Flere spgs til Politiets nye regler

  • Det har altid være ulovlig at køre mere end 45 på en EU-scooter, men hvordan forholder politiet sig med de nye regler. Der findes ik så vidt jeg er informeret om, nogle FAQ vedrørende de forskellige problemstillinger der måtte opstå i trafikken.


    Spgs 1.: Hvis man nu f.eks. blir stoppet med 65 km/t i en byzone med scooteren (max grænsen på 30%), hvad skal jeg så kunne forvente? Jeg ved, at jeg blir indkaldt til syn og at scooteren slæbes til synshal til udgift for mig. Men deruover .... Vil jeg så få et klip i kørekortet?


    Spgs 2.: Er bøden / straffen anderledes, hvis man kører under den tilladte grænse i byen og blir stoppet på en ulovlig scooter?

  • Fra sikkertrafik.dk:


    Klippekortet gælder for alle motordrevne køretøjer, der kræves kørekort til.


    Knallert 45: Du får et klip, hvis du overskrider hastighedsgrænsen
    på 45 km/t med over 30 %, dvs. hvis du kører med 59-72 km/t.
    Kører du mere end 60 % for stærkt (over 72 km/t) får du frakendt kørekortet betinget.


    For alle køretøjer:
    Ved en meget stor overskridelse af fartgrænsen får du
    frakendt kørekortet ubetinget i en periode.


    http://www.sikkertrafik.dk/2d143e80


    Med hensyn til spørgsmål 2:


    Spørgsmål om færdsel:
    Kunne du ikke finde svar på dit spørgsmål? Så send Rådet en mail. ( rfsf@rfsf.dk )
    Vi svarer på din henvendelse inden for 1 uge. Eller ring til vores telefonrådgivning på 3916 3939.
    Vi har åbent hver dag mellem 10 og 14.