Hva ville i ha gjort? Motorcykelbetjent kørte galt..

  • Her til morgen, da jeg kørte i skole med bussen, kører en motorcykelbetjent i modsatte kørebane med udrykning.. Han har rimeligt meget fart på og lige pludselig skrider han ud og kurer hen af vejen med sin motorcykel, med gnister flyvende om ørene fra kværnen mod asfalten..


    Han drønner lige ind i autoværnet og laver 180 graders spind med hovedet først på vej mod sin brændende motorcykel..


    Folk går helt amok og trafikken stopper fuldstændigt i begge vejbaner


    Da han endelig bliver båret på benene af folkene omkring ham ser han ud som om han slap langt fra uskadt..



    I chokeringen stod jeg bare og kiggede.. Bagefter tænkte jeg på om jeg ikk burde ha ringet til alarmcentralen med det samme, men af flere årsager gjorde jeg det ikke.. Jeg ku ikk huske vej-/stednavnet og tænkte at der sikkert var andre, som ville ringe... Samtidig var jeg forsinket en smule og så vidt jeg husker, skal man blive på ulykkesstedet, hvis man har ringet til alarmcentralen...


    Hva ville i have gjort?

  • Tja .. en god ide er jo at ringe til 112 .. men når man ikek ved hvad vejen hedder osv er det bedst ikke at ringe .. det kan forvire dem så de ikke ved hvor de skal hen.




    Jeg ville ikke ringe til dem .. fordi jeg har ingen sted sans. og dårlig til at forklare hvor man er.

    .: Toshiba Satelite A100-564 :.
    Pentium Celeron M 380 1.6 Ghz
    1536 Mb DDR2 Ram
    60 Gb HDD 5400 Rmp + 250 gb extern
    15,4" skærm
    DVD brænder
    Ati Readion 200M 128 Mb
    Logitech Mx518 + Icemat Black edion 2

  • I en sådan situation, gælder det jo lidt om, at gøre op med sig selv, hvor meget og hvordan man kan gøre sig til gavn. På en trafikeret vej er der mange andre mennesker i samme situation som dig selv. Så det handler lidt om, at finde ud af, om der er nogen der kan hjælpe på en eller anden måde. Jvf. den populære "Er der en doktor til stede?"


    Hvis man ikke er 100 % sikker på gadenavn og placering, så lad være at ringe, men få nogen der er helt sikker til det. Eksempelvis bus-chaufføren. Ellers må man ud på gaden og råbe højt.


    Nu har jeg ikke været i en lignende situation selv. Jeg ved ikke, om folk strømmer hen til nødstedte, eller om folk vil tøve. Det duer ihf. ikke at folk falder over hinanden ovenover nødstedte. Så hellere holde sig tilbage. Overlade det til dem der har mere styr på, hvad det er de foretager sig.


    Med andre ord, hvis du ikke på nogen med kan være til gavn. Så lad være med at prøve at være til gavn.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Folk kom drønnende.. Også derfor trafikken stoppede fuldstændigt..


    Ville nok vurdere det til at være 50% der var til gavn... Det var først efter et godt stykke tid at en lastvognsmand kom med en brandslukker til den brændende motorcykel - Det syns jeg var lidt underligt.. Ingen tænkte på at flytte sig selv og betjenten fra fartøjet :boxed:

  • valgte: Andet? - Skriv


    pga jeg har set flere ulykker (sådan er det at bo i randers)


    For det første kommer det som et chok, mange går i panik, løber væk, lader som ingenting eller bare står og glor dumt.
    andre prøver at hjælpe.


    MEN kort sagt:
    Jeg ville først kigge lidt på hvor slemt det stod til!
    f.eks. løbe direkte derhen og se om der er liv i personen, snakke med personen og berolige personen.


    Nu skrev du, at det var en politi mand og at han så ud til at være okay, ingen brækkede knogler eller andre sjove ting.
    Så der ik andet at tilbyde sin hjælp med at fjerne kvernet og måske ringe til falck for at "rode" lidt op efter en ulykke.


    Men jeg ville anbefalde personen at kigge forbi centralsyge huset og blive tjekket af tilfælde af muskel træk og smerter der kunne forkomme nogle dage senere.



    Aldrig hørt om førstehjælp kursus?



    Edit: Men uanset hvad burde der faktisk komme en bil og hente ham.
    eller en flink person der gider kører ham til sygehuset

    Intel Core I7-4770 3.40GHz
    16GB Ram
    256 SSD HDD
    Nvidia GeForce GTX 660, 2GB

    Rettet en gang, sidst af dragox ().

  • Motorcyklen var totalt skadet og brændte.. For det første...


    Han havde minimum brækket ben og arme.. Hans tøj har nok reddet ham for at få pillet hele huden af med den tur..



    Har faktisk førstehjælps- og brændbekæmperbevis og ku da også se mange ting, der blev gjort, som man ikke burde gøre.. Men jeg ka generelt ikk li opmærksomhed :) så jeg blev stående :boxed:

  • Quote

    Originally posted by dragox


    Aldrig hørt om førstehjælp kursus?


    Jeg har da gået på et obligatorisk førstehjælpskursus. Det er da først dér det går galt. For jeg kan ikke huske en skid om, hvordan det skal gøres. Om det er min fejl eller ej. Ved ikke. Men jeg vil da først være til skade, når jeg kommer bulrende: "Af banen, jeg kan førstehjælp" - og så aner man ikke en skid om det mere men har blot det lille bevis i pengepungen. Hurra.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Quote

    Originally posted by KarGa


    Har faktisk førstehjælps- og brændbekæmperbevis og ku da også se mange ting, der blev gjort, som man ikke burde gøre.. Men jeg ka generelt ikk li opmærksomhed :) så jeg blev stående :boxed:


    Hvis du var i den situation, hvor du var bevidst om en række ting der bør gøres, og kan se, at der bliver gjort noget forkert, så synes jeg det er dit ansvar at skride ind og gøre noget. I det mindste stoppe de mennesker, der netop tror de er til gavn, men snarrer skade. Med evner følger der også et ansvar. Lidt ligesom i Spider-man.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • det værste er bare at blive stående og kigge... jeg ville nok også have gået hen og set hvad der var sket, og fået hevet ham væk fra motorcyklen. men jeg går så heller ikke så nemt i panik i sådanne siturationer...


    men i hvert fald. lad være med at spekulere over det, da det kun får dig til at få det værre... hvad nu hvis tanker kan virkelig drive en til vanvid...

  • Hvis der var andre der bar ham op så er der også andre der kan ringe...


    Altså hvis der stod 20 mennesker omkring ham er der jo masser af hjælp... Men så kunne man så selv have været 1 af de 20... Dog hvis du ikke kender vej navnet og bare går i chok...


    Altså jeg har oplevet situationer hvor folk er kommet til skade hvor der har stået 20 mennesker omkring dem for at hjælpe... Så har jeg også oplevet dem hvor vi kun har stået 2-3 mennesker.. Og det er så der jeg har hjulpet...


    Pga det nytter ikke ret meget at stille sig ind i mængden for at se hvad der er sket... SELVFØLELIG er der en af dem der hjælper ham der ringer eller har fået en til at ringe... Det er jo ikke sådan så at ingen af dem gør det...


    Men hvis du var en af de første der nåede hen så hjælp manden/damen ;)

  • Hvis man kan hjælpe, så hjælper man. Kan man ikke hjælpe, så står man bare i vejen for dem som kan hjælpe. Ret simpelt, ik? Hader når der står en hel rundkreds af folk der bare glor når der er sket uheld. Men selvfølgelig skal man hjælpe hvis man er den første på "ulykkestedet".

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Jeg vil nok have rendt hen til ham for og se om han var okay eller han var plukfisk, også begynde førstehjælp hvis han var helt færdig. Hvis han bare blødte lidt ville jeg bare gå videre :$... Eller noget.... Tror egenligt jeg ville reagere hurtig på sådan noget. vi havde en biologilære der var medic i hjemmeværnet [i kender hjemmeværnsfolk] som var helt fanatisk om at vi skulle kunne det til punkt og prikke det er osse meget dejligt at vide du kan hjælpe en person i nød....

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Har faktisk førstehjælps- og brændbekæmperbevis og ku da også se mange ting, der blev gjort, som man ikke burde gøre.. Men jeg ka generelt ikk li opmærksomhed :) så jeg blev stående :boxed:


    Hvis du kunne se det blev gjort forkert, så synes jeg det er MEGET forkert, at du ikke gjorde noget for at stoppe dem .. Sådanne fejl kan være fatale!


    Og at det bare er fordi du generelt ikke kan lide opmærksomhed, så er det IMO på grænsen til en totalt ligegyldig holdning overfor andre mennesker ..


    Heldigvis er betjenten OK ifølge EB ..

  • Jeg har hørt om flere uheld, hvor folk har været bange for at hjælpe og derfor ikke har gjort noget. Nu hjalp folk ham jo så på benene, hvilket egentlig ikke er særlig smart, men hvis han pludselig går i gulvet og er bevidstløs kan det godt være folk ikke tør gøre noget. Derfor ville jeg gå derhen og prøve at hjælpe.

  • Må indrømme jeg nok i langt flest tilfælde ikke ville være den første til at tage et initiativ ... Ved godt det er forkert ! Og kan næsten gætte mig til op til flere har det sådan ...


    Altså vil nok have de tanker, ved jo ikke hvad jeg skal gøre alligevel .. Men ringe 112 kan man jo nok håndtere, men vil nok igen have samme tanke som Karga, aah det gør en anden nok osv.


    Nok alt sammen fordi jeg vil være lidt bange for bare at tage initiativet ...


  • Forstår godt din mening, men at jeg laver denne tråd viser jo at det ikke er komplet ligegyldighed... Jeg angrer så småt at jeg ikk gjorde noget...


    Jeg har problemer med - i det her tilfælde - at råbe "Åben dørene!" til buschaufføren, så løbe til ulykkesstedet og så her bruge de ting jeg engang har lært af førstehjælp... Havde en anden fået dørene åbnet, så var jeg løbet med og hjulpet..
    Det er LANGT fra en gyldig undskylning - Ved godt at jeg egentlig burde ha reageret lige så snart jeg så hans baghjul skride ud...


    Faktisk underligt.. dengang jeg faldt forover på min cykel og landede på styret.. Der var faktisk enormt elendig hjælp, fra de omkringstående.. Indtil jeg kom i professionelles hænder.. Folk stod og kiggede uden at vide hvad der skulle ske og den person (En lærer fra min skole), der kom som den første, ville ikke ha at nogen ringede til 112 fordi det var unødvendig opmærksomhed :boxed: Det er måske et alment problem i sådanne situationer..
    Burger og andre, der mener de ville ha reageret, har I været ude for ulykker, hvor I hjalp/kunne ha hjulpet?


    Min "rolighed" om det - da jeg ikk er chokeret efter ulykken overhovedet - kommer måske af at jeg har været ude for det op til flere gange før...


    For mange, mange år siden - da jeg stadig var en lille knægt - var jeg næstnærmest til en person, der forulykkede ved at køre i gryften og trille et par gange ind på den nærliggende mark.. Der var jeg dog så småt i chok.. må jeg indrømme :rolleyes: Tror jeg var 11-12 eller deromkring


    Har også oplevet engang at jeg hører en person sige/råbe "Hallo hallo" på en underlig måde.. Så min far og jeg kom personen til undsætning, der viste sig at være en ældre herre, som havde fået et hjerteanfald (Derfor han kaldte).. Han fik hjertemassage med det samme af min far, mens jeg prøvede at få fat i en med en telefon (Hans virkede ikke :boxed:)
    Han døde desværre i ambulancen fik vi senere at vide :roller:



    Men når alt kommer til alt, så ka jeg sagtens se at jeg burde ha reageret med det samme og hjulpet personen ved bedste evne!


  • Tja nogle ting skulle i hvertfald have været gjort anderledes..


    Han må for det første ikke blive flyttet - med mindre han ligger midt på vejen. Dog alligevel ville jeg lade ham ligge, og så få vejen blokeret med en bil. Derefter tjekke livstegn og er han ved bevistheden, så ville jeg ringe til 1-1-2 et-et-to (man må ikke sige 112 - ethundredeogtolv).


    Det er i hvertfald sådan det burde have været gjort.


    Stå du som tilskuer, så burde du søge derhen og hjælpe ham - er nogen allerede i gang, så kan du hjælpe der. Fx alarmere 1-1-2 hvis det ikke allerede er gjort - og kender du ikke området, så finder du en der gør.


    Og du så at han blev båret væk - der burde du have været hurtig og have fået dem til at stoppe med det samme. En tilskadekommen må ikke blive flyttet - kun hvis det er yderst nødvendigt.


    Min kørelærer som også har motorcyklister gør det at han spærer vejen total med sin bil på tværs af køreretning hvis en vælter - således virker det som et skjold for dem så han i sikkerhed kan tage sig af den der er væltet.



    Bare mine 5 cent ;)

  • Tror desværre heller ikke jeg ville kunne tage initiativ i sådan en situation.


    Hørte engang om et lille barn i en bus der fik noget galt i halsen, og moren prøvede at få det ud men gik i panik og skreg om hjælp. Ingen hjalp men stod bare og kiggede indtil en sygeplejerske på vej hjem fra arbejde tog til. Først prøvede hun de normale ting, men da det stadig ikke ville ud tog hun en neglefil frem og prikkede hul på luftrøret :boxed: Hun gav kunstigt åndedræt indtil der kom en ambulance. altså gav ilt lige under hvor den ting der sad fast sad. se DET kalder jeg kølighed i en kritisk situation!


    Skal lige siges at det der sad fast åbenbart sad utrolig godt fast, og derved ikke kunne komme ud på nogen måde før de proffessionelle i ambulancen tog over. Sådan har jeg hørt historien.