Ladespænding på bil batteri

  • Hmmm... En lidt usædvanlig tråd, men jeg har fået et problem med netop dette. Jeg har godt nok en udd. som elektriker, men ladekredsløb i biler, er ikke lige mit speciale. Måske nogle her har forstand på det ?


    Jeg har lige skiftet generatoren på min Galant. Den gamle var stået af og den var begyndt at hyle i lejerne, så den var slidt op.


    Nu har jeg sat den nye i og jeg undrer mig over, at ladespænding er helt oppe på 18 V, hvilket IMO er alt for højt. Da spændingsregulator er integreret i generator, må fejlen ligge et andet sted.


    Min teori er, at en celle i batteriet er klappet sammen og at dette bevirker en overladning og for høj ladespænding.


    Lyder det helt tosset ?


    Spændingen på batteriet er på 15 V. 8o


    Forslag og gode ideer er meget velkomne. ;)

  • Nu spørger jeg måske dumt , men ved det kan ske , har du fået den rigtige generator ???
    Jeg har aldrig været ude for at spænding er så højt når jeg har skiftet en generator , lyder vildt og måling er rigtig nok ?
    Og ja et defekt batteri kan give mærkelige målinger.




    The_Unforgiven


  • Udmærket spørgsmål, men generator er helt sikkert den rigtige.
    Jeg prøvede på at reparere den anden og satte den i igen og der ladede den med 20 V. 8o
    Derfor konkluderede jeg spændingsregulator defekt, tog generator af og købte en ny, da et leje hylede helt vildt. :rolleyes:


    Måling er foretaget med et dyrt multimeter på + og - pol på batteri, så den er korrekt.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Shooqer
    Skulle meget gerne ligge imellem 12 og 12.30 volt


    Er det under 12volt kan bilen ikke starte ;)


    Netop og derfor undres jeg over 15 V. :rolleyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af roosdata
    hejsa de fleste generatorer lader med 13.8 til 14 volt..
    er det en ombytning´s generatotor du har fået eller en helt ny.. Det kan være det er lade relæet der er defekt


    Den er helt ny. Købt hos T-hansen. Der er endda Mitsubishi mærke på. 8o


    Tvivler på at det har noget med laderelæ at gøre, da det hele åbenbart sidder i generatoren, såvidt jeg kan se på Hayne's repair manual's ledningsdiagram.


    Fatter hat af det her. Tør ikke køre i Mitsuen, før jeg finder fejlen. :rolleyes:

  • hehe ......Thansen ...sry men griner nu altså en del.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    hehe ......Thansen ...sry men griner nu altså en del.


    Kan jeg godt følge dig i, men en ombytter koster 1500 kr og en ny koster 3000. Jeg fik en for 1200 kr, så jeg er godt tilfreds. ;) Prøver med et andet batteri i morgen. Har en teori om at det er skyld i det.

  • et nyt fuldt opladt 12V batteri skal minimum være på 13.8V


    Edit: mener at kunne husk, hvis det ikke kan komme over 12.5 er det færdig

    Packard Bell blærebar, 1,8 dual core . Acer one netbook , begge 2 XP Home

    Rettet en gang, sidst af Johnni ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Johnni
    et nyt fuldt opladt 12V batteri skal minimum være på 13.8V


    Edit: mener at kunne husk, hvis det ikke kan komme over 12.5 er det færdig


    He he. Det er lige det omvendte problem.
    Det kommer helt op på 17-18 V og falder så langsomt til 15 V. 8o


    Edit: Jeg læste for øvrigt, et eller andet sted, at en sammeklappet celle kan give overladning.
    Lyder lidt mærkeligt synes jeg.

  • Hmmm... Et nyt batteri hjalp ikke på det.


    Har lige nulstillet computeren i bilen og kørt en tur.
    Ingen problemer. Jeg har ikke flere :idea: tilbhage.