Info om solbadning

  • olá tweakers!


    sommervejret er for alvor ankommet til lille Danmark og folk skynder sig ud på strandene for at slappe af, kigge efter lækre tøser (for mit vedkomne ;) ) og for at få noget sol på den blege krop..


    der er sikkert flere af jer der genkender det, og denne tråd er rettet mod jer..


    Jeg syntes alle skal være opmærksomme på, hvad konsekvenserne kan være, hvis man tilbringer for meget tid i solen.


    vær opmærksom på:


    - Hvis du vil solbade, så gør det om formiddagen inden kl. 12 eller om eftermiddagen efter kl. 15. Du får stort set den samme farve på huden. Du behøver ikke være i direkte sol for at blive brun. I skyggen af et træ eller under en parasol får du ca. halvt så meget solstråling. Du får også farve på en skyet sommerdag. Op til 80% af UV-strålingen slipper gennem et let skydække.


    - Hvis du bader ind imellem, at du tager sol, skal du huske at smøre dig ind, hver gang du har været i vandet. Skal du være længe i vandet, så kan du gøre det med t-shirt på.


    - Du får rynker af at dyrke solen. De elastiske dele af huden ødelægges af sollys. Huden bliver tykkere, tørrer ud og bliver mere fuget.


    - Der er chance for hudkræft ved solbadning. Beskyt dig selv med en god omgang solcreme. en stor håndfuld til voksne, og det halve til børn.



    se yderligere info - http://www.ung-bladet.dk/solbadning/ og http://www.solen.dk

  • Jo jo..
    Der er jo en grund til jeg bruger en faktor 30 solblokker og en faktor 22 solcreme bare jeg skal hen og kigge ud af vinduet om dagen.. :T


    Sådan er det jo når man er lidt bleg..


    Men hva'.. Hellere beskytte sig en alt det svige og risici
    for hudkræft..


  • Ja mor ... Jeg skal nok ... :))


    Jeg er ude det meste af dagen. Det hænder at jeg bruger sol lotion så min hud ikke tørre helt ud, men somregl gør jeg ikke. Når jeg bruger sol lotion, så er det en solfaktor 10 jeg har stående ...


    Når jeg tager solarie, så bruger jeg samme sol lotion... og den bruges altid i det tilfælde.

  • Jeg er født meget mørk i huden. ved ik hvorfor?!! :boxed:
    men det er ok, for har aldrig haft problemer med at være i solen :clap:

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Jeg bruger ikke en skid sol-creme, og har heller ikke tænkt mig..


    Min far er gammel sø-mand som har sejlet på verdens have :drink: Og fået alt den sol man kan drømme om, og han har ikke taget skade på nogen måde.


    Selvfølelig er solen blevet kraftiger med tiden, pga ja så meget, men jeg er os blevet kraftiger :D


    Så jeg er egentlig lidt ligeglad, sørger bare for noget vand.


    Bare fordi der er lidt sol i dk? Jesus.. Man skal os have lov at leve, godt nok skal man være forsigtig men der må være en grænse? :razz:

  • Har aldrig været i nærheden af en sollotion... dunno, men bliver ikke mærket af at være i solen længere tid af gangen. Kunne dog være man skulle være lidt mere opmærksom på at det måske er en god idé alligevel.

  • Self. skal man passe på (logik) ...


    Meen, man skal vel også nyde vejret når det endelig er her ? .. Så hvis ikke man er typen der ellers tager sol året rundt, så skader det vel ikke så meget at få lidt farve her i sommerperioden ...

  • mennesket har igennem flere tusinde år taget sol, hvorfor faen skal vi lave om på det nu... og smørre os ind i alle mulige og umulige kemikalier? ...


    jeg tager solen som den er... !

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz
    Self. skal man passe på (logik) ...


    Meen, man skal vel også nyde vejret når det endelig er her ? .. Så hvis ikke man er typen der ellers tager sol året rundt, så skader det vel ikke så meget at få lidt farve her i sommerperioden ...


    Jo selvfølgelig skal man nyde vejret når det endelig er her, og det er heller ikke sådan man får hudkræft med det samme man går ud .. Det er også sundt at få sol, både for krop og sjæl ..


    Som med alt andet gælder det om ikke at overdrive .. Hvis man først begynder at få store vabler, ja så er det for sent at gøre noget ved det ..


    De ting der er skrevet her i tråden, er kun noget man skal tage som en vejledning - og hvis man er i tvivl om hvor meget sol man kan tåle, er en god solcreme ikke helt skidt .. En aftersun lotion kan fjerne noget af den brændende fornemmelse efter en lang dag i solen ..



    FlexQ .. Hvor må det være rart at være så "sej" :rolleyes: .. Du har lige glemt, at den voldsomme forurening som hele verden har gang i smadrer ozonlaget, så solen kan brænde noget kraftigere end den gjorde for 1000 år siden .. Vi lever også noget længere nu end de gjorde dengang, og de bukkede sikkert også under for nogen af de sygdomme vi kender i dag for 1000 år siden ..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger
    Jo selvfølgelig skal man nyde vejret når det endelig er her, og det er heller ikke sådan man får hudkræft med det samme man går ud .. Det er også sundt at få sol, både for krop og sjæl ..


    Som med alt andet gælder det om ikke at overdrive .. Hvis man først begynder at få store vabler, ja så er det for sent at gøre noget ved det ..


    De ting der er skrevet her i tråden, er kun noget man skal tage som en vejledning - og hvis man er i tvivl om hvor meget sol man kan tåle, er en god solcreme ikke helt skidt .. En aftersun lotion kan fjerne noget af den brændende fornemmelse efter en lang dag i solen ..
    ..


    I know, behøver du ikke forklare mig ... bare min kommentar til tråden :)


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger
    FlexQ .. Hvor må det være rart at være så "sej" :rolleyes: .. Du har lige glemt, at den voldsomme forurening som hele verden har gang i smadrer ozonlaget, så solen kan brænde noget kraftigere end den gjorde for 1000 år siden .. Vi lever også noget længere nu end de gjorde dengang, og de bukkede sikkert også under for nogen af de sygdomme vi kender i dag for 1000 år siden ..


    På den anden side, er det så godt vi lever så længe ;)