Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

mandag, 7. marts 2005, 22:44

Hej

Jeg har på lørdag deadline på en artikel om underlige ting folk gør i køkkenet, fordi "det har de lært på et tidspunkt". Flere af disse ting aner jeg, eller dem jeg har snakket med, ikke om passer. Forhåbentligt kan jeg få aflivet nogle af dem i min artikel.

Så nu håber jeg at i vil hjælpe mig med dumme ting som i engang har fået at vide at mor, mormor, moster eller andet kvindemenneske med M.

I skal IKKE SVARE på nedenstående. I skal komme med lignende eksempler :)

Her er hvad jeg har:

Tapper på en dåse før åbning

Man må ikke stille en åben konservesdåse i køleskabet

Man må ikke pakke mad direkte ind i sølvpapir

Man må ikke genopvarme spinat, grønlangkål mm.

Man må ikke bruge en almindelig plastikpose som madindpakning i fryseren.

Man må kun varme kød op én gang.

Mad skal køle ned før det må komme i køleskabet.

Man må ikke bruge varmt vand fra hanen til madlavning.

EDIT: behøves ikke være i køkkenet det bliver gjort. Bare det omhandler fødevarer i den ene eller anden afskygning.

Dette indlæg er blevet redigeret 3 gange, senest redigeret af "Lecter" (07.03.2005, 23:27)

2

mandag, 7. marts 2005, 22:58

Man må heller ikke bruge samme bræt til grøntsager og kød, da jordbaktier og råt kød er en meget, meget dårlig kombination. Restaurationer kan faktisk få bøder for det.

Kød og grøntsager og æg må heller ikke ligge på samme hylde i et kølerum ved en restauration.

Dette indlæg er blevet redigeret 3 gange, senest redigeret af "Nicky" (07.03.2005, 23:04)

3

mandag, 7. marts 2005, 23:05

Må nu indrømme at jeg nogle gange smide konserves i køleskabet ... Somregl hvis jeg bare tømmer min sportstaske ind i køleskabet fordi jeg vil ind og stene og ikke gider gøre det "ordenligt" .... Det bevirker så bare at jeg skal rejse mig 10 min efter og gå ud for at hente mine smøger i køleskabet ... :O ....

Hvis jeg laver noget som fx. chilli con carne, så kan det sgu godt varmes op nogle gange. Ingen problemer der ... :D

Må ikke pakke mad ind i sølvpapir ? ...WTF ? .. Har ikke brugt sølvpapir i nogle år efterhånden, men det lyder sgu spøjst ... :boxed:

Èn af mine mest underlige køkkenvaner er at jeg altid smager på saltet før jeg putter det i maden .... Det er nok fordi jeg engang da jeg boede på kollegie kom til at bruge sukker istedet for ... :O

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "GrillRotten" (07.03.2005, 23:10)

4

mandag, 7. marts 2005, 23:05

går udfra det med at tappe dåserne betyder de små "bank" med en finger på åbningen. Sådan gør jeg ihvertfald altid inden jeg åbner en dåse øl/sodavand.
Don't know why...

6

mandag, 7. marts 2005, 23:11

Man må ikke pakke mad direkte ind i sølvpapir
Har jeg nu aldrig haft problem med, men syrlige ting bør man ikke pakke ind.
Noget med der sker en reaktion med sølvpapiret, om det har den store betydning tør jeg ikke sige?
Der er vist også noget med løg?

Citeret

Persillesovs
Persillesovs er traditionelt lavet på mælk tilsat hakket persille. Det er ikke sjældent, at man løber ind i påstanden, at persillesovs er giftigt og ikke må gemmes til dagen efter. Sandheden er, at genopvarmet persille kan være giftigt, hvis du ikke tilbereder sovsen rigtigt fra starten. Det der gør persillesovs speciel er, at det har betydning for udviklingen af bakterier og giftstoffer i sovsen om, du koger persillen med eller bare drysser det i inden servering. Hvis du tilsætter persille fra starten og lader den koge med, kan du roligt spise persillesovsen samme dag og også næste dag, hvis du kommer den hurtigt i køleskabet og varmer den ordentligt igennem næste dag.
Problemet opstår hvis du lige inden serveringen drysser persillen ned i, rører rundt og serverer den. Hvis du så har tænkt dig at spise resten den næste dag, har bakterierne haft så gode voksemuligheder, at de har dannet giftstoffer. Der vil altid hænge lidt jordbakterier ved krydderurter og grønsager, uanset hvor meget du skyller dem. Jordbakterierne kan udvikle et giftstof, så man kan risikere at blive syg. Så hvis du gør det til en vane at koge persillen med i sovsen, er der ingen risiko ved at spise persillesovs. Dette gælder også for andre sovser og madretter, hvor du tilsætter krydderurter eller grønsager.

Citat fra: http://www.nordicplate.org/nordicplate-d…ne_persillesovs

Der findes flere kilder, ved søgning på Google.

Man må ikke bruge en almindelig plastikpose som madindpakning i fryseren.
Det er korrekt, man bør bruge særlige fryseposer.
Noget med at skadelige stoffer fra alm. plast kan "vandre" over i maden. (ikke godt)

EDIT: Tilføjet et par ting, for at gøre indlægget "relevant" har også slettet lidt ovenfor.
Men nogle relevante ting har jeg "efterladt" bl.a. den med persillesovsen. ;)

Her er lige et par eksempler fra mig og min omgangskreds.

Bla. klækker jeg ofte et æg i en kop, så kan man se om det er ok før det ryger på panden/i skålen.

Dåser bliver også lige tjekket, inden de ryger i kurven, f.eks. har mange den der "klikkende forhøjning" i låget når de har været åbnet.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "MJO" (07.03.2005, 23:42)

7

mandag, 7. marts 2005, 23:18

Citeret

Oprindeligt indlæg af fhqwhgad
går udfra det med at tappe dåserne betyder de små "bank" med en finger på åbningen. Sådan gør jeg ihvertfald altid inden jeg åbner en dåse øl/sodavand.
Don't know why...

Har jeg også for vane 8)

8

mandag, 7. marts 2005, 23:20

Undskyld men prøv lige at hør.

Som jeg ellers meget tydeligt skrev skal du ikke svare på problemstillingerne, da jeg tror de gængse eksperter er lidt bedre til det! :D

Det jeg beder om er bare at komme med lignende eksempler på ting folk gør uden at tænke over det.

Jeg vil gerne bede dig om at slette din post da den ødelægger min tråd. Tak.

9

mandag, 7. marts 2005, 23:26

Citeret

Oprindeligt indlæg af LecTer

Som jeg ellers meget tydeligt skrev skal du ikke svare på problemstillingerne, da jeg tror de gængse eksperter er lidt bedre til det! :D

Det jeg beder om er bare at komme med lignende eksempler på ting folk gør uden at tænke over det.

Øhh - hvem er det du henvender dig til ? Kan ikke lige få øje på nogen, som går i mod dine ønsker.
NB ! Du er er altså ikke enehersker over tråden i et fora, som dette !

10

mandag, 7. marts 2005, 23:29

Citeret

Oprindeligt indlæg af Bentzin

Citeret

Øhh - hvem er det du henvender dig til ? Kan ikke lige få øje på nogen, som går i mod dine ønsker.

MJO har da netop svaret på alle mine "spørgsmål".

Nej det ved jeg godt, men for at jeg kan få noget ud af den her tråd (hvilket var meningen) bliver jeg nødt til at holde en klar linje.

11

mandag, 7. marts 2005, 23:43

Citeret

Citeret

Oprindeligt indlæg af Bentzin

Citeret

Nej det ved jeg godt, men for at jeg kan få noget ud af den her tråd (hvilket var meningen) bliver jeg nødt til at holde en klar linje.

Synes bare det var lidt svært - præcist at se hvem du henvendte dig til. Derfor spørgsmålet. En lille henvisning til personen el en quote, havde gjort det klart. Skal nok stoppe her, så tråden ikke bli'r fyldt med for meget OT. Slut herfra.

12

tirsdag, 8. marts 2005, 00:23

Citeret

Sandsynligvis fordi det lå ret tydeligt mellem linierne, at du betragtede eksemplerne som overtro. Farver man sit indlæg på den måde, er man naiv, hvis man tror, at det får lov at stå ubesvaret.

-

13

tirsdag, 8. marts 2005, 08:26

nej. Man tror bare at folk måske har en smule pli. :]

PS. Nej jeg ser dem ikke som overtro. Der er mange af tingene der bestemt har hold i sig.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Lecter" (08.03.2005, 08:26)

14

tirsdag, 8. marts 2005, 09:20

Tja .. Hvis du ser dem som dumme ting, er du IMO ret snæversynet .. Der er bestemt hold i en del af tingene ..

Selv gør jeg følgende af dem du skrev:
  • Tapper på en dåse før åbning
  • Man må ikke stille en åben konservesdåse i køleskabet
  • Man må ikke genopvarme spinat, grønlangkål mm.
  • Man må ikke bruge en almindelig plastikpose som madindpakning i fryseren.

Derudover går jeg helt udenom bulede dåser grundet jordbakterier, vasker hænder ofte og slukker kaffemaskinen på stikkontakten ..

15

tirsdag, 8. marts 2005, 16:41

Da jeg var rengører skulle man altid Tømme kaffe kanden for kaffe slukke for maskinen og hælde vand i :) ved ikke om du ka bruge det ;)

Tech-nørd, Gamer - IT all the way!

16

tirsdag, 8. marts 2005, 16:44

her er havd jeg gør ud fra din liste

Tapper på en dåse før åbning
Man må kun varme kød op én gang.

Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 2x256GB SSD
XFX Vega 56 I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
Asus MG248Q I Logitech G502 + CM Rapid fire TK keyboard
Nintendo Switch - PS4 1TB Pro

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Karse" (08.03.2005, 16:44)

17

tirsdag, 8. marts 2005, 17:15

Jeg hader at drikke vand fra vandhanen, så derfor har jeg en flaske jeg fylder med vand og lader den stå i køleskabet, og så tager jeg vand derfra når jeg er tørstig. (Jeg ved godt det er nøjagtig det samme vand) :roller:

18

tirsdag, 8. marts 2005, 17:16

tak skal i have for hjælpen. Skulle gerne få svar fra fødevarestyrelsen imorgen. Det tager lidt tid da det er tre forskellige afdelinger der skal svare på det.

19

tirsdag, 8. marts 2005, 17:25

Slipper for alle problemer ved bare at holde mig langt væk fra køkkenet. Laver kaffe og så mad et par gange om ugen. Er der noget tilbage ryger det ud.

iMac / i7 7700K / 32GB DDR4 2400 / Radeon Pro 580 / 27" 5K Retina
512GB Apple PCI-e SSD / Airport Extreme (AC) / iSight / Bluetooth

MacBook Pro / i5 5275U / 8GB DDR3L / Iris 6100 / 13,3" Retina
256GB Apple SSUBX / Airport Extreme (AC) / iSight / Bluetooth

Synology DS 1515+ (5x2TB WD) / Sony A7 Mk II

20

tirsdag, 8. marts 2005, 17:33

Citeret

Oprindeligt indlæg af fhqwhgad
Don't know why...

Skide sjovt når nogle gør det også man har rystet den helt vildt *G* :))

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.