekt. Han har dog ikke testet den tilstrækkeligt (har kun brugt Prime95 og SuperPI - disse tests har ikke specielt meget med test af hukommelsen og er ikke egnede til at detektere disse fejl - her skal man bruge memtes86+). Han hævder desuden at selvom den er defekt så er det mit problem da han selv er blevet snydt engang. Jeg har påpeget ovefor ham at det strider mod købeloven ikke at ville tage en defekt vare retur men det er han ligeglad med.

Jeg har talt med OCZ USA og vist dem screenshots af memtest86+ og de har erkendt at RAMen helt klart er defekt og de har tilbudt at jeg kan sende den til dem hvis jeg får problemer med den danske forretning hvor de er købt.

Problemet med RAMen er lidt specielt. Det er noget OCZ PC4000 VX Gold. Det tester nemlig ok ved 200 mhz 2.6 V 2 3 3 8 settings som det skal iflg specifikationerne. Men problemerne kommer når man giver det lidt volt. Da det er VX ram skal det kunne klare 3.2 V, men allerede ved 2.9 V og kun 200 mhz 2 3 3 8 (altså det samme som det kan klare ved 2.6 V) kommer der fejl på memtest86+. OCZ siger at hvis der gør det ved de settings og den spænding er der ingen tvivl om at RAMen er defekt og ikke ville kunne klare de ratede 250 mhz ved 3.2 V.

Her er et citat fra OCZ's support (som forøvrigt er ekstrem god - jeg har ikke ventet mere end 5 minutter på hvert svar - superduper)

Citeret

If the modules fail with additional voltage at stock speeds, they will obviously have issues running at the rated spec, so they do warrant an RMA in my opinion.

De slutter af med:

Citeret

You have a good nights sleep, and let me know if you need OCZ to do an RMA for you, we’d be happy to help

Så de kan være sikre på at min næste RAM også er fra OCZ.

Mit nuværende problem er at få overbevist den dansk forretning om at RAMen er defekt og jeg kan så kun håbe på at de tester den bedre end sælger har gjort.

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.