Over- eller understyring?

  • Jeg får brugt min fritid på det polsk udviklede spil XPand Rally for tiden, som faktisk er overraskende godt - specielt på det grafiske område. Samtidig er der en masse muligheder for at ændre bl.a. bremsestyrke, over- og understyring og lignende, og her kommer mit spørgsmål.


    Men hvad betyder under- og overstyring, og hvor vil man typisk skulle sætte ind hvis man oplever en bil skrider meget på grus veje?

  • Overstyring
    Det er en situation som vi alle kender: Når bilen har mere vejgreb i forenden end bag til, kan resultatet blive at bagenden skrider ud. Hvis en bil ikke er helt i den optimale balance kan en kører komme til at døje med dette under et helt løb. Megen overstyring kan naturligvis resultere i en spindetur og en afkørsel. De fleste drenge kender det fra om vinteren når der ligger sne på vejene. Så trækker man håndbremsen og får dermed bagdækkene til at glide henover sneen.



    Understyring
    Understyring er når bagenden af bilen har mere vejgreb end forenden. Understyring er når man prøver at dreje ind i et sving, men fordækkene vil ikke makke ret. Man kan ikke dreje bilen nær så godt ind som man vil og det føles som om fordækkene skrider hen over asfalten. Ved almindelig understyring vil bilen bare glide lidt ud i svingene med næsten først, og i værste tilfælde kører bilen af banen med næsen forrest.

  • fedt der er nogle der benytter sig af kvalivarer fra mit hjemmeland !!
    til sagen:
    som fhqwhgad skriver understyring er når bilen ikke drejer nok ( forhjul driver bilen ) og overstyring når bilen drejer for meget ( altså baghjulstrukne biler hvor bagenden srider ud )


    det er bedst hvis du kan køre 4x4 bil som trækker på alle 4 hjul ellers er det som regel nemmere at styre forhjulstrukne biler fordi at de er let at komme ud af et sving

    ASUS P6X58D-E + Xeon X5675 @ 4400 mHz

    MSI 1080Ti Armor OC ed

    12 gb Kingston Hyper X

    Samsung 840 Evo 120GB + WD 500 3ABYX

    28" Samsung U28D590D

    CreativeSB Audigy 4 ~ Logitech Z-2300 ~ Kingston Hyper X

    1000W Corsair ~ LianLi PC-P60 Armorsuit

  • Understyring: Når køretøjet ikke drejer nok og skrider henover den forreste aksel.


    Overstyring: Når køretøjets bagende gør sig et ihærdigt forsøg på at overhale forenden, typisk det er udløser et spind i f.eks Formel 1.