Bloddonor - Jeres mening om det?

  • Hej hej..


    [Blocked Image: http://www.upitfree.dk/upload/files/blod.jpg]


    Jeg har for noget tid siden meldt mig til bloddonor,
    og skal ind på mandag og have taget min første blodprøvetagning.


    I den forbindelse kunne jeg da godt tænke mig at hører hvad jeres mening er om dette emne?
    Er i for eller imod? Eller neutrale? Har i overvejet det, eller slet ikke stiftet det en tanke?


    Og er der nogen af jer der er bloddonorer?

  • Synes det er fint at muligheden er der, og så at der er nogen mennesker der vil gøre det.


    Jeg har dog en mani for nåle, så tror aldrig at jeg kommer til at sidde i stolen.

  • jeg synes det er en god ide,men jeg er det ikke selv,da jeg ikke kan tåle synet af nåle :)


    men dejligt at folk frivilligt hjælper andre ;)

    Intel Q6600@3600
    Asus P5K
    4 GB Corsair XMS2 PC-6400
    XFX HD5850
    Samsung T220
    Corsair HX 620W

  • Jeg er selv bloddonor, og synes det er udemærket hvis der er nogen der kan bruge lidt af mit blod. Det er jo ikke noget der tager lang tid, og vi har en aftale på mit arbejde, at vi må gøre det i arbejdstiden, uden at blive trukket i løn.


    Nu når det er første gang du skal tappes, så husk at spis og drik godt, inden du skal derned. Du får også noget at drikke dernede, men hvis man kommer derned på tom mave, er der stor chance for at du besvimer. Du har sikkert fået det at vide før, men ville lige nævne det alligevel.


    Og så har det jo en god effekt at være bloddonor - man får et klistermærke, hvor der står at man er bloddonor - det sætter man på døren, og så er der sjovt nok ikke besøg fra Jehovas Vidner mere :D

  • Ganske glimrende at være bloddonor ... Burde gøre det selv :O


    Bortset fra det er jeg da organdonor, hvis jeg skulle dø. Uheldigvis var jeg så "smart" at påfører ens nærmeste skulle sige ja eller nej i sidste ende ... Men det kan vel ændres, for de skal da ikke bestemme. Hvis nogen kan bruge noget fra mig og jeg alligevel er død, så skal de da bare nuppe mine organer :)

  • Synes det er helt iorden... Kan ik klare sårn noget som Jehovas Vidner, der hellere vil forbløde ihjel... De må selvfølgelig selv om det, men jeg kan bare ik følge dem! :roller:


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Cloud!
    Og så har det jo en god effekt at være bloddonor - man får et klistermærke, hvor der står at man er bloddonor - det sætter man på døren, og så er der sjovt nok ikke besøg fra Jehovas Vidner mere :D

    Haha *lol*... Jeg skal ud og donere i en fart så :T

  • Jeg vil ikk selv melde mig som donor, da jeg har allergi for nåle :)) Den eneste jeg frivilligt blir stukket af er min læge, som af en eller anden grund ka gøre det uden det gør ondt :boxed:


    Da jeg så lå nogle uger på hospitalet dengang jeg faldt på cyklen, der blev jeg ufrivilligt brugt som nålepude :rolleyes: Men jeg burde nok melde mig.. Jeg mistede nemlig godt over halvdelen af mit blod dengang, som jeg jo så har fået fra en donor


    Det vækker jo nærmest tanker..



    Men min halvbror har meldt sig og jeg blev da overrasket over at man kun får noget at drikke for det.. Self burde folk gøre det af egen fri vilje, men er blod ikke noget værd? Der vil jo klart være flere der melder sig til tjenesten hvis de fik en 50'er for det f.eks.


    Men det er måske ikk en mangel vare mere?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BukkeMand
    Synes det er :rolleyes: helt iorden... Kan ik klare sårn noget som Jehovas vidner, der hellere vil forbløde ihjel... De må selvfølgelig selv om det, men jeg kan bare ik følge dem!


    Deres religion siger jo at de blir urene eller sådan noget.. Det ka du vel godt følge? At vores religion så ikk forbyder det eller siger kroppen blir uren, det er jo vores sag..


    Men når man har valgt en religion, så ska man også følge den! At de så ikke kan komme ud af den, det er for sindsygt :roller:
    I teorien.. Hva sker der hvis en kirurg skider på at personen er Jehova's vidner eller ikke ved det og så giver personen blod?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cloud!
    Grunden til at man ikke får penge får det, er at det vil gøre blod til en handelsvare.


    Må det ikke være en handelsvare?


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Cloud!
    Men hvorfor skal man, i dagens Danmark, have penge for at gøre en god gerning?


    Fordi nogle folk ikke gider det.. Medmindre de får penge for det..
    Sådan er det desværre :ph34r:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa


    Deres religion siger jo at de blir urene eller sådan noget.. Det ka du vel godt følge? At vores religion så ikk forbyder det eller siger kroppen blir uren, det er jo vores sag..


    Men når man har valgt en religion, så ska man også følge den! At de så ikke kan komme ud af den, det er for sindsygt :roller:
    I teorien.. Hva sker der hvis en kirurg skider på at personen er Jehova's vidner eller ikke ved det og så giver personen blod?


    Nu er der jo mange af de unge som overhovedet ik har valgt noget, men bare fuldt i forældrenes fodspor og tør ik gå ud igen... Jeg er meldt til i den kristne kirke og tro mig, jeg har overskredet nogle grænser som kirken repræsenter, men gjorde det fordi det var mest rationelt... Det må gi det samme i princippet synes jeg, men jeg forstår dem som sagt ik ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cloud!
    Jeg er selv bloddonor, og synes det er udemærket hvis der er nogen der kan bruge lidt af mit blod. Det er jo ikke noget der tager lang tid, og vi har en aftale på mit arbejde, at vi må gøre det i arbejdstiden, uden at blive trukket i løn.


    Nu når det er første gang du skal tappes, så husk at spis og drik godt, inden du skal derned. Du får også noget at drikke dernede, men hvis man kommer derned på tom mave, er der stor chance for at du besvimer. Du har sikkert fået det at vide før, men ville lige nævne det alligevel.


    OK! Det vil jeg huske..
    Jeg tror dog at den første blodprøve bare en lille "portition". Så de kan teste mig blod.


    Men for eftertiden skal jeg nok huske det.. ;)

  • Synes det er fin ting at gøre! Kan ikke selv pga. helbredet, men vil opfordre andre til at gøre det, da man ikke ved om man har en sjælden blodtype der er mangel på for eksempel før de siger det til hos donorkorpset :)


    Faktisk så kan bloddonorklistermærket tiltrække Jehovas da de så gerne vil diskutere ens holdning med en :|

  • Jeg er detsvære for lille og tynd til at blive bloddoner.
    Man skal veje noget bestemt ift sin højde, og der er jeg så for lille :(
    Syntes ellers det er en rigti fin ide.

  • Jeg ville helt vildt gerne, hvis jeg måtte. For jeg har selv været syg, da jeg var yngre og fik meget blod igennem det år, men jeg må ikke hjælpe pga. det medicin jeg har fået :/