Hvad kan man trække fra i MOMS?

  • Hey


    Jeg er lige begyndt noget arbejde noget - og skal i den anledning starte en enkeltmandsvirksomhed eller sårn - så jeg bliver betalt gennem den...


    Anyways... Arbejder med programmering, eller er somsagt lige startet så er ikke rigtig begyndt endnu, anyways... Jeg kan vel godt købe hardware momsfrit så???


    Men hvor langt går den???
    Bil?? - Kan det købes som virksomhedsspand ? :)


    - 12k

    --- SILENT STORM ---
    x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
    3Dmark: 01SE0305 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark
    (w3ber nuppede mig i AM3, piiiiv)
    Lotus = Lots of troubles usually serious

  • Pudsigt, har selv pt lagt i de undersøgelser ...


    Man kan som sådan trække en del ting fra, så længe det kan vises forsvarligt. Men der er jo mange ting du skal huske. Når man har firma skal der laves regnskab osv.


    Men du må tjene op til 50k om året før du skal lave et firma. Altså have 50k i omsætning.


    Dertil vil en bil i din situation nok være noget overdrevet og skulle trække fra over en lang række år. Det vil jeg da i hvertfald mene.

  • og at skulle have momsregnskab godkendt osv koster en del....selvom man kan lave det meste selv.....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    og at skulle have momsregnskab godkendt osv koster en del....selvom man kan lave det meste selv.....


    Ye, man skal i hvertfald have en revisor til at skrive under ..


  • Det er ikke mig der har bestemt at det skal være som virksomhed... er noget teknisk jeg ikke lige har sat mig ind i endnu, så arbejdsgiver ikke er så ansvarlig, der er intet der hedder ferie penge... Så meget har jeg dog fattet :P

    --- SILENT STORM ---
    x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
    3Dmark: 01SE0305 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark
    (w3ber nuppede mig i AM3, piiiiv)
    Lotus = Lots of troubles usually serious

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz


    Ye, man skal i hvertfald have en revisor til at skrive under ..


    Jeps... Men der har de vidst lavet den finte at netop 20% af virksomheden er ejet af advokater / revisorer osv... - Så det bliver dækket af dem hva det har af omkostninger...

    --- SILENT STORM ---
    x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
    3Dmark: 01SE0305 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark
    (w3ber nuppede mig i AM3, piiiiv)
    Lotus = Lots of troubles usually serious

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af 1_2_know


    Jeps... Men der har de vidst lavet den finte at netop 20% af virksomheden er ejet af advokater / revisorer osv... - Så det bliver dækket af dem hva det har af omkostninger...


    aha okay .. fair nok ..

  • Lidt OT måske


    Men ved enkeltmanfirma er det ik personlig hæftelse der er mest normal der... Hvis det er, så er det jo lidt surt :rolleyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BukkeMand
    Lidt OT måske


    Men ved enkeltmanfirma er det ik personlig hæftelse der er mest normal der... Hvis det er, så er det jo lidt surt :rolleyes:


    Nemlig ja, man hæfter med alt man ejer .. Altså dvs. man hæfter ikk med de ting som hører sig til et beskedent hjem.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz


    Nemlig ja, man hæfter med alt man ejer .. Altså dvs. man hæfter ikk med de ting som hører sig til et beskedent hjem.


    Mente nok...
    Og da IT branchen er ved at være fyldt med flere og flere virksomheder er det lidt risikabelt... Men jeg skal ik prøve at tage modet fra dig :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BukkeMand


    Mente nok...
    Og da IT branchen er ved at være fyldt med flere og flere virksomheder er det lidt risikabelt... Men jeg skal ik prøve at tage modet fra dig :)


    Det er bare at finde en lille niche på markedet :)

  • Nu siger han jo at han har et job, som kræver at han har et firma. Det vil så igen sige at han ikke står over for den risiko at der aldrig kommer kunder ;)
    men derudover synes jeg sgu godt nok arbejdsgivers metoder lyder en lille smule suspekte.. ville nok se nærmere på alt det der og få en ordentlig forklaring før jeg kastede mig ud i det..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SlackeR
    Nu siger han jo at han har et job, som kræver at han har et firma. Det vil så igen sige at han ikke står over for den risiko at der aldrig kommer kunder ;)
    men derudover synes jeg sgu godt nok arbejdsgivers metoder lyder en lille smule suspekte.. ville nok se nærmere på alt det der og få en ordentlig forklaring før jeg kastede mig ud i det..


    :oops: Læste det som om han var Æ Boss...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BukkeMand


    Mente nok...
    Og da IT branchen er ved at være fyldt med flere og flere virksomheder er det lidt risikabelt... Men jeg skal ik prøve at tage modet fra dig :)


    :)


    Jeg er jo ansat... - så er reelt ikke mit problem, hehe... Men jo, der er et markede inde for det specifikke område som jeg ikke vil komme nærmere ind på ;)

    --- SILENT STORM ---
    x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
    3Dmark: 01SE0305 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark
    (w3ber nuppede mig i AM3, piiiiv)
    Lotus = Lots of troubles usually serious

  • IMO så lyder det hele ret skummelt og ikke særlig velovervejet. Arbejdsgiver' s metoder og du vil ikke ind på hvad det er for et område. [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/33.gif
    Tror du skal tænke dig gevaldigt om - men dig om det. :rolleyes:
    Mener man ska' registreres og ha' et cvr. nummer, før man kan købe momsfrit. Men bør vel kunne findes efter en google-tour.


    Her er lidt læsestof:
    http://www.cvr.dk/omcvr.html
    http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20000059829-regl
    http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20040146630-regl
    http://www.eogs.dk/


    Moms og hvad det indebærer: http://www.eogs.dk/sw344.asp?cat=10996

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    og at skulle have momsregnskab godkendt osv koster en del....selvom man kan lave det meste selv.....


    der er ingen revisor pligt i enkeltmands virksomhed, der skal du have firma i selskabsform (aps, a/s mv.)