Lidt om hvorfor hjemmeside bør følge standarder !

  • Har bemærket det tit er oppe at vende det med forskellen på diverse browsere, somregel IE vs. FF


    http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=22455


    Denne artikel siger lidt om hvorfor det er en god idé at følge standarder. Dog er artiklen ikke desseret om standarder, men offentlige hjemmesider der ikke overholder den.


    "Microsoft har været under voldsom kritik for at indføre browser-specifikke funktioner i sin Internet Explorer Browser. Det betyder, at Internet Explorer ikke er certificeret af W3C.
    "


    Nå men min pointe med indlægget er bare at fremhæve vigtigheden i at overholde standarder på sin hjemmeside. Og som relelation til en anden tråd omkring et hjemmesideprojekt for en restaurant, så vil en professionel i en del tilfælde vide mere om de standarder end en som ikke har nogen uddannelse på området. Vil dog samtidig fremhæve at ikke alle firmaer ser vigtigheden i at følge standarder og bare ser IE som det rette marked. Så dermed sagt at en 15 årig godt kan vide en masse om standarder og følge dem bedre end nogle firmaer...


    Nå men tråden skal heller ikke omhandle hvad der er rigtigt eller forkert i en uddannet eller ikke uddannet programmør som laver en hjemmeside. Diskutionen bør hellere gå på overholdelse af standarder ;)


    Som slutkommentar, er det træls at besøge en hjemmeside som ikke fremhæver deres funktioner kun virker i IE, specielt når det omhandler online handel. Hvis bare firmaet påfører at det kan skabe problemer i andre browsere, så kan man som bruger altid åbne siden i IE, og som sådan være ude over problemet.

  • Så er jeg her igen :)


    Ja, microsoft burde skamme sig. Der er et helvede at lave CSS til IE. For det første skal man gå uden om standarderne, hvilket ikke er særlig godt, og for det andet viser firefox slammet forkert. Der er forkert ikke at følge standarderne, men også forkert ikke at tage hensyn til dem som bruger IE.
    Derfor bør man bruge de hacks der er til IE og på den måde have ren og verificeret kode, men stadig en kode som IE kan læse og vise på den rigtige måde. ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af simonwh
    Så er jeg her igen :)


    Ja, microsoft burde skamme sig. Der er et helvede at lave CSS til IE. For det første skal man gå uden om standarderne, hvilket ikke er særlig godt, og for det andet viser firefox slammet forkert. Der er forkert ikke at følge standarderne, men også forkert ikke at tage hensyn til dem som bruger IE.
    Derfor bør man bruge de hacks der er til IE og på den måde have ren og verificeret kode, men stadig en kode som IE kan læse og vise på den rigtige måde. ;)


    Er det nu jeg skal sige at IE 7.0 ikke blvier et hak bedre hvad angår png, css og xhtml? I hvert fald ikke i følge hvad jeg har læst..


    Forresten


    LÆS DET DER BENTZIN!!!


    Edit: Du svarede heller aldrig på det jeg skrev i den anden tråd...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zlinky
    Er det nu jeg skal sige at IE 7.0 ikke blvier et hak bedre hvad angår png, css og xhtml? I hvert fald ikke i følge hvad jeg har læst..


    Bliver IE nogensinde bedre på netop det område ...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz


    Bliver IE nogensinde bedre på netop det område ...


    De har sagt at de vil understøtte css når der kom en ny version..


    Hader MS så meget for at ødelægge mulighederne for at bruge noget der er så ncie :/

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zlinky


    De har sagt at de vil understøtte css når der kom en ny version..


    Hader MS så meget for at ødelægge mulighederne for at bruge noget der er så ncie :/


    De siger så meget ...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz


    De siger så meget ...


    Hehe, helt sikkert. Men de har udtalt at der vil komme bedre CSS understøttelse i IE7.0, herunder osse bedre understøttelse af CSS level 2. Og så transparente PNG's, hvilket vi nok er en del der har ventet længe på. :boxed:

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

    Rettet en gang, sidst af engel ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af engel


    Hehe, helt sikkert. Men de har udtalt at der vil komme bedre CSS understøttelse i IE7.0, herunder osse bedre understøttelse af CSS level 2. Og så transparente PNG's, hvilket vi nok er en del der har ventet længe på. :boxed:


    Ja, det var godt nok også på tide ...


    Meen der vil vel nok gå nogentid før 7.0 også er nok udbredt ..

  • Jeg kender både folk der koder efter standarden, o g folk der koder efter IE, og det skal sige at der et IE folkene der arbejder med det... IKKE FEDT, I ved hvem I er...
    Jeg har taget denne diskution med dem flere gange, og de agumentere med at; " er det ikke bedre at browseren selv kan rette fejl kode?", NEJ det er det ikke... Det kan godt være at der er en fejl et sted hvor IE godt kan rette det, men bliver det en vane at kode med fejl, så går det en dag galt, og man kan ikke finde fejlen...
    Der er også dem der siger at det er pisse ligeglade, for 95% bruger IE... Måske men der er stadig flere og flere der bruger Firefox eller Opera (min favorit)...


    Set fra min egne side forstår jeg ikke hvorfor at det kan være så svært, det tager ikke langtid at lave det rigtigt, hvis man gør det løbene... eller hvis man bare ved hvad/hvordan man må kode...


    Jeg læste den anden dag at webshops nu skal til at være i Flash, fordi man skal igennem for mange sider, inden en vare er bestilt. Og det skulle gøre at der er nogle der ikke vil handle... Hvorfor bruge Flash, det er jo programmøren der bestemmer layout'et, og det er da INTET problem at lave det med html/xhtml og php på en side (jeg skal ikke kunne sige andre sprog, da jeg ikke kender dem godt...)...


    Men jeg tror kun det er et fåtal af nørder der vil overholde standarden...


  • Desværre, ja. Folk lader til at være utrolig ligeglade med hvordan deres kode ser ud, så længe det bare layoutmæssigt ser ud i deres browser (IE), sørgeligt men sandt. Selvfølgelig er det da let at slippe omkring det på den måde, men i den sidste ende snyder man mere eller mindre bare sig selv, dels i form af at man ikke lærer syntaxen m.m. ordenligt, ikke opretholder standarderne, og samtidig "snyder" de folk der nu engang har valgt at bruge en browser der netop kan vise standarderne korrekt.


    Men men ... Lad os se, det kan være at det stille og roligt bliver bedre. Det lader ihvertfald til, at en større og større gruppe unge (så vidt jeg ihvertfald kan se rundt omkring), gør mere og mere ud af standarderne, eller ihvertfald at sider både virker i IE,Firefox, Opera etc. med enkelte småfejl.

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP


  • Læste også det med Flash ... Jeg ser dog ikke det store problem i som det er idag .. Hvorfor skal det iøvrigt være flash. Det kan godt være jeg er lidt fatdum her, men jeg kan slet ikke se ideen ... Måske en af jer kan forklare det så jeg også kan se det (hvis altså der er noget idé) ...


    Der hvor jeg er i praktik (prof. firma), der gør man ikke altid meget ud af brugerne med anden browser end IE. Et eksempel var et eller anden form for kort i java som fungerede som det skulle i IE, men kunne gå i ged i FF. Det lod de være op til brugeren (køberen) at beslutte om det skulle udbedres ... WTF tænker man, bør dette firma ikke netop sige det skal virke i begge ? :boxed:


    Quote

    Oprindeligt indlæg af engel
    Desværre, ja. Folk lader til at være utrolig ligeglade med hvordan deres kode ser ud, så længe det bare layoutmæssigt ser ud i deres browser (IE), sørgeligt men sandt. Selvfølgelig er det da let at slippe omkring det på den måde, men i den sidste ende snyder man mere eller mindre bare sig selv, dels i form af at man ikke lærer syntaxen m.m. ordenligt, ikke opretholder standarderne, og samtidig "snyder" de folk der nu engang har valgt at bruge en browser der netop kan vise standarderne korrekt.


    Men men ... Lad os se, det kan være at det stille og roligt bliver bedre. Det lader ihvertfald til, at en større og større gruppe unge (så vidt jeg ihvertfald kan se rundt omkring), gør mere og mere ud af standarderne, eller ihvertfald at sider både virker i IE,Firefox, Opera etc. med enkelte småfejl.


    Må indrømme jeg efterhånden kun tjekker mit ud i FF og ikke IE længere. Godt nok også bare min personlige hjemmeside. Hvis det skal laves til nogle andre skal det self. virke 100% ...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz
    Læste også det med Flash ... Jeg ser dog ikke det store problem i som det er idag .. Hvorfor skal det iøvrigt være flash. Det kan godt være jeg er lidt fatdum her, men jeg kan slet ikke se ideen ... Måske en af jer kan forklare det så jeg også kan se det (hvis altså der er noget idé) ...


    Der hvor jeg er i praktik (prof. firma), der gør man ikke altid meget ud af brugerne med anden browser end IE. Et eksempel var et eller anden form for kort i java som fungerede som det skulle i IE, men kunne gå i ged i FF. Det lod de være op til brugeren (køberen) at beslutte om det skulle udbedres ... WTF tænker man, bør dette firma ikke netop sige det skal virke i begge ? :boxed:


    Jo, det ville da klart være en fordel hvis det virkede i begge. Mht. webshops i flash, så nej tak. Flash er, helt afgjort, en mulighed for at gøre nogle websider ret lækre mht. animationer, selve det grafiske osv., og har da også de samme muligheder som hvis man bare skrev siden i f.eks. HTML/PHP, you name it. Personligt ville jeg da til hver en tid foretrække de klassiske webshops som kører rundt omkring på nettet nu, fremfor et eller andet fancy flash halløj, men det er så bare mig.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz
    Må indrømme jeg efterhånden kun tjekker mit ud i FF og ikke IE længere. Godt nok også bare min personlige hjemmeside. Hvis det skal laves til nogle andre skal det self. virke 100% ...


    Ditto. Mit IE kører stort set aldrig længere, lige medmindre det er noget arbejdsrelateret hvor jeg lige er nødt til at tjekke noget for at kunne supportere en bruger, eller hvis der lige er en side derhjemme som ikke kan ses i Firefox, så må jeg lige tjekke med IE.

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af engel
    Jo, det ville da klart være en fordel hvis det virkede i begge. Mht. webshops i flash, så nej tak. Flash er, helt afgjort, en mulighed for at gøre nogle websider ret lækre mht. animationer, selve det grafiske osv., og har da også de samme muligheder som hvis man bare skrev siden i f.eks. HTML/PHP, you name it. Personligt ville jeg da til hver en tid foretrække de klassiske webshops som kører rundt omkring på nettet nu, fremfor et eller andet fancy flash halløj, men det er så bare mig.


    Nemlig, hvorfor skal en webshop nu være en stor og formodentlig træls flashanimation ... Det kan jeg slet ikke se nogen smart idé i ... Man skal vel stadig klikke så og så mange gange for at fuldføre en handel ?


    Hvis bare shoppen som den er idag er bygget godt nok op, så kan man jo se hvilket trin man er på i sin handel. Det er yderst brugervenligt nogle steder ...


    Flash har sine stærke sider (hvis man ser bort fra fejlene i MX 2004) .. Synes bare ikke det smarte er webshops i flash ... Flashspil og lign. , ja det er jo glimrende :)