Job/Uddannelse - Hvordan hæver jeg mig over mængden? Civilingeniør

  • Jeg render i øjeblikket på HTX 1. år og sigter resten af mit liv mod at blive civilingeniør, men jeg render også med en tanke om at jeg måske ender arbejdsløs fordi der er mange civilingeniører igang med at blive færdige på universitetet, hvilket jo betyder at virksomhederne ikk kommer til at mangle ingeniører når jeg så bliver færdig.. Og jeg vil jo ikk gå arbejdsløs, så jeg fik at vide af min studievejleder i folkeskolen at jeg ku ta en EUD (Erhvervsuddannelsen) for at få et praktisk indblik, men da jeg så snakkede med en studievejleder på htx for at høre hvor jeg kunne gå, fik jeg at vide at det kunne jeg ikk få en skid ud af og det ville tage 2 år mere end jeg havde regnet med :(


    Så ud over selvfølgelig at gå efter gode karakterer, så står jeg uden noget specielt som ville skille mig ud fra mængden og gøre at virksomheder havde en grund til at vælge mig frem for enhver anden..



    Mit spørgsmål går ud på om i har nogle ideer til et ekstra forløb, kursus eller hva der findes, som måske ville sætte et plus på mit cv når jeg en dag ska ansøge om job som civilingeniør
    Kom med alle jeres forslag - men jeg ved ikk om jeg holder til noget der varer mere end yderligere 3 år, da DTU varer 5 år og HTX 3..


    På forhånd takker :cheers:

  • Hvad med at krydre din uddannelse med noget erhvervserfaring (f.eks i form at sideløbende job) så du kommer ud med en uddannelse og du samtidig har oparbejdet noget stabil erhvervserfaring ?


    Ville klart været noget jeg foretrak som arbejdsgiver ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Aerial
    Hvad med at krydre din uddannelse med noget erhvervserfaring (f.eks i form at sideløbende job) så du kommer ud med en uddannelse og du samtidig har oparbejdet noget stabil erhvervserfaring ?


    Ville klart været noget jeg foretrak som arbejdsgiver ;)


    Altså jeg ska ha et job lige meget hvad, ellers har jeg ikk råd til uddannelsen :rolleyes: men mener du noget specielt arbejde? Eller bare generelt at ha et job

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa


    Altså jeg ska ha et job lige meget hvad, ellers har jeg ikk råd til uddannelsen :rolleyes: men mener du noget specielt arbejde? Eller bare generelt at ha et job


    Tja - hvis du har mulighed for at finde noget studierelevant ville det jo være klart at foretrække. Har en kollega, som er deltids-supervisor hos os og han er ved at være færdig med netop den uddannelse du snakker om.


    Men bare det at man ikke er helt grøn når man er færdig fra skolen er klart noget en arbejdsgiver vil sætte pris på ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa


    Altså jeg ska ha et job lige meget hvad, ellers har jeg ikk råd til uddannelsen :rolleyes: men mener du noget specielt arbejde? Eller bare generelt at ha et job


    Han mener erfaring tæller lige så meget hvis ikke mere end gode karakter....


    Han mener også det giver en væsentlig fordel evt. at have et job imens man fx går på htx så når man er færdig så har man i det mindste lidt erfaring.

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • baaah for langsom ;(

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Hvis jeg får tiden til det, så vil jeg programmere nogle få hjemmesider - det ska selvfølgelig registreres hos Told & Skat for at det ka dokumenteres - men ka det mon være et plus?


    En anden tanke jeg faldt totalt over idag er at det både ku være sjovt og måske brugbart at få et flycertifikat.. Har en storebror som har været FE'er og en flygal far :)) Og har endda taget certifikater til Cessna'en i Flight Simulator 8)


    Men tror ikk det gir noget specielt plus, tænkte bare over det..



    Men kom endelig med flere forslag!


    Quote

    Oprindeligt indlæg af jK^
    baaah for langsom ;(


    Har du hørt om [Blocked Image: http://tweak.dk/forum/images/editpost.gif] -knappen? :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa
    Men kom endelig med flere forslag!


    Det er godt nok ikke så realistisk, men her kommer det:
    Lav dit eget firma!
    Så har du arbejde indtil du fyrer dig selv...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HAM


    Det er godt nok ikke så realistisk, men her kommer det:
    Lav dit eget firma!
    Så har du arbejde indtil du fyrer dig selv...


    Det er et meget godt forslag, men tror ikk det virker til lige den her type job.. Med mindre jeg får fat i nogle kontakter som ka skaffe mig sager at arbejde på


    Det er noget jeg enormt godt kunne tænke mig at blive - selvstændig - men det er for riscikabelt at gå ud i lige fra starten, da der ska investeres nogle penge i nogle ting og det tør jeg ikk endnu


    Men kanon forslag, da det også er noget jeg har tænkt på ;)


  • Det har jeg da men hvad skulle jeg dog edite? det er jo bare en kendsgerning han var hurtigst gider du ikke slette mit indlæg pga det

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • som nævnt, guf i dit CV


    Måske i form af fritidsjob ved siden af, måske medlem af elevrådet, eller lignende. Der er så meget der hjælper!

  • I hvertfald en god ting du vil uddanne dig, men det er som du selv siger svært at vide hvor man står når man er færdig. Vil bare sige du ikke skal ende for snævnert, dvs. ende sådan du ikke kan uddanne dig videre indenfor andre emner osv...


    Som det blev foreslået, så ville det være smart med et job ved siden af og skabe sig noget erfarring derfra. Bare ikke byg alt på erfarring, fremtiden bygger på viden og uddannelse (som det ser ud pt), men har du lidt af begge dele, så tror jeg det ser meget lysere ud ;)


    Personligt tror jeg heller ikke du kan bruge en sådan EUD til det store, jo du får erfarring men du har ikke den viden som du får fra en uddannelse, og det er den firmaerne gerne vil have ;)


  • og du kan spare penge op og have bedre råd til en uddannelse uden at skulle skabe dig kæmpe lån etc. :)


  • Skal man til f.eks. USA skal man huske på den ret store mængde papirarbejde der er, og at det bestemt ikke er helt billigt at få lov til at komme ind ..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    Skal man til f.eks. USA skal man huske på den ret store mængde papirarbejde der er, og at det bestemt ikke er helt billigt at få lov til at komme ind ..


    men det er vel det værd...?


    jeg ved bare han snakkede om, at når han blev færdig, at tage til californien og arbejde med at bygge sikre boliger, og så tænkte jeg at han kunne udforske området først. Selvfølgelig kan han ikke få det helt vilde arbejde, men han kan vel lave et eller andet der har med studiet at gøre...


    men blot en tanke

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Meesalith
    men det er vel det værd...?


    jeg ved bare han snakkede om, at når han blev færdig, at tage til californien og arbejde med at bygge sikre boliger, og så tænkte jeg at han kunne udforske området først. Selvfølgelig kan han ikke få det helt vilde arbejde, men han kan vel lave et eller andet der har med studiet at gøre...


    men blot en tanke


    Det kommer jo an på om man vil bruge tiden og pengene på det ..


    De bygger en hel del herovre lige for tiden, og de bliver solgt til en afsindig god pris .. Mange steder er det umuligt at få et hus til under $700000 ..


    Men hvad menes der lige med sikre boliger?


  • Det jeg har gået og snakket om med Ea er jordskælvssikre bygninger f.eks.. Jeg kunne godt tænke mig at flytte til Californien en gang i mit liv og slå mig ned der for at være ingeniør på sådan et projekt jeg snakker om


    Grunden til jeg også vil til New Zealand er fordi jeg elsker naturen derovre og har noget familie derovre (Dernede?), som jeg kan få arbejde i - Indtil jeg muligvis finder noget bedre

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa
    Det jeg har gået og snakket om med Ea er jordskælvssikre bygninger f.eks.. Jeg kunne godt tænke mig at flytte til Californien en gang i mit liv og slå mig ned der for at være ingeniør på sådan et projekt jeg snakker om


    Grunden til jeg også vil til New Zealand er fordi jeg elsker naturen derovre og har noget familie derovre (Dernede?), som jeg kan få arbejde i - Indtil jeg muligvis finder noget bedre


    Øhm .. Måske du så lige skulle have styr på hvor få jordskælv der egentlig er i Californien .. Min søster har boet her siden 98, og har kun oplevet et mindre jordskælv, så det er ikke ligefrem for, at det er specielt ofte ..


    De huse de bygger er så lavet specielt efter de californiske vejrforhold .. Først bliver skelettet bygget op i træ, og derefter bliver de beklædt med et eller andet der er i stand til at udvide sig og trække sig sammen uden huset går i stykker .. Dette gør de pga. vejret, da de om sommeren oplever nogle ekstreme temperaturer ..


    Det de måske har mest brug for herovre, er en måde at forhindre skovbrande på .. Her hvor jeg er, er vi totalt omgivet af bjerge, og når det bliver rigtig varmt - ja så begynder bevoksningen på bjergene at brande .. Det de så egentlig gør for at bekæmpe det er naturligvis at smide vand ud, men også sådan noget rødt stads rundt om husene som så ikke er i stand til at brande ..