Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

21

onsdag, 26. oktober 2005, 15:18

Happy -> Ja præcis, jeg ville dog ha flyttet ham i skuldrene - uden at løfte ham mere end højest nødvendigt fra jorden.. Han lå lige ved siden af den brændende motorcykel.. Og der var fut i den..

Burger -> Okay, det er meget rart at vide, når du udtaler dig som du gør..

Tror det har meget med frygt over "tankeløshed" (Ment positivt) at gøre.. Jeg frygter måske mere at motorcyklens tank sprang og påførte skade på folk, der stod nær den, inkl. mig... Eller at han er gået i chok eller er død.. Altså magtløsheden...

22

onsdag, 26. oktober 2005, 15:42

Jeg stemte: Blive i bussen og kigge

Da jeg gik ud fra at jeg skulle stemme som om at jeg var dig i det øjeblik uheldet skete..

Det lyder som om der var andre som var hurtigere end jer til at komme betjenten til hjælp, men havde i været der først skulle i selvfølgelig (hvis i har forstand på førstehjælp) hjælpe til hvis i har noget nyttigt at tilføje til "redning" af betjenten!

Har man ikke styr på lokationen så skal man ikke ringe, MEDMINDRE der ikke er andre der har mulighed for at ringe. Der skal jo skaffes hjælp på en eller anden måde!

Men som sagt, det kommer meget an på situationen, hvis der er folk på stedet der har forstand på hvad de laver så holder man sig selvfølgelig i god afstand så de folk der er igang ikke føler sig presset af, eller lukket inde, i en folkemængde.

23

onsdag, 26. oktober 2005, 15:47

Citeret

Originally posted by KarGa
Happy -> Ja præcis, jeg ville dog ha flyttet ham i skuldrene - uden at løfte ham mere end højest nødvendigt fra jorden.. Han lå lige ved siden af den brændende motorcykel.. Og der var fut i den..

Burger -> Okay, det er meget rart at vide, når du udtaler dig som du gør..

Tror det har meget med frygt over "tankeløshed" (Ment positivt) at gøre.. Jeg frygter måske mere at motorcyklens tank sprang og påførte skade på folk, der stod nær den, inkl. mig... Eller at han er gået i chok eller er død.. Altså magtløsheden...

Du kan blive straffet for IKKE at gøre noget, men du kan ikke blive straffet for at have gjort noget forkert.

24

onsdag, 26. oktober 2005, 16:01

jeg valgte andet.

jeg ved ikke hva jeg ville have gjort. jeg har aldrig været i sådan en situation..

men tror faktisk enten jeg var gået der hen for at flytte ham, ren reaktion..

den eneste gang jeg har prøvet noget ligende var i skolen for 3 4 år siden. når man så skulle til gymnastik, ja så var der faldt en STIV mand ned på jorden.. den gang løb jeg hen til ham mens jeg så råbte på vores lærer, som så ringede til 112 (da vi ikke måtte have telefoner den gang)

så jeg tror igen af reaktion ville jeg tage politi manden væk fra den brændene bike og så få en til at ringe til 112, som vidste hvor vi var.. helst ikke hive ham for meget rundt.. da han kan have brækket noget.. og så ellers ville jeg checke om han trak vejret og så ellers vente :boxed:

Erbo Entertainment
(Promotions, Video and Audio production)

www.kazi-networks.com
(Webhosting!)

Donkey Sound
(Record Label)

25

onsdag, 26. oktober 2005, 16:02

Citeret

Originally posted by Happy^
Tja nogle ting skulle i hvertfald have været gjort anderledes..

Han må for det første ikke blive flyttet - med mindre han ligger midt på vejen. Dog alligevel ville jeg lade ham ligge, og så få vejen blokeret med en bil. Derefter tjekke livstegn og er han ved bevistheden, så ville jeg ringe til 1-1-2 et-et-to (man må ikke sige 112 - ethundredeogtolv).

Det er i hvertfald sådan det burde have været gjort.

Stå du som tilskuer, så burde du søge derhen og hjælpe ham - er nogen allerede i gang, så kan du hjælpe der. Fx alarmere 1-1-2 hvis det ikke allerede er gjort - og kender du ikke området, så finder du en der gør.

Og du så at han blev båret væk - der burde du have været hurtig og have fået dem til at stoppe med det samme. En tilskadekommen må ikke blive flyttet - kun hvis det er yderst nødvendigt.

Min kørelærer som også har motorcyklister gør det at han spærer vejen total med sin bil på tværs af køreretning hvis en vælter - således virker det som et skjold for dem så han i sikkerhed kan tage sig af den der er væltet.

Bare mine 5 cent ;)

Fornuftigt indlæg Happy!

Det er godt du skriver det med at du ville lade ham ligge og så blokere vejen, det er et vigtigt punkt i førstehjælp at man har overblik over situationen og sørger for at en ulykke ikke bliver værre end den er, og i dette tilfælde er det helt rigtigt at man starter med at blokere trafikken (seføli på en sådan måde at blokeringen er synlig (vi skulle jo nødigt have at billister drøner ind i vejspærringen som typisk er ens egen bil ;))

Hvis den tilskadkomne ligger op ad en brandende bil/motorcykel skal personen selvfølgelig fjernes, men HUSK lad være med at spille helt! Er der en eksplotion på vej i bilen/mortorcyklen så hold dig på afstand så ulykken ikke bliver værre!

Er man nødsaget til at flytte personen, og har man mulighed for det uden selv at komme til skade så skal personen selvfølgelig flyttes med stor forsigtighed!

Er man alen på stedet er det næste man skal gøre at tjekke for livstegn, altså at tjekke personens vejrtrækning (medmindre seføli at personen er tydeligt ved bevidsthed ;)). Vejrtrækning tjekkes ved at lægge øret til den tilskadekomnes mund og hør/mærk efter vejrtrækning imens du kigger på brystkassen om den bevæger sig. Har personen ingen vejrtrækning så giver man 2 effektive indblæsninger, effektive indblæsning laves ved at man tager en dyb indåndning, holder for personens næse, sætter sin mund så den slutter tæt om personens mund, og så "ånder" man ud så man kan se at brystkassen hæver sig. Man må IKKE bare puste til for så går ens luft i maven på personen! Hjælper det ikke med 2 effektive indblæsning så ringer man et-et-to, og fortsætter så med hjertemassage indtil ambulancen kommer...

Er man 2 på stedet kontakter den ene ambulancen med det samme mens den anden tjekker den tilskadekomne, når/hvis der så skal udøves hjertemassage så skal den ene sørge for indblæsningerne mens den anden giver hjertemassagen, det kan være en fordel at bytte undervjes da det er meget hårdt at give hjertemassage.

På et voksent menneske vil man kunne høre brusken omkring ribbenen når man påbegynder hjerte massagen, der skal presses med begge hænder og der skal lægges godt med vægt i. Brystkassen på den tilskadekomne vil typisk blive blå/lilla undervejs, og det er normalt, så lad ikke det stoppe jer hvis i står med det engang.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Try-this" (26.10.2005, 16:04)

26

onsdag, 26. oktober 2005, 16:20

Try-This .. Netop .. Man starter med at standse ulykken .. Men mht. mund til mund, så er man gået over til mund til næse .. ;)

27

onsdag, 26. oktober 2005, 16:29

Citeret

Originally posted by Burger
Try-This .. Netop .. Man starter med at standse ulykken .. Men mht. mund til mund, så er man gået over til mund til næse .. ;)

Øv :( Så er det jo ikke sjov at redde smukke hunkønsvæsener :))

Folk kaster hænder op som kannibaler med bulimi !

28

onsdag, 26. oktober 2005, 16:51

Citeret

nope, det er man ikke, man er gået over til det der er mest praktisk (var ihvertfald hvad vi fik at vide på sidste livreddermøde) ;)

Jeg finder det mest praktisk med mund til mund, men mund til næse er ligeså godt. Men der kan jo være både det ene og det andet der forhindre enten mund tim mund eller mund til næse....

29

onsdag, 26. oktober 2005, 16:58

Citeret

Originally posted by Try-this
nope, det er man ikke, man er gået over til det der er mest praktisk (var ihvertfald hvad vi fik at vide på sidste livreddermøde) ;)

Jeg finder det mest praktisk med mund til mund, men mund til næse er ligeså godt. Men der kan jo være både det ene og det andet der forhindre enten mund tim mund eller mund til næse....

Da jeg tog førstehjælpsbevis for 3 år siden, var man i hvert fald gået over til mund til næse, at det så er skiftet igen siden, vidste jeg så ikke ..

Men ellers er jeg da stort set enig i hvad du har skrevet - selvom du vist har glemt at skabe frie luftveje .. :))

Btw: For at være totalt flueknepper, så er din signatur altså lidt for bred .. :crazyeyes:

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Burger" (26.10.2005, 17:00)

30

onsdag, 26. oktober 2005, 17:16

Citeret

Citeret

Da jeg tog førstehjælpsbevis for 3 år siden, var man i hvert fald gået over til mund til næse, at det så er skiftet igen siden, vidste jeg så ikke ..

Men ellers er jeg da stort set enig i hvad du har skrevet - selvom du vist har glemt at skabe frie luftveje .. :))

Btw: For at være totalt flueknepper, så er din signatur altså lidt for bred .. :crazyeyes:

Ja man har skiftet meget frem og tilbage de sidste par år, men eftersom det kan komme ud på et hvor man blæser henne så har man besluttet at sige at man skal gøre det sådan som det er mest praktisk ;)

Seføli, det med fris luftveje glippede lige i farten :O

Når man skal give kunstigt åndedræt lægger man hovedet let bagover på den tilskadekomne som ligger på ryggen. Så holder man på hagen med den ene hånd og for næsen med den anden mens man puster luften ind ;)

Godt at høre vi er enige :cheers:

min sig har da en fin størrelse :$ (der er ihvertfald ikke nogen der har brokket sig endnu, og den generer vel ikke nogen?)

31

onsdag, 26. oktober 2005, 17:43

Citeret

Er man alen på stedet er det næste man skal gøre at tjekke for livstegn, altså at tjekke personens vejrtrækning (medmindre seføli at personen er tydeligt ved bevidsthed ;)). Vejrtrækning tjekkes ved at lægge øret til den tilskadekomnes mund og hør/mærk efter vejrtrækning imens du kigger på brystkassen om den bevæger sig. Har personen ingen vejrtrækning så giver man 2 effektive indblæsninger, effektive indblæsning laves ved at man tager en dyb indåndning, holder for personens næse, sætter sin mund så den slutter tæt om personens mund, og så "ånder" man ud så man kan se at brystkassen hæver sig. Man må IKKE bare puste til for så går ens luft i maven på personen! Hjælper det ikke med 2 effektive indblæsning så ringer man et-et-to, og fortsætter så med hjertemassage indtil ambulancen kommer...

Studsede også lige over at du manglede at skabe frie luftveje, i de fleste tilfælde har tungen sat sig fast i halsen og vedkommende begynder derfor somregel at trække vejret igen når man løfter i nakken og presser panden bagover.

Jeg vil mene det er en smule farligt at vejlede folk om at dyrke førstehjælp, Try-This, især hjertemassage kan meget let gøre mere skade end gavn. Hvis man gør det forkert kan man f.eks. komme til at ødelægge leveren.

Nu vi snakker om at flytte folk vil jeg da lige fortælle, hvordan man gør det korrekt. Man tager sine arme ind under armene på den tilskadekommende, bagfra, og tager fat på vedkommendes arm, som man har lagt hen over maven/brystkassen. Man kan derved trække ham/hende væk.

fookhar.dk

- formerly known as r3ptile

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "fookhar" (26.10.2005, 17:44)

32

onsdag, 26. oktober 2005, 18:05

Citeret

Originally posted by r3ptile

Citeret

Studsede også lige over at du manglede at skabe frie luftveje, i de fleste tilfælde har tungen sat sig fast i halsen og vedkommende begynder derfor somregel at trække vejret igen når man løfter i nakken og presser panden bagover.

Jeg vil mene det er en smule farligt at vejlede folk om at dyrke førstehjælp, Try-This, især hjertemassage kan meget let gøre mere skade end gavn. Hvis man gør det forkert kan man f.eks. komme til at ødelægge leveren.

Nu vi snakker om at flytte folk vil jeg da lige fortælle, hvordan man gør det korrekt. Man tager sine arme ind under armene på den tilskadekommende, bagfra, og tager fat på vedkommendes arm, som man har lagt hen over maven/brystkassen. Man kan derved trække ham/hende væk.

Som jeg skrev i mit først indlæg så skal man IMO holde sig væk hvis man ikke kan hjælpe, men som regle er lidt hjælp bedre end ingen. Men for lige at få noget på plads med hensyn til hjerte massage. Det jeg beskrev var hvordan man gjorde det på et voksent menneske, ved spædbørn og børn skal man selvfølgelig slet ikke lægge så meget vægt i som ved et voksent menneske (men det siger vel lidt sig selv ;)). For at finde stedet man skal presse, starter man ved navlen og kører opad indtil man rammer der hvor de nederste ribben mødes, det er stedet der skal trykkes...

Det kan ikke anbefales at man går ud og giver hjertemassage hvis ikke man har prøvet det på en test dukke der viser om man gør det ordentligt! Hvis det er ukorrekt at fortælle hvordan man giver førstehjælp så slet venligst mine indlæg mods.

33

onsdag, 26. oktober 2005, 19:10

Citeret

Som jeg skrev i mit først indlæg så skal man IMO holde sig væk hvis man ikke kan hjælpe, men som regle er lidt hjælp bedre end ingen. Men for lige at få noget på plads med hensyn til hjerte massage. Det jeg beskrev var hvordan man gjorde det på et voksent menneske, ved spædbørn og børn skal man selvfølgelig slet ikke lægge så meget vægt i som ved et voksent menneske (men det siger vel lidt sig selv ;)). For at finde stedet man skal presse, starter man ved navlen og kører opad indtil man rammer der hvor de nederste ribben mødes, det er stedet der skal trykkes...

Det kan ikke anbefales at man går ud og giver hjertemassage hvis ikke man har prøvet det på en test dukke der viser om man gør det ordentligt! Hvis det er ukorrekt at fortælle hvordan man giver førstehjælp så slet venligst mine indlæg mods.

Jeg vil nærmest fraråde at gøre det, hvis man ikke har gjort det på en dukke. Man har virkelig ingen anelse om hvor hårdt der skal trykkes.

Det er præcis det med hvor man skal udføre massagen, som er vigtig. Hvis man gør det få centimeter lavere kan man komme til at brække en knoglestump af, som kan penetrere leveren.

fookhar.dk

- formerly known as r3ptile

34

onsdag, 26. oktober 2005, 19:57

Har ikke nærlæst hele det her indlæg, men tror dog at min holdning er den mest generelle indtil videre.

Hvis man ikke har forstand på skidtet, så skal man holde sig fra udøve førstehjælp, ringe til nogen eller noget som helst. Hvis man ikke kan hjælpe, burde man derimod gå helt væk, så man ikke står i vejen for nogen som godt kan finde ud af skidtet.

Hvis man der i mod kan førstehjælp, så synes jeg ikke at man bør tøve på noget som helst tidspunkt. Det kan jeg dog sagtens sige, men jeg ved fra mig selv, at selv om man ved at man kan hjælpe med det som man kan, og ved at de har brug for det, så er det svært. For nogle år siden, kørte min storebror og jeg mod Aalborg, da bilen foran os pludselig kørte galt. På trods af at jeg havde lært førstehjælp i mine unge dage i Falckklubben og som FDF'er, gjorde jeg ikke andet end at sidde i bilen ... jeg var simpelthen for chockeret. Når man ser tilbage på det, er der i hvert fald ingen tvivl om hvad man burde gøre, og ved også godt hvad jeg gør næste gang. ;) Desuden har jeg sidenhen haft kursus ved Rødekors, og overvejer at genopfriske det, og hvis muligt tage noget udvidet, for hold kæft hvor må man føles magtesløs, når man stor i en situation hvor en af ens kære er kommet til skade - måske livsfarligt - og ikke kan gøre en skid, fordi man ikke har giddet at lære førstehjælp !

Men tilbage til topic, hvis man ikke kan gøre noget nyttigt, så hold sig væk i stedet for bare at stå og glo. Alt for mange mennesker kan have en stor psykisk indflydelse ved ofret. Tilgengæld kan man udøve psykisk førstehjælp, hvilket er næsten lige så vigtigt som fysisk, hvis personen der kan førstehjælp er optaget.

35

onsdag, 26. oktober 2005, 20:10

Citeret

Ja jeg har .. Jeg har op til flere gange hjulpet folk der enten var kommet til skade i trafikken, eller på anden måde havde brug for hjælp ..

Men der er forskel på folk .. Og ikke alle er enten lige-gode eller klar over hvad de i det hele taget skal gøre ... Eller som eksempelvis Karga lidt sky hvad det angår. Om det så er forkert eller ej, så kan det squ godt være svært at mande sig op ...

36

onsdag, 26. oktober 2005, 21:11

blevet der kan min førstehjælp:D

[IMG]attachment.php?attachmentid=10981&sid=[/IMG]

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.