Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

lørdag, 5. marts 2005, 13:32

Jeg har lige fået en spandfuld LEDs til et lille projekt mig og en gut har gang i. kan sige så meget at der er lige knap en million mcd :))
nå men til sagen:
http://my.qxl.dk/accdb/ViewItem.asp?IDI=16488417
det drejer sig om disse dioder, samt nogle blå:
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=16711145
Men nu er det jo jeg ikke så godt kan huske det her med strøm til dioder. De blå må gerne få 5v eller 12v, de kommer nok i en computer nogle af dem.
De hvide skal nok på nogle batterier, da vi har gang i en dommedagsmaskine, ca ;)
Så vidt jeg husker er det noget med at man skal have en modstand på selvom man så har lige den spænding der skal bruges. og at dioder ikke er ohmske. hvis nogen lige kan hjælpe mig her ville det være rigtig fedt og lækkert ;)

2

lørdag, 5. marts 2005, 13:50

Du skal kende spændingen og strømmen på led (lysdioden) = Uled og Iled

U-Uled = URf

URf/Iled = Rf

Et eksempel på 12V:

Led-eksempel skal have 2 V og 20 mA --> Uled = 2 og Iled = 20

U-Uled = 12-2=10V. Urf=10V

Urf/Iled = Rf --> 10/20= Rf --> Rf=0,5 kOhm

Hvis du havde en spænding på 2V, ville en formodstand ikke være nødvendig.

Sig til hvis der er noget du ikke forstår. ;)

3

lørdag, 5. marts 2005, 13:55

jojo jamen det forstår jeg skam sagtens. og så behøver jeg vel heller ingen modstand under den opgivne spænding?
Jeg siger mange tak for svaret. det var et af de gode og uddybende :cheers:

4

lørdag, 5. marts 2005, 14:00

Her lige et par eksempler:

Data på den hvide led er: Uled = 3,3 V, Iled = 25 mA

eksempelvis 12V:

12-3,3 = 8,7V

8,7/25= 0,348 KOhm medfører 390 Ohm modstand

Samme led på 5V:

5-3,3=1,7

1,7/25= 0,068 KOhm = 68 Ohm modstand

Edit: Jo, du skal også have en modstand foran de blå.

Edit2:

De blå:

Ved 12 V

12-3,4=8,6V

8,6/20= 0,430 KOkm, medfører 470 Ohm modstand

Ved 5V:

5-3,4=1,6

1,6/20=0,08 KOhm, medfører 82 Ohm modstand

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "The Hans" (05.03.2005, 14:16)

5

lørdag, 5. marts 2005, 14:12

Det var nu heller ikke de blå jeg mente. ved godt de der 5v er hvis man pulser dem eller et eller andet.
Men altså jeg kan godt give dem bare 3v selvom de er opgivet til 3.3 ikke?
de her halvledere forvirrer mig en smule. men jeg har da fået gang i en blå på et batteri. de er ret sjove :)

6

lørdag, 5. marts 2005, 14:19

Citeret

Oprindeligt indlæg af SlackeR
Det var nu heller ikke de blå jeg mente. ved godt de der 5v er hvis man pulser dem eller et eller andet.
de her halvledere forvirrer mig en smule. men jeg har da fået gang i en blå på et batteri. de er ret sjove :)

Jo, du kan sagtens give dem mindre spænding end de er beregnet til, de vil så lyse tilsvarende svagere.

Du kan også sætte flere i serie og derved koble dem til en højere spænding. ;)

7

lørdag, 5. marts 2005, 14:34

Citeret

Oprindeligt indlæg af The Hans

Citeret

Jo, du kan sagtens give dem mindre spænding end de er beregnet til, de vil så lyse tilsvarende svagere.

Du kan også sætte flere i serie og derved koble dem til en højere spænding. ;)

Jeg tror jeg har fået det hele på plads i mit hovede nu. ihvertfald hvis følgende antagelse passer:

Jeg kan ikke finde en modstand som passer til EN diode og sætte to på, selvom de kører parralelt på den anden side af modstanden, da strømmen over modstanden så vil have ændret sig til det dobbelte, og kræve en my modstand.
Ikke?

8

lørdag, 5. marts 2005, 14:54

Citeret

Jeg tror jeg har fået det hele på plads i mit hovede nu. ihvertfald hvis følgende antagelse passer:

Jeg kan ikke finde en modstand som passer til EN diode og sætte to på, selvom de kører parralelt på den anden side af modstanden, da strømmen over modstanden så vil have ændret sig til det dobbelte, og kræve en my modstand.
Ikke?

Jo, det lyder næsten rigtigt. Hvis du sætter 2 eller flere dioder på samme modstand, ville det nok være en god ide lige at regne på, om modstanden kan klare effekten, som afsættes i den.
De vil få samme strøm og derfor dele spændingen som halveres.

PRf = URf * IRf

Eksempel:

Den hvide led er: Uled = 3,3 V, Iled = 25 mA

eksempelvis 2 hvide leds på 12V:

12-3,3 = 8,7V (samme spænding, da de jo ligger parallelt)

8,7/(2*25)= 0,174 KOhm medfører 180 Ohm modstand (dobbelt strøm, da de hver æder 25 mA)

Så regner vi lige på effekten afsat i modstanden.

PRf = URf * IRf = 8,7 * (2*25) =435 mW
Det kan en standard 1/4W modstand ikke holde til.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "The Hans" (05.03.2005, 15:02)

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.