kabeltræk på væg [hjælp]

  • står og skal til at lave kabeltræk til mit nye anlæg.
    bag-, front- samt centerhøjtaler.
    Den væg jeg skal føre dem på er extrem hård (knækkede et søm på den i går :boxed: )


    nogle der har erfaringer med limpistol evt?

  • Du kan jo evt købe en lille lednings-liste..
    Ja, ved ikke helt hvad de hedder..
    Men det er sådan en lille tynd liste du kan putte ledningen ned i.. Så slipper du i hvert fald for at lime på ledningen..


    Den burde kunne købes hos de fleste byggemarkeder..

  • jeg har selv sat ledninger fast ved hjælp af lim pistol.
    Det virker fint, og ser godt ud, hvis de altså sidder ordenligt fast.


    Jeg har sat mine lamper op på denne måde hvilket ser ret nice ud.
    Mine PC højtalere har fået samme tur, da jeg heller ikke kunne sætte noget i min væg. så limede ledningerne langs siden.


    så ja, det kan du sagtens.
    Men spørg lige en voksen først (hvis du da ikke selv er det? :P )
    pga. det kan være svineri at få af igen, og det hele skam lige males igen.

    Intel Core I7-4770 3.40GHz
    16GB Ram
    256 SSD HDD
    Nvidia GeForce GTX 660, 2GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bubbi
    Du kan jo evt købe en lille lednings-liste..
    Ja, ved ikke helt hvad de hedder..
    Men det er sådan en lille tynd liste du kan putte ledningen ned i.. Så slipper du i hvert fald for at lime på ledningen..


    Den burde kunne købes hos de fleste byggemarkeder..


    Yeps også mit forslag! Jem & Fix har dem :D

  • Jeg har lige fået smidt mit plasma på vægen i den nye lejlighed, og jeg overvejer om jeg skulle få kørt kablerne ind i vægen. Stort projekt, men klart den fedeste løsning i mine øjne ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Aerial
    Jeg har lige fået smidt mit plasma på vægen i den nye lejlighed, og jeg overvejer om jeg skulle få kørt kablerne ind i vægen. Stort projekt, men klart den fedeste løsning i mine øjne ;)


    Er det helt sikkert men den går bare ikke lige i en lejelighed :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Aerial
    Jeg har lige fået smidt mit plasma på vægen i den nye lejlighed, og jeg overvejer om jeg skulle få kørt kablerne ind i vægen. Stort projekt, men klart den fedeste løsning i mine øjne ;)


    blev ikke sundt for indskudet hvis man flytter ... medmindre det self. er ejerlejlighed (men dyrt alligevel ?) ...


    Men ja, klart det kønneste at se på ..


    Du kan også få sådan nogle holdere til dine kable med klæbende tabe på. Har nogle ledning i min lille hule som og sat op med sådanne klisterfiduser. De falder ikke ned ;) ... Dog lidt dyre vil jeg mene, men det virker ... Har nemlig også en fin betongvæg ....

  • jeg fandt slagboremaskinen drem og lavede hul i væggen og satte en skinne op :) Skal lige til at holde mine kabler :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    jeg fandt slagboremaskinen drem og lavede hul i væggen og satte en skinne op :) Skal lige til at holde mine kabler :)


    Nu behøver man slet ikke gå så hæftigt tilværks for at trække nogle ledninger :)


    Og efter som det er på væggen må det være satelithøjtalere, så vil skinner og andet tingeltangel vel næste se for voldsomt ud .. IMO :razz:

  • Skinner har jeg nu heller ikke sat op sådan en fin lille hvid kabelbakke har så bare lige boret et par huller i væggen og skruet den fast i stedet for bare at tape... holder nu engang bedre :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Skinner har jeg nu heller ikke sat op sådan en fin lille hvid kabelbakke har så bare lige boret et par huller i væggen og skruet den fast i stedet for bare at tape... holder nu engang bedre :)


    Ja okay, fair nok :)

  • Hvis man har problemer med en hård væg og knækkede/bøjede søm, er sømplugs fine. Bor et 5 mm hul, bank en sømplug i og bank ledningsclipsen fast i den. Det holder bare.
    Jeg foretrækker dog de små hvide kabelkanaler (15 x 15 mm eller lignende).
    Synd at de er pænt dyre, hvis man f.eks. skal bruge en på 60 x 40 mm. :rolleyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The Hans
    Hvis man har problemer med en hård væg og knækkede/bøjede søm, er sømplugs fine. Bor et 5 mm hul, bank en sømplug i og bank ledningsclipsen fast i den. Det holder bare.
    Jeg foretrækker dog de små hvide kabelkanaler (15 x 15 mm eller lignende).
    Synd at de er pænt dyre, hvis man f.eks. skal bruge en på 60 x 40 mm. :rolleyes:


    Ja det er ren lir. De er så dejlig diskrete.
    Jeg har selv trukket kabel fra computeren til tv'et i den type og det ser godt ud. Eller det er jo netop det det ikke gør. Man ligger ikke rigtig mærke til det.
    Et sted kører de forbi en skorstens atrap i mursten hvor jeg så har sat den på med selvklæbende puder istedet for skruer. Virker helt perfekt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Aerial
    Jeg har lige fået smidt mit plasma på vægen i den nye lejlighed, og jeg overvejer om jeg skulle få kørt kablerne ind i vægen. Stort projekt, men klart den fedeste løsning i mine øjne ;)


    Lige netop selv samme løsning ville jeg vælge, og det uanset om det er en lejlighed der er ejet eller lejet. Klart den flotteste løsning, og det er da ikke noget mere grimt og uvharmerende end en flok kabelbundter af forskellig herkomst. Når vi så snakker HiFi, gider man jo heller ikke at bruge den mindste kabeltype med 0,0003 GAUGE i tykkelsen, men derimod gerne noget, der mindsker forvrængningen og det fspejler jo også typisk et langt tykkere kabel. Tykke kabler har det med at se grimme ud i en kabelbakke, så få fat i en fræser, så de kan blive gemt af vejen

  • så har jeg fået sat dem op.
    brugte lim pistol til at føre ledningerne, fra den hårde væg til den noget mere håndterbar loftkant.
    og brugte lednings søm derefter.


    Tror allerede min underbo og nabo er blevet godt rystet :hb:
    Er bare svært at høre, hvor højt det er. Men man kan godt mærke bassen, når den rammer mellemgulvet. :D