Sommerfugle i maven

  • Jeg sad og så et program om kemien bag kærlighed igår på DR1

    Quote

    22.25 Krop og sjæl (3)
    Engelsk dokumentarserie.
    "Forelskelse". Hvordan reagerer kroppen på en forelskelse, og hvorfor tiltrækkes vi af nogle, men ikke af andre. Og har forelskelse samme virkning på kroppen som kokain og speed? Dr. John Marsden påviser, at man godt kan forsøge at adskille sex og kærlighed, men kroppen kan nogle ufine trick, der sender os ud i hovedkulds forelskelser på de mest ubelejlige tidspunkter. Hvad enten vi bryder os om det eller ej, så er sex en fælde, der binder os til vores partner - med kærlighedens bånd.


    Når man får sommerfugle i maven under forelskelse skyldes det at blodet skylder væk fra mavesækken pga. et stof der blir udløst i hjernen (Ka desværre ikke lige huske hva det hed desværre..)


    Men så var det jeg studsede over at man også får sommerfugle i maven dengang man sku til syden for første gang eller f.eks. første skoledag, for ikk at glemme den periode fra man får GTA SA ind af døren og ka spille det..
    Hvordan ka det være at man udskiller samme stof ved forelskelse som noget man virkelig glæder sig til? Det er da sygt hvis man er "forelsket" i et spil.. :boxed:



    Btw var der andre der så det igår?


  • Er det ikke bare fordi det er en ekstase af rus over det ukendte og man er "spændt".

  • hjernen kan udskille mange forskellige "glædes" stoffer. endorphiner, phenylethylamin, dopamin og serotin.


    EDIT: serotin er forresten ikke et glædeshormon. det gør kun kroppen rolig og afslappet.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ScratchY
    hjernen kan udskille mange forskellige "glædes" stoffer. endorphiner, phenylethylamin, dopamin og serotin.


    Adrenalin ... min farvorit ... Uden det ville der sgu ikke være noget ved livet ... 8)


    ... og nej snakker ikke om tøser ... ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten


    Adrenalin ... min farvorit ... Uden det ville der sgu ikke være noget ved livet ... 8)


    ... og nej snakker ikke om tøser ... ;)


    Adrenalin er ikke et glædesstof. det er et kamphormon der gør dig "klar-til-kamp" ;) det udskillles hvis man går i panik eller bliver ophidset.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ScratchY
    Adrenalin er ikke et glædesstof. det er et kamphormon der gør dig "klar-til-kamp" ;) det udskillles hvis man går i panik eller bliver ophidset.


    Ved sgu godt hvad adrenalin er ... ;)


    At være ophidset er da også glædeligt IMO ... :))


    Det fedeste her i livet er da et godt adrenalin-trip. Der er da ikke noget bedre end at overskride sine grænser eller gøre noget som virker "vildt" i andres øjne.


    ... og vi snakker naturligvis om noget man selv gør og som ikke har noget med andre at gøre.


  • jeg er ikke så vild med adrenalin-trips.. nok frodi jeg kun har prøvet at få dem i en panik-situation.


    btw. adrenalin produceres også syntetisk, så hvis du har lyst til et adrenalin-rush kan du tage en tur ned til lægen og få en sprøjte :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ScratchY
    jeg er ikke så vild med adrenalin-trips.. nok frodi jeg kun har prøvet at få dem i en panik-situation.


    Okey, men så kan du jo bare vende det til noget positivt. Adrenalin kan jo bruges til meget godt ... både bevist og ubevist.


    Et godt adrenalin-kick som et basejump eller et HALO-spring er guld værd. Men mindre kan jo også gøre det.


    Det gælder bare om at overskride nogle grænser ... fx. hvis man er højdeskræk, så er det kanont at tage en faldskærm på ryggen og så springe ud af en flyver ... osv osv ...


    Der er alt for mange der lever med deres frygt istedet for at komme af den. Der er jo ikke noget at være bange for ... Man kan jo ikke leve som kylling hele sit liv og så leve fuld ud.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af ScratchY
    btw. adrenalin produceres også syntetisk, så hvis du har lyst til et adrenalin-rush kan du tage en tur ned på apoteket :))


    Ved jeg godt det gør. Har jo set "skadestuen" ... FNIS ... Men nej tak. Fortrækker det på en naturlig måde.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    Det gælder bare om at overskride nogle grænser ... fx. hvis man er højdeskræk, så er det kanont at tage en faldskærm på ryggen og så springe ud af en flyver ... osv osv ...


    Ja, og når man så på vej ned finder ud af at faldskærmen er i stykker og ikke vil folde sig ud, så bliver det endnu mere spændende :clap:


    ... Nej tak! :boxed:


    Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten


    Ved jeg godt det gør. Har jo set "skadestuen" ... FNIS ... Men nej tak. Fortrækker det på en naturlig måde.


    Skadestuen foregår jo næsten også lige som i virkeligheden :D ... Nåå nej :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mikkel
    Ja, og når man så på vej ned finder ud af at faldskærmen er i stykker og ikke vil folde sig ud, så bliver det endnu mere spændende :clap:


    ... Nej tak! :boxed:


    Tja, der er jo en reserve-skærm ...


    Men ja, det er jo også farligt at køre bil. Faktisk mere end det er at springe ud af et fly med en faldskærm på ryggen hvis man ved man laver ...


    ... men omvendt, så findes der jo heller ikke mange der kan finde ud af at køre bil. :))


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Mikkel
    Skadestuen foregår jo næsten også lige som i virkeligheden :D ... Nåå nej :))


    Jada ... på det punkt er den nu autentisk nok. Jeg er uddannet redder... men syntes det var sjovere hvis jeg skrev "skadestuen" ... Det kan folk vel i det mindste forholde sig til.

  • adrenalin-trips ... uuh , kan man finde noget federe "oplevelses-moment" i livet ... tror jeg sku ikk ... elsker det !!
    den første tur i det gyldne tårn ... nøj 8o .. og de der spring ud fra div kraner ... puha puha :p


    men ellers, elsker jeg den fornemmelse, "forelskelse" - "glæde" - osv .. det er sku nok noget af det bedste..

  • Endorphin er da KLART det fedeste stof. Kroppens eget morfin - og udskilles ved orgasme.. Hvem siger at man behøver at blive narkoman for at blive høj ??? :finger:

    I'm Hotter than an overclocked, volt-modded Prescott chip with stock heatsink and fan...

  • spis noget chokolade.. der er endorfiner i.. det beroliger kroppen og og får kropsvarmen til at stige.. grunden til at det virker afslappende er at det virker somen meget svag dose morfin ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Meesalith


    er det også det der udskilles når man er stresset?
    for hvis det er det, er jeg relativt uenig med dig. især nu her i eksamensperiode... det er ikke sjovt :rolleyes:


    :)) mangler kun en mdtl. engelsk årsprøve.. ahhhh

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Meesalith


    er det også det der udskilles når man er stresset? for hvis det er det, er jeg relativt uenig med dig. især nu her i eksamensperiode... det er ikke sjovt :rolleyes:


    Nope - det kaldes sved ;) :))

  • man udskiller også adrenalin i stresset situationer... det virker enormt godt bl.a. op til eksamener så fokusere man bedre og kan bedre koncentrere sig ;)

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Meesalith
    er det også det der udskilles når man er stresset?
    for hvis det er det, er jeg relativt uenig med dig. især nu her i eksamensperiode... det er ikke sjovt :rolleyes:


    Jepper.


    Der er dog nogle som ikke kan li stress ... og som derfor ikke trives godt i stressede situationer.


    Personligt, så syntes jeg at stress får det bedste frem, så stress er i det tilfælde noget positivt.


    .. men nu mener jeg også stress med noget som jeg rent faktisk godt kan li at lave .... :))


  • Hvis det får det bedste frem i en, så burde jeg da få 13 i mat prøven, så stresset som jeg er.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jK^
    man udskiller også adrenalin i stresset situationer... det virker enormt godt bl.a. op til eksamener så fokusere man bedre og kan bedre koncentrere sig ;)


    nemmerlig ;)