Overvejelser mht. uddannelse! Findes der ikke en anden vej?

  • Hej Tweak:)


    Jeg sidder her og ved ikke om jeg skal ha nedern på eller ej! -
    Jeg er pt. under uddannelse som It Supporter / Pc frontline supporter ( Kan ik bestemme mig) - Jeg er dog begyndt at tvivle på min faglige kunnen.


    Jeg har tidligere droppet ud af htx med et lorte gennemsnit. Derefter tog jeg det samme grundforløb som jeg har gang i nu! Dog var vores lære slet ikke engageret, og kunne bidrage noget godt til vores undervisning! Han mente heller ikke jeg kunne bestå grundforløbet, ved at flytte "væk" fra problemet som han sagde (Analog og digital teknik). Dette gjorde jeg dog, og kom ud med 9 i digital og 8 i analog teknik.
    Men jeg tog springet og flyttede hjemmefra for at starte på EUC Midt i Viborg.
    Jeg er så heldig jeg allerede har fået en læreplads (Arbejder hos et data firma, som vil ansætte mig som elev)


    Dog er jeg brændt fast i den del vi har gang i nu. Vi skal læse det såkaldte cisco, som kun foregår på engelsk, og jeg synes det er så PISSE svært, og er derfor ved at opgi en smule! (Man skal bestå)


    Det jeg gerne vil er at få mig en uddannelse og bare komme væk fra skolen, så jeg kan komme ud og arbejde i virksomheden, jeg er i nu!


    Kan man ik på en måde blive selvfaglært (Kender jeg en der er).
    Jeg ville gerne være i vores PC-Produktion eller RMA afdeling! Dog skal jeg jo bruge en uddannelse når jeg kommer længere frem i livet!


    Håber i kan komme med jeres synspunkter og ideér!


    Hilsen HyBBe :)


  • Hvis du tvivler på din faglige kunnen, så må du jo enten følge bedre med og arbejde lidt mere for at teorien sidder fast ... eller også finde noget andet der muligvis interessere dig mere så det sidder fast.


    Vil ikke påstå af Cisco er svært .. men bare dræbende kedeligt. Men det er vel også efter interesse. Hvis man brænder for noget, så er det jo sjældent noget man vil betegne som "svært" ... men måske som en "udfordring" ... Hvis man altså skal arbejde for at følge med eller tilegne sig ny viden inden for feltet.


    Du skriver at du godt vil have dig en uddannelse så du kan arbejde i det firma du gør nu ... Jamen hvilken uddannelse skal du have for at gøre det ? ... Det er vel ikke ligemeget


    Om man kan blive faglært ? ... På hvilken måde mener du ? Autodidakt ? ... Joh da ... kræver bare generalt set stor faglig viden, en gylden tunge ... og et par gode albuer og godt netværk før man kan se det om en fremtid uden problemer. Hvis du snakker om noget inden fir IT-verden, så vil det være en pæn dårlig idé at tro du kan begå dig godt inden for det fag når der i forvejen findes tonsvis af folk ... som endda har en "flot" uddannelse.


    Men du kan da blive faglært tømrer (og andre ting og sager) som ikke kræver non-stop skole ... men en god veksling mellem praktik og skole ... Hvor skole er det som der er mindst af. Kræver dog stadig skole ... og kræver stadig at man følger med ... eller ihvertfald kommer igennem det uden at sove. Selvom det måske ikke lige er så spændende ... eller brugbart ude i det virkelige liv.


    Men nu er du jo også i lære som IT-supporter, så det er jo ikke en svær teoretisk uddannelse du har gang i. Der er da rigeligt med ting i den uddannelse som er "praktiske" ...


    Du kan ikke sætte dig ned og tænke på hvilken uddannelse du skal bruge om 10-15 år ... Der vil være pænt lille chance for at ramme rigtigt hvis det ikke er en uddannelse du vil bruge NU ... Går efter det du vil NU ... og så tænk på om der også er fremtid i det du vil nu ... Det hænger jo gerne (optimalt set) sammen ... nutiden er ihvertfald vigtigere end fremtiden alene ...

  • Jeg overvejede selv at tage uddannelsen som IT-Supporter , eller noget lignende. Men er nu glad nok for jeg ikke tog det. For det første er det jo svært at finde læreplads, hvis man ik lige har de rigtige kontakter. Da jeg så startede på grundforløbet på Tek. & Kom, så så jeg hvor lidt seriøt IT-supporter udd. er. Altså seriøst, hvorfor skal man lære at lave et printerkabel , kan godt se man skal lære at lave netværkskabler osv, meeen. Nu kommer der vist også stramninger på, fx at de skal til at sidde og scanne skolesnetværk fx, sån noget med packetsniffing og jeg ved ik hvad, så der kommer lidt mere kød på, istedet for at URO bare er at installere win 98 på en gammel lorte spand, og så opgradere til XP, installere anti-virus osv.. Virkelig latterligt. Men held og lykke med din videre færd, hvis det interesserer dig skal du sku hænge i :D
    Oh ja det med Cisco certificering, glad for det ikke er mig. Som Gril også siger, det er måske ikke så svært, tror jeg nu det er for mig, hvis bare man interesserer sig for det, men det er dræbende kedeligt fordi det er så boglig og teori og udenadslære på engelsk. En af vores faglærere opgav at tage det, han synes ikke det var værd at bruge tid.