Højt kolesteroltal?

  • Mandag i sidste uge fik jeg taget en blodprøve, og det viste sig at jeg havde for højt kolesteroltal. Et godt stykke over normalen.
    Umiddelbart er det ikke så specielt, der er jo mange andre der også har for højt kolesteroltal, men....


    Nu er der lige det at jeg er 16 år gammel, og ikke i nærheden af at være overvægtig (176cm, 60kg, BMI - 19) og udover det, så dyrker jeg en del motion. Meget mere end de 30 minutter om ugen, eller hvad det nu er der bliver anbefalet. Nok nærmere 30 timer om ugen.


    Så skulle lige høre om jeg er helt unik, eller om der er andre der har hørt om noget lignende?

  • sjovt. vi sad faktisk og snakkede om folk der bliver ved med at ryge efter en operation, selvom det forværrer deres tilstand, og hvorvidt de selv skulle betale for det næste indgreb. Jeg fatter ikke du gør det? SÅ svært kan det vel ikke være at holde op? Jeg mener, hvis du kan omlægge din kost så drastisk, så kan du vel også godt kvitte røgen?

  • Det var ikke en decideret kolesteroltest jeg har fået taget, men fordi jeg skal have nogle piller der kræver at altmuligt bliver overvåget. Skal have taget 4-5 blodprøver endnu.

  • Jeg har ikke hørt om noget lignende, men det Carsten siger vil helt sikkert hjælpe. Kig evt. også på netdoktor.dk. Du behøver nok ikke, at tænke så meget over det, hvis du får nogle piller og holder dig sund(ekstremt vigtigt).

  • Har selv højt tal, så har syreligt svært ved at tage på. dog har jeg indset at styrketræning samt proteinpulver hjælper!


  • Det er vel netop når der sker store ændringer i ens liv, at man som ryger virkelig har "brug for" cigaretterne ..


    Min far fik i februar en blodprop i lillehjernen, og det er jo vildt logisk, at man så stopper med at ryge i sådan en situation, fordi det vil gøre det hele meget værre .. Men med den enorme kamp med genoptræning, og den konstante kamp med det offentlige system, er det bare ikke noget man gør, og selvom han måske gerne ville stoppe, så er det endnu ikke lykkedes ..


    Og omgivelsernes fordømmelser gør det nok ikke meget nemmere ..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Carsten_DK
    Det spiller måske også ind, at jeg startede med at ryge som 6-årig...


    Det er satme også tidligt..

  • Det lyder vildt synes jeg .. Men det kan vel godt lade sig gøre ...


    Men du kan få sådan en plakat hvorpå der står hvilke ting der er gode at spise eller ej, når det omhandler kolesterol. Du må gerne æde popcorn ;)


    Synes bare det lyder undreligt, hvis du dyrker rimelig med motion. Men spiser du meget usundt mad ?


    Som nævnt før, man anbefaler 50 min om dagen for børn og 30 for voksne, hvad angår motion/aktiviteter (ikke trille tommelfingere eller CS )


    Edit:
    Apropo at ryge, det nytter kun at stoppe hvis man inderligt ønsker at stoppe. Det der med, jeg stopper i morgen eller fra på mandag, det holder ikke. Hvis ikke man har lyst til at stoppe, så kan man som sådan heller ikke bare lige stoppe!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz
    Edit:
    Apropo at ryge, det nytter kun at stoppe hvis man inderligt ønsker at stoppe. Det der med, jeg stopper i morgen eller fra på mandag, det holder ikke. Hvis ikke man har lyst til at stoppe, så kan man som sådan heller ikke bare lige stoppe!


    tell me about it hehe.. har jeg efterhånden prøvet mange gange :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Asus3
    spis noget becel:P


    der er noget om at hvis det skal virke det der becel så skal man spise sygeligt meget af det jeg tror det var et stad mellem 50 og 100 gram om dagen.


    i hvert fald på deres smørelse til brødet...


    :ohmy: