Spil og uddannelse??

  • Hejsa.
    --------------------------------------------------------------------------------


    Jeg vil meget gerne kunne lave effekter i film/reklamer osv. eller beskæftige mig som spildesigner. Jeg er bare i tvivl om hvilken uddannelse jeg skal vælge. Jeg har tænkt på multimedie designer og der er ligeledes animator: http://www.ug.dk/Erhverv.aspx?article_id=jobb-animator


    Men jeg mener at have læst og set i tv at der er kommet den første rigtige uddannelse i Danmark som udelukkende har til formål at personen i stand til at designe spil. Jeg mener den kan tages på universitetet og tager 3 år. Er der andre som kender eller har links til den uddannelse? Det ville jo være helt perfekt. Så var man fri for at tage en masse omveje før man fik den rigtige uddannelse:)


    :rules: :clap: :rules:
    __________________

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche

  • Min tidligere kæreste tog Multimediedesigner-uddannelsen og der var ikke særlig meget at hente i den. Ikke at det er en dårlig uddannelse, men til de ting du nævner er det vist ikke det rigtige.


    Så tror jeg mere på animatoruddannelsen

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af r3ptile
    Det er korrekt at Københavns Universitet har en rimelig ny uddannelse som koncentrerer sig udelukkende om spildesign. >pcplayer havde en artikel om det i et af de seneste blade, ved ikke lige om du kan få fat på det.


    Derudover er der også http://www.truemax.dk/ som er meget anerkendt.


    En af mine venner går på det der Trumax 3d college det skulle være upper fedt, han har lært at lave et rumskib som han kan få til at skyde også dan noget

  • Har selv taget en multimedie-designer udd, og den har ikke det fjerneste at gøre med at designe spil. Du lærer self nogle grundprinciper i PS og laver lidt i Director, men slet ikke nok til at du kan bruge det til noget.


    Der er en udd på Århus universitet der hedder noget i stil med spil designer, har fået nogle foldere oppe på skolen om det, men kan umildbart ikke lige finde noget på deres hjemmeside. Kan lige kigge på det når jeg har spist :D

  • Tismund, det ville rart hvis du kunne finde det:)
    Men hvad lære man så som Multimedie designer, man lære vel at designe multimedier, ikke??

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche

  • Hvad er DTP?
    Men altså, Århus Universitet og København Unviersitet har nogle spildesigner uddannelser, men man skal have en uddannelse i forvejen inden man tager derind.
    Kan ingen hjælpe mig ind på den rette vej? Jeg så i "Politikkens Hvad Kan jeg blive 2005" at der også var noget der hed Multimedie Animator nu som tager 3 år at gennemføre. Nogen der har hørt om den uddannelse og er det, det samme som en almindelig animator????

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche

  • Så fik jeg lige hevet den artikel frem jeg snakkede om.


    Du har sårn set ret i at man skal have en noget i forvejen, og det er en Bachelor i enten datalogi, medievidenskab eller informationsvidenskab.
    Jeg er selv igang med informationsvideskab på århus uni, så efter de 3 år som den tager, kan jeg så tage en supplerings-udd i enten spilteori eller game-engine programmering. Den tager så også 3 år. Oooooog bagefter kommer selve specieliseringen som er kanditat udd og her kan man så specielisere sig inde for audiodesign, spildesign, spilkonstruktion eller æstetik og kommunikation.


    Det her gælder vist kun på Århus universitet, så skal ikke lige kunne sige hvad det ovre i kbh er for noget, men du kan hvertfald læse lidt om det lige her

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ThomasB84
    Tismund, det ville rart hvis du kunne finde det:)
    Men hvad lære man så som Multimedie designer, man lære vel at designe multimedier, ikke??


    MMD er en udemærket udd hvis du starter på rimlig bar bund. Men hvis du ikke gør det, kommer du til at kede dig gevaldigt. Den er også udemærket til at finde ud af hvad du gerne vil, da man kommer igennem en masse ting. Det er så også en kæmpe ulempe da man ikke rigtig kommer i dybden med noget af det og du ikke rigtig har specieliseret dig inde for noget konkret i forløbet.
    Og du skal være heldig at finde et job når du først er færdig. Også derfor jeg har valgt at bygge videre på min.

  • Okay, men skal man have en eller anden uddannelse inden man kan starte på sådan en uddannelse hvor man koncentrere sig om at udvikle og programmere spil?? Det er da lidt træls. Det ville da være smartere hvis man bare kunne strarte på en spiluddannelse uden at skulle have en uddannelse først man alligevel ikke rigtig kan bruge til det man vil.

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ThomasB84
    Okay, men skal man have en eller anden uddannelse inden man kan starte på sådan en uddannelse hvor man koncentrere sig om at udvikle og programmere spil?? Det er da lidt træls. Det ville da være smartere hvis man bare kunne strarte på en spiluddannelse uden at skulle have en uddannelse først man alligevel ikke rigtig kan bruge til det man vil.


    Du er jo nødt til at have de grundlæggende egenskaber før man kan kaste sig ud i en lang videregående uddannelse .. Der er jo også en grund til, at det er nødvendigt med en gymnasial uddannelse inden man kan komme meget videre ..


    DTP betyder btw. Desktop Publishing ..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ThomasB84
    Okay, men skal man have en eller anden uddannelse inden man kan starte på sådan en uddannelse hvor man koncentrere sig om at udvikle og programmere spil?? Det er da lidt træls. Det ville da være smartere hvis man bare kunne strarte på en spiluddannelse uden at skulle have en uddannelse først man alligevel ikke rigtig kan bruge til det man vil.


    Det er bestemt ikke uden grund at du skal have de forskellige ting inden du kan tage din kandidat. Det eneste jeg tror du kan springe over er supleringsudd efter din bachelor, men er slet ikke sikker.
    De ting du lærer lige fra starten er alt sammen ekstremt vigtigt og noget du kommer til at skulle bruge på alle følgende år, og sårn er det hele vejen igennem.


    Du behøves ikke at tage noget MMD eller lign. du skal bare have studentereksamen så du kan komme ind på informationsvidenskab, medievidenskab osv.

  • Det er bare det at det måske er lettest for mig at tage en multimediedesigner uddannelse først. Jeg er tilfreds med min eksamenskarakter fra gymnasiet, men jeg gik på Hf og fik 7.2 i snit. Derfor er det lidt svært for mig bare at tage på universitetet da de krav er lidt vilde nogengange. Med en multimedie uddannelse kan jeg jo lettere komme ind på en videregående uddannelse.

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche

  • Men ved du sådan helt præcis hvilken uddannelserne og veje jeg skal vælge hvis jeg gerne vil enten lave computerspil. Altså lave selve spillet, med animationer, baggrunde osv.
    Og jeg kan vel bruge den samme uddannelse hvis jeg ligeledes vil arbejde med effekter i reklamer og film, tror du ikke?
    Jeg så en meget spændende uddannelse på Århus universitetet som er på engelsk. Den hedder Mediologi. Lyder til at man lære en masse om computerspil, film osv.. http://www.ug.dk/Uddannelse.as…le_id=udb-natvidmedialogi
    Kender du den??

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche

    Rettet 2 gange, sidst af ThomasB84 ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ThomasB84
    Men ved du sådan helt præcis hvilken uddannelserne og veje jeg skal vælge hvis jeg gerne vil enten lave computerspil. Altså lave selve spillet, med animationer, baggrunde osv.
    Og jeg kan vel bruge den samme uddannelse hvis jeg ligeledes vil arbejde med effekter i reklamer og film, tror du ikke?
    Jeg så en meget spændende uddannelse på Århus universitetet som er på engelsk. Den hedder Mediologi. Lyder til at man lære en masse om computerspil, film osv.. http://www.ug.dk/Uddannelse.as…le_id=udb-natvidmedialogi
    Kender du den??


    Kender den ikke, men den ser da rigtig spændene ud. Jeg tror bare ikke du kan tage den i Århus, det er vist kun i Esbjerg og Kbh de har den. Og det er så kun i Kbh at du kan tage kandidat delen af den.


    Så skal du bare gøre op med dig selv om du også vil have en MMD inden du starter.
    Du skal have matematik og engelsk på B-niveau for at komme ind på Mediologi, så du kan også bare tage faglig supplering hvis det halter lidt. Og på den måde undgå at spilde 2 ekstra år på en MMD.

  • Jeg har selv overvejet det meget med at læse videre til noget med spil.


    Problemet er bare at DK ikke har en ordentlig uddannelse inden for området :( Det er teori og gøjl det hele vi mangler en ordentlig uddannelse. Den nye som er et samarbejde imellem flere uni. og medieskolen i Viborg med hensyn til animation er i mine øjne også alt alt for teoretisk. Jeg skal ikke bruge økonomi til noget når jeg skal side og lave 3D der jeg mener de fejler herhjemme.


    Er selv Multimediedesigner og det er nu ikke så slem en uddannelse alligevel den er bare meget basis. Den kan faktisk være god at læse hvis du vil arbejde med spil. Kræver bare en ting at du læser det rigtige sted. Mener det er Nakskov der har en speciel spil linie i MMD som jeg syntes ser fornuftig ud.


    Nu står jeg selv med en MMD og selvom jeg ikke gjorde så ville jeg prøve at finde et sted i udlandet at læse hvis jeg virkelig skulle noget med spil. Der er simpelthen ikke noget ordenligt tilbud herhjemme.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Jer der har taget en Multimedie designer uddannelse, kan I ikke fortælle lidt om hvad man laver osv.. ? Hvad arbejder man mest med??

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche

  • Det er jo lidt forskelligt. Hvis du tager den i Nakskov med spil speciale så laver du jo noget andet.


    Jeg har taget den samme sted som Tismund hvilket vil sige Ikast.


    Det vil jeg fraråde skolen er gået lidt i hundene her på det sidste pga. noget flytning osv er det gået ned af bakke. Men andre steder er nok ok.


    1sem. Du lærer en masse basis ting om photoshop, html osv.
    2. semester er meget med økonomi og ledelse.
    3. Programmering vi havde PHP nogen steder har sikkert ASP istedet er op til skolen
    4. Speciale her kan du næsten vælge frit og slutter med et eksammensprojekt

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy