Hæve penge før pakken er sendt?

  • Jeg har en bestilling hos cdon.com kørende på 699 kr. i alt. I går hævede de så 669 kr. (ikke 699) og pakken står stadig som "pakkes" på status siden. Derfor kontaktede jeg min bank fordi jeg først ikke kunne forstå hvem det var, der hævede pengene, og da det så gik op for mig hvem det var, så spurgte jeg den flinke dame, om hun vidste om det var lovligt at hæve beløbet før pakken var sendt. Hun var ikke sikker, men mente at det var efter forhandlerens egne regler. Nå, men under alle omstændigheder, hvorfor hæver man så et MINDRE beløb end det man sælger for, og hvorfor hæver man det FØR man sender pakken? Og må de det?

  • Ifølge CDON, reserver de kun pengene, men det hjælper jo ikke dig hvis du siger at de er hævet....


    Quote


    - Pengene reserveres på din konto. Det indebærer, at du ikke kan disponere over beløbet, men de er endnu ikke overført til CDON AB.
    - Samme dag som varerne levereres overføres pengene via Bibit til CDON AB.


    Kilde: CDON

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Det er meget ulovligt at gå ind på folks konto og hæve penge, det anses for tyveri, det var vist os i nyhederne på et tidspunkt ik?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HuleFanden
    Undskyld men hvis pakken kommer inden for 1-2 dage kan jeg ikke se det store problem.


    næh , men det er stadig ulovligt.


    Hvis man f.eks har bestilt en vare, er det rart at man kan nå at afbestille (hvis man finder ud af at der er lang leveringstid), så man kan bestille varen et andet sted. Dette bliver for rodet, hvis pengene allerede er trukket på kontoen !

  • Spøjst de stadig gør det. :crazyeyes:


    For noget tid siden forudbestilte jeg LOTR: TTT : EE hos dem (læs et par år siden, mindst), der hævede de pengene et par måneder før den overhovedet skulle udkomme.


    Jeg kontaktede så PBS, som lavede en prøveordre og konstaterede det samme.
    De skulle så nok give CDON en opsang, men det ser ud til at de har glemt det nu?
    Jeg har ellers ladet mig fortælle at PBS ikke lægger fingrerne i mellem, når reglerne ikke overholdes.


    Og lad os lige slå fast, en forhandler må først hæve pengene når varen er afsendt.

  • Hm nu har jeg ikke lige papirerne her hos mig, men på min seneste kontoudskrift kan jeg da se at der åbenbart også er andre sider / firmaer der godt kan lide at trække penge før der er blevet sendt. Et firma havde sågar trukket 10kr, for hvad aner jeg ikke, for derefter at sætte dem ind igen, og så bagefter trække dem igen!? Som om de havde glemt reglerne eller sån et eller andet.. :crazyeyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ayu
    Ifølge CDON, reserver de kun pengene, men det hjælper jo ikke dig hvis du siger at de er hævet....



    Kilde: CDON


    Denne reservation foregår via PBS, hvor den foretages i det man benytter sit kontokort til bestillingen.


    Når butikken så sender ordren til en får PBS elektronisk besked om at ordren nu er shippet, og reservationen ændres til en hævning af beløbet på ens konto. Dette kan butikkerne gøre når de vil, men er som sagt ulovligt at gøre før ordren er sendt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Martin


    Denne reservation foregår via PBS, hvor den foretages i det man benytter sit kontokort til bestillingen.


    Når butikken så sender ordren til en får PBS elektronisk besked om at ordren nu er shippet, og reservationen ændres til en hævning af beløbet på ens konto. Dette kan butikkerne gøre når de vil, men er som sagt ulovligt at gøre før ordren er sendt.


    Det er nøjagtigt det jeg skriver, at det netop ikke hjælper ham når de har hævet pengene allerede.


    Men ja, forhandlere må først hæve pengene når varerne er sendt, medmindre man selv invilger i at betale forud, som f.eks. Axelmusic gør ved deres pre-orders. (Hvormod man får 10% udbetalt i vouchers, indirekte rabat om man vil :D )

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Tjek lige ordenligt af med dem før du kriger af... nu skriver du der er trukket 669 istedet for 699.


    Det kan skyldes at en af de ting du har bestilt nok en ting til 30kr ikke er på lager... de pakker så alt det andet sender det afsted hæver penge for det og eftersender så den sidste ting gratis og hæver det sidste beløb.


    Ved de benytter den praksis men om det er tilfældet denne gang skal jeg ikke kunne sige men tjek det lige først :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Tjek lige ordenligt af med dem før du kriger af... nu skriver du der er trukket 669 istedet for 699.


    Det kan skyldes at en af de ting du har bestilt nok en ting til 30kr ikke er på lager... de pakker så alt det andet sender det afsted hæver penge for det og eftersender så den sidste ting gratis og hæver det sidste beløb.


    Ved de benytter den praksis men om det er tilfældet denne gang skal jeg ikke kunne sige men tjek det lige først :)


    Kunne evt. have noget med deres fri fragt frem til den 8/8 at gøre, bare en tanke...

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Det er lang tid siden jeg opleved det købte en stribe cd'er og de sendte de 12 af dem den sidste hvade de ikke på lager.


    Der trak de bare for det der var afsendt og sendte så den anden da den kom hjem og trak det sidste.
    Betalte ikke noget for den eftersending.


    Det var før jul så er noget tid siden :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Har ikke fået svaret før nu, da jeg godt lige ville se hvordan sagen udviklede sig, og nu er det bare blevet endnu mere mærkeligt.


    De sagde, at de havde sendt pakken d. 3/8., men den er stadig ikke kommet, og problemet opstår nu fordi de jo d. 3/8. har hævet beløbet på min konto - 669 kr. Grunden til at det ikke er 699 kr. er selvfølgelig fordi de har et tilbud med gratis fragt, som jeg bare ikke er blevet informeret om. MEN, den 4/8. modtager jeg så en mail om, at min Collatheral DVD er blevet taget af ordren fordi de ikke længere kan levere den. Fair nok, men nu skulle de jo så kun have hævet 600 kr. på min konto, og det vidner jo om, at de rent faktisk ikke kan have sendt ordren d. 3/8. hvis de kan tage en vare fra d. 4/8 - altså har de hævet pengene før de sendte.


    Og det fortsætter. I dag modtager jeg så en pakke fra CDon.com som er overraskende lille. Det eneste der i den er en Audioslave single som er 1/10 bestilte varer... wtf? Jeg tjekker så min netbank og ser om de guddødema ikke har hævet 29 kr. EKSTRA for den single...!?