Kan man sætte en ny kåbe på en gammel Mc?

  • Jeg tænkte på om man kunne sætte en kåbe fra. tja eks. en ninja eller anden "sporty mc". over på eks. en Suzuki gs.
    Hvad nu hvis den ikke passer helt, må man svejse/lave om på stellet, så man også eks. kan sætte en anden motor på. Er det noget med at man skal til syn så snart man bare har lavet en lille svejsning på en Mc. nogen der kender reglerne helt?

  • Hmm hvorfor faen smide en Ninja kåbe over på en Gs500 Tsk Tsk.. ville da være en rimelig stor fallit erklæring hvis du blev inviteret til lidt lir i et lyskryds a en anden mc... desuden tror jeg ikke du skal satse på det ville være ret pænt da de slet slet slet ikke ligner hinanden stel mæssigt eller opbygningsmæssigt... så du skal modificere en allerhelvedes masse for at få det til at passe ordentlig og ha en masse forhåbninger om det kommer til at se nogenlunde ud..


    personligt kan jeg ikke helt se det fede i ide'en.. du vil ha en "Knallert" til at ligne en hurtig mc.. *LOL* nej nej nej ... jeg tror ikke der er noget regler for hvad du må gøre ved motorcyklen kåbemæssigt.. dog må du ikke fjerne de lys osv der er der orginalt.. og så kunne jeg forstille mig du lige skal smutte forbi synshallen en tur inden du køre for at få den godkendt..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af -=WOF=-^XavieR^
    Hmm hvorfor faen smide en Ninja kåbe over på en Gs500 Tsk Tsk.. ville da være en rimelig stor fallit erklæring hvis du blev inviteret til lidt lir i et lyskryds a en anden mc... desuden tror jeg ikke du skal satse på det ville være ret pænt da de slet slet slet ikke ligner hinanden stel mæssigt eller opbygningsmæssigt... så du skal modificere en allerhelvedes masse for at få det til at passe ordentlig og ha en masse forhåbninger om det kommer til at se nogenlunde ud..


    personligt kan jeg ikke helt se det fede i ide'en.. du vil ha en "Knallert" til at ligne en hurtig mc.. *LOL* nej nej nej ... jeg tror ikke der er noget regler for hvad du må gøre ved motorcyklen kåbemæssigt.. dog må du ikke fjerne de lys osv der er der orginalt.. og så kunne jeg forstille mig du lige skal smutte forbi synshallen en tur inden du køre for at få den godkendt..


    Nu sagde jeg jo også at det bare var et "eks." ikke at jeg ville gøre det. Jeg ville bare høre om det kunne lade sig gøre. Som jeg også sagde vil jeg gerne vide om man må skifte moter på tvers af mærke. dvs. at man eks. kan købe en 1200ccm af et eller andet mærke, der er "billiger" end nu en ninja er, så man kunne sætte en motor fra "EKS." en ninja over på.

  • Hvis du endelig skulle noget, skulle du evt finde ud af om der bliver lavet cykler med købe, som har samme stel som din.


    Suzuki bruger det på deres GS500 modeller, der kan købes med og uden kåbe. Mener jeg. F-betegnelsen dækkede vist bl.a. over kåben.


    Du skal ikke begynde at kloge i at skifte kåbe fra en anden model, og slet ikke anden fabrikant. Det ville (som nævnt i tidligere indlæg) være lidt af en falliterklæring. Stel og kåbe følges ad. Altid.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkp


    Nu sagde jeg jo også at det bare var et "eks." ikke at jeg ville gøre det. Jeg ville bare høre om det kunne lade sig gøre. Som jeg også sagde vil jeg gerne vide om man må skifte moter på tvers af mærke. dvs. at man eks. kan købe en 1200ccm af et eller andet mærke, der er "billiger" end nu en ninja er, så man kunne sætte en motor fra "EKS." en ninja over på.


    Hvorfor?
    Kommer an på hvordan motor/gearkasse er monteret på rammen, og om (hvis du vil nøjes med motor) du kan lave en flange så gearkassen passer på. Kræver dog højgearsaksel med samme mål og position.
    Det ville aldrig blive besværet værd, og helt bestemt blive noget lort.
    Var engang med til at smide motoren fra en Mitsubishi Galant 2,0 16V over i en gammel Manta B med langsliggende motor og baghjulstræk. Det gjorde vi med en flange. Men det var ikke let, og bilen skulle (heldigvis) kun bruges til folkerace, for det bliver aldrig rigtig godt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Torque


    Hvorfor?
    Kommer an på hvordan motor/gearkasse er monteret på rammen, og om (hvis du vil nøjes med motor) du kan lave en flange så gearkassen passer på. Kræver dog højgearsaksel med samme mål og position.
    Det ville aldrig blive besværet værd, og helt bestemt blive noget lort.
    Var engang med til at smide motoren fra en Mitsubishi Galant 2,0 16V over i en gammel Manta B med langsliggende motor og baghjulstræk. Det gjorde vi med en flange. Men det var ikke let, og bilen skulle (heldigvis) kun bruges til folkerace, for det bliver aldrig rigtig godt.


    Ja det lyder da til at du ved hvad du snakker om. Så det må nok bare blive ved idén.

  • Quote

    Hvorfor?
    Kommer an på hvordan motor/gearkasse er monteret på rammen, og om (hvis du vil nøjes med motor) du kan lave en flange så gearkassen passer på. Kræver dog højgearsaksel med samme mål og position.
    Det ville aldrig blive besværet værd, og helt bestemt blive noget lort.
    Var engang med til at smide motoren fra en Mitsubishi Galant 2,0 16V over i en gammel Manta B med langsliggende motor og baghjulstræk. Det gjorde vi med en flange. Men det var ikke let, og bilen skulle (heldigvis) kun bruges til folkerace, for det bliver aldrig rigtig godt.




    "Kræver dog højgearsaksel med samme mål og position."


    *LOL* - ER du stiv min gode mand eller hur...??? - Du kan sgu da ikke blande en bil sammen med en MC. Udover Harley er der vist ikke lige så mange MC motorer der ikke har "integreret" gearkasse.


    De problemer han vil have med at smide en anden motor i - er :


    1. Det er hamrende ulovligt (med mindre du tager en fra nøjagtig samme model - og det lyder ikke som planen).


    2. Sandsynlighenden for at den passer i stellet - er uendeligt lille.


    3. Jeg er ret sikker på at du ikke får den synet - uden en type godkendelse - som koster KASSEN. Du kan selvfølgelig være heldig at synsmanden er MEGET søvnig og ikke opdager det. MEN kører du så galt og får skylden - og de opdager en ikke godkendt motor - så ender regningen hos dig selv.


    4. Selv om du f.eks. på en GS550 smider en motor fra - lad os sige GS1000 (hvis den rent faktisk kunne være der) - så vil du også overstige det der hedder 20% grænsen.


    5. F.eks. en GS750 Motor på en GS550 ramme kræver også at du sætter bremser på fra en GS750 - da den jo har betydeligt flere HK - og igen så skal det godkendes - og du risikerer at de kræver papirer fra importør/fabrikant.


    6. HVIS du f.eks. smed en GS1000 motor i et GS550 stel - ja så vrider den sgu stel/bagsvinger fra hinanden.



    Angående det med en anden kåbe - så find en model der passer til din MC - det andet kommer til at se åndssvagt ud. En Ninja kåbe fra f.eks. GPZ900 - den sætter man sgutte på en GS550 - med mindre man vil have skridtprygl i hvert fald... ;)


  • Det var egentlig også det jeg mente. At lave nye beslag til en bilmotor, og nok en del nemmere end til MC, grundet pladsen. Det er ihvertfald ikek noget jeg ville røre ved. Og hvis gearkasse og motor er en samlet enhed, giver det som du siger sig selv.


    Og ja, selvfølgelig er det hammer ulovligt - ligesom stort set alle konstruktive ændringer. Netop derfor den bil vi lavede det på kun blev brugt til folkerace.

  • Quote

    Det var egentlig også det jeg mente. At lave nye beslag til en bilmotor, og nok en del nemmere end til MC, grundet pladsen. Det er ihvertfald ikek noget jeg ville røre ved. Og hvis gearkasse og motor er en samlet enhed, giver det som du siger sig selv.


    Og ja, selvfølgelig er det hammer ulovligt - ligesom stort set alle konstruktive ændringer. Netop derfor den bil vi lavede det på kun blev brugt til folkerace.


    Det er i hvert fald ikke noget nemt projekt. Det er vist kun HD's man slipper afsted med den slags på - og det kun fordi diverse synsfolk og strissere er snotdumme. Der kører ekstremt mange rundt på HD's fra 50'erne - det eneste der er fra den periode - det er sgu stelnummeret. Mange gange er ikke engang stellet det orig. Men når nu de ikke kan se forskel på en Panhead og en EVO motor - eller kan se om den er stivstellet eller softtail - så tror da fanden. Kører man japser kan den blive nægtet godkendelse pga. en eftermonteret styrkåbe - ren knold og tot.


    "folkerace" - minder mig om en kammerat som på et tidspunkt havde en VW bobbel - hvor chassiet var pillet af og erstattet med en jernramme. Damn den var sjov på marken... :T

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af John H
    Nu skriver du ikke hvad årgang din GS er men de er da lavet med kåber, ved ikke om det var sådan en her du tænkte på, eller om den ikke er sporty nok ?
    [Blocked Image: http://www.topspeedbikes.nl/occasions%20plaatjes/suzuki%20gs500e.JPG]


    Nu er det sådan at jeg ikke har en Mc endnu, men skal "meget snart" have en. Jeg ved bare ikke helt hvad for en jeg skal have, men det skal ikke være en til 40K da, jeg ikke lige har så mange penge til at smide efter sådan en lige pt. og da jeg meget gerne vil have en "sporty" Mc så var det at en kammerat anbefalede mig at lave sådan et lille nummer, men hvis det ikke rigtig kan lade sig gøre, så vil jeg da gerne vide hvad for en i vil anbefale. Eneste krav er at den som sagt ser sporty ud og ikke er en HD eller noget i den retning, og så gør det selvf. ikke noget at den kan køre pænt stærkt;)

  • Quote

    Nu er det sådan at jeg ikke har en Mc endnu, men skal "meget snart" have en. Jeg ved bare ikke helt hvad for en jeg skal have, men det skal ikke være en til 40K da, jeg ikke lige har så mange penge til at smide efter sådan en lige pt. og da jeg meget gerne vil have en "sporty" Mc så var det at en kammerat anbefalede mig at lave sådan et lille nummer, men hvis det ikke rigtig kan lade sig gøre, så vil jeg da gerne vide hvad for en i vil anbefale. Eneste krav er at den som sagt ser sporty ud og ikke er en HD eller noget i den retning, og så gør det selvf. ikke noget at den kan køre pænt stærkt;)


    Lidt info om budgettets størrelse ville unægtelig hjælpe en del. Hvis det er din første MC - så hold dig fra de helt vilde - så når du også at blive 22 år... ;)


    Der er masser af pænt hurtige "cykler" i 650-750 klassen. Det er der selvfølgelig også længere nede - men fordelen ved en lidt større motor - er at den er langt mere behagelig at køre på - især hvis du bliver bidt af det og skal køre langt. De fleste af japserne kan du finde billige uoriginale stumper til.... ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af WizzarD
    Lidt info om budgettets størrelse ville unægtelig hjælpe en del. Hvis det er din første MC - så hold dig fra de helt vilde - så når du også at blive 22 år... ;)


    Der er masser af pænt hurtige "cykler" i 650-750 klassen. Det er der selvfølgelig også længere nede - men fordelen ved en lidt større motor - er at den er langt mere behagelig at køre på - især hvis du bliver bidt af det og skal køre langt. De fleste af japserne kan du finde billige uoriginale stumper til.... ;)


    Jeg havde "kun" regnet med omkring 20-25K Så ved godt at det nok ikke er det helt vilde man kan få for det, men ved det ikke helt. Har kigget lidt på dba. Syntes ikke at der er det helt vilde. Der er også lige det at den ikke skal over 999ccm da jeg så ikke kan få en overkommelig forsikring.
    Ja det ville da ikke gøre noget at jeg også blev 22 år.
    Jeg er nu også sikker på at jeg bliver bidt af det. så det skal nok ikke være en der ryster alt for meget, Ellers vil damen jo nok køre med hele tiden;)

  • Quote

    Jeg havde "kun" regnet med omkring 20-25K Så ved godt at det nok ikke er det helt vilde man kan få for det, men ved det ikke helt. Har kigget lidt på dba. Syntes ikke at der er det helt vilde. Der er også lige det at den ikke skal over 999ccm da jeg så ikke kan få en overkommelig forsikring.
    Ja det ville da ikke gøre noget at jeg også blev 22 år.
    Jeg er nu også sikker på at jeg bliver bidt af det. så det skal nok ikke være en der ryster alt for meget, Ellers vil damen jo nok køre med hele tiden;)


    Hvis du selv kan lave noget på den - så burde det kunne lade sig gøre - især hvis du venter med at købe til sæsonen er forbi. De falder typisk en del i vinterhalvåret... ;) - Hvis jeg skulle anbefale noget - som kan få's i den prisklasse - så kig efter en Kawazaki Z650 eller 900 (de er gamle men totalt umulige at slå ihjel) - eller en af de ældre Yamaha XJ650/750/900. Der er muligheder nok. Jo mere du selv kan - eller venner kan - jo flere penge kan du spare... ;)