• Quote

    Oprindeligt indlæg af HuleFanden
    Hvis vi fik Euro i Danmark ville det så have betydning for priser på HW? Evt hvilken vej ville det gå ?


    Priserne på mange ting er steget i Tyskland efter at de har indført Euro'en. Personligt ville jeg gerne have Euro'en til DK, da jeg mener, det er smart med en fælles europæisk mønt. Men jeg ønsker ikke prisstigninger, som er set i Tyskland.


    På nuværende tidspunkt ville en indførsel af euro'en nok betyde prisstigninger på mange forskellige ting. Om det så også konkludere HW, ved jeg ikke.

  • Det kan aldrig vides med sikkerhed, da der vil være utroligt mange økonomiske faktorer der vil blive berørt af det - derfor er det lidt et filosofisk spørgsmål...


    Men man regner med at indførelsen af Euroen i Dk bl.a. vil føre til lavere inflation pga. større international konkurrence, og det vil jo så føre til at der ikke længere er så høj stigning i priserne. Hvilke varekategorier der vil få en mærkbar indflydelse skal jeg dog ikke kunne sige.


    Du skal desuden også regne med at da Danmarks valuta i forvejen er tilknyttet Euroen ved ERM2-samarbejdet, så har vi faktisk allerede fået en del af de virkninger vi ville få ved en indførelse af euro i Danmark.


    EDIT: Som Ulrik siger - kan der meget muligt ske det at forretningerne øger priserne, for at snyde folk lidt, og derved tjene lidt ekstra...

  • Jeg tror at det Ulrik mente var, at når butikker m.m. skal ændre deres priser fra DK til €, så runder de i hvert fald ikke ned. De runder derimod op.


    Et lille eksempel er poolborde og bordfodboldborde i Frankrig. Førhen kostede de ofte 10FR - nu koster de 2€ ~ 13FR...


    Det er en stigning på 30%!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zulu
    Jeg tror at det Ulrik mente var, at når butikker m.m. skal ændre deres priser fra DK til €, så runder de i hvert fald ikke ned. De runder derimod op.


    Et lille eksempel er poolborde og bordfodbold borde i Frankrig. Førhen kostede de ofte 10FR - nu koster de 2€ ~ 13FR...


    Det er en stigning på 30%!


    Ja, det gør de bedvidst for at snyde forbrugerne og derved forbedre deres indtjeningen med højere priser.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zulu
    Jeg tror at det Ulrik mente var, at når butikker m.m. skal ændre deres priser fra DK til €, så runder de i hvert fald ikke ned. De runder derimod op.


    Et lille eksempel er poolborde og bordfodbold borde i Frankrig. Førhen kostede de ofte 10FR - nu koster de 2€ ~ 13FR...


    Det er en stigning på 30%!


    Nemlig ;)

  • Er rimeligt overbevist om at priserne generelt vil stige som man har set det i tyskland.


    Har selv ikke nogen fidus til Euro'en. Hvad skal den dog gører godt for, når den ikke representere den samme i de lande der har indført den?
    Så er det jeg syntes at det begynder at lugte lidt af en gammel valuta, blot under nyt navn.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HuleFanden
    Det kan lige meget ..


    Hvis lønnen stiger 30% :D


    Det gør den jo heller ikke - og jeg tror squtte I skal regne med at ALLE priser stiger gevaldigt - bare fordi spilleautomaterne koster et par kroner ekstra at bruge, i Frankrig :]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af WonderBoy
    Er rimeligt overbevist om at priserne generelt vil stige som man har set det i tyskland.


    Har selv ikke nogen fidus til Euro'en. Hvad skal den dog gører godt for, når den ikke representere den samme i de lande der har indført den?
    Så er det jeg syntes at det begynder at lugte lidt af en gammel valuta, blot under nyt navn.


    En euro er da en euro ligemeget hvor du er ..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HuleFanden
    Hvad er så de gode grunde til Euro'en ?


    Hvis du ikke aner hvilke fordele der er ved at få euro, så kan jeg næppe forestille mig at du ved særligt meget om hvad du snakker om - så måske skulle du læse lidt mere om det, før du udtaler dig om hvor meget priserne stiger osv.


    Quote

    Jeg mener ''Det er en fælles mønt''


    Godt set! - og det tror du ikke der er fordele ved?


    Jeg har da fundet flere - og mht. forbrugere, er der da bl.a.:


    - Færre udgifter ved rejser til eurolande
    - Billigere og nemmere overførsler af penge til andre lande
    - Lavere priser og inflation, pga. øget konkurrence
    - Ingen vekselrisiko, ved handel tværs over grænser til eurolande
    - Lave rentesatser, pga. Øget konkurrence blandt banker
    - Bedre jobsikkerhed, grundet flere jobs



    Quote

    MEN! Vi får jo ikke råd til det.. 30% Mer er jo meget.


    Som sagt: Du udtaler dig om noget du ikke aner et klap om - fordi det koster 2 kr ekstra at spille billiard, betyder det jo ikke at alting bliver MEGET dyrere - vel ? ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    En euro er da en euro ligemeget hvor du er ..


    Ja, det er den, men tror ikke jeg fik det forklaret rigtigt første gang. Prøver lige igen.


    Min pointe er at leve standarden samtlønninger og hvor meget man får for 1€ ikke er ens.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af WonderBoy
    Ja, det er den, men tror ikke jeg fik det forklaret rigtigt første gang. Prøver lige igen.


    Min pointe er at leve standarden samtlønninger og hvor meget man får for 1€ ikke er ens.


    OMG .. I og med man laver en fælles europæisk valuta betyder det jo ikke, at man med et kan lave samme levestandard i hele EU .. EU består af 25 lande, og der er stadig 4 kandidatlande der gerne vil være med .. Hvilket niveau skulle vi så befinde os på? Tysklands, Frankrigs, Italiens?? Det holder jo slet ikke .. Så længe det er de forenede staters Europa og ikke det forenede Europas stater så vil det se ud som det gør, og heldigvis for det ..


  • Du er os så klog.. :T

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Boris
    Tjah....Hvis ikke der skal mere til at imponere dig. :roller:


    Hvad mener du med det? Hvis du har noget at tilføje så kom da endelig med det, istedet for at antyde at andre ikke er kloge .. :roller: