Farligt natarbejde

  • Hej alle :)


    Sad lige og så programmet 'Arbejdsliv' på DR1, som handlede om natarbejde, og bivirkningerne af det.


    Jeg havde godt nok ikke troet at det stod så slemt til, mht. farer og skader, der hører til at man har natarbejde. Det viser sig at 50% af alle natarbejdere, døjer med maveproblemer af forskellige grader.
    Dertil er helbredet generelt mere ustabilt, og det kan føre til gener som bl.a.:


    - Irritabilitet
    - Angst
    - Rastløshed
    - Nervøsitet
    - Dårligere arbejdspræstation


    Med sidstnævnte skal det tilføjes at reaktionsevnen er nedsat så kraftigt, at det svarer til at man går rundt med en alkoholpromille på 0,8! 8o
    Det hører også til almindeligheden at folkl med natarbejde generelt spiser usundere og har sværere ved at sove. Visse får endda tømmermændslignende effekter, når de så vågner.


    Herudover er der adskillige helbredsmæssige risico, såsom:


    - Forhøjet blodtryk
    - Forøget produktion af stresshormoner
    - Mave-tarmproblemer
    - Forøget risiko for depression
    - Forøget risiko for hjerte-karsygdomme
    - Forøget risiko for kræft



    Man regner med at det tager ca. 3 uger at vænne kroppen til at arbejde om natten, men kroppens egen naturlige døgnrytme kan dog aldrig vænnes helt til det. Faktisk bliver det sværere jo ældre man bliver.


    Så jeg vil såmænd bare råde jer til, så vidt muligt, at holde jer fra natarbejde, også selvom det måske giver økonomiske tilskud. Det er helbredet det gælder!


    Det gælder også jer som sidder ved pc'en til langt ud på natten - det forstyrer kroppens døgnrytme, og giver forstyrelser på længere sigt.


    Mere kan evt. læses på DR.DK - Arbejdsliv


    - Bare et godt råd ;) og nu vil jeg selv i seng, og forsøge at få genoptaget en sundere døgnrytme. Godnat :)

  • Nu skal man jo ikke nødvendigvis tro på alt som diverse forskere finder frem til. Det er jo f.eks. også bevist at man kan få kræft af at spise tomater. Da det først blev offentliggjort - glemte man bare lige at fortælle - at man skal spise noget der ligner 40 kg. om DAGEN før det bliver aktuelt.


    Folk som på forhånd mener at natarbejde er usundt - de skal nok få problemer. Der er da helt sikkert mennesker som ikke kan omstille sig til det - men meget af det ligger sgu i folk's vilje til det.


    Det er klart nemmere for en single - som ikke har "resten" af familien at tage hensyn til - at lægge dags rytmen sådan at det kan lade sig gøre. Jeg har selv skiftende arbejdstider - har intet problem med det - min far har arbejdet 40 år som flyveleder (et af de mest stressende jobs der findes) - og han havde altid skiftende arbejdstider - og ingen problemer overhovedet med det.


    Den med at reaktions evnen skulle være nedsat - den er simpelthen topmålet af latterlige udtalelser (fra forskerne). Den kan kun være aktuel - hvis folk ikke får deres søvn - og gør de ikke det - så er en 7-15 person sgu ikke en skid bedre - hvis han/hun ikke har fået sin søvn.



    Alt i alt giver jeg ikke en skid for den slags undersøgelser - (i hvert fald ikke når man stort set kun undersøger folk som på forhånd er modstandere af natte arbejde). Folk som ikke VIL arbejde om natten - de kan jo bare finde et andet job..... ;) ;)

  • og nu er folks døgnrytme jo ikke ens...nogle er A mennesker og andre er B .....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    og nu er folks døgnrytme jo ikke ens...nogle er A mennesker og andre er B .....


    Nemlig - jeg må så være C menneske - hader at komme tidligt op - har det bedst med vagter på 16 timer - så'n er der jo så meget........ :boxed:

  • Rolig nu.


    Mennesker er forskellige. Jeg har arbejdet nat på LEGO i sin tid, helt uden problemer. Faktisk passede det mig helt fint. Der var en vis 'indkøring' da jeg startede, men efter 14 dage gik det helt fint.


    EDIT: Stavefejl :P
    EDIT: Måske skulle du holde dig fra nat surfing (din tråd er lavet kl. 01:27) :)) Du får jo dårlig mave, angstanfald, dårligt sædtal og bumser på ryggen af det :))


    EDIT: Man skal iøvrigt være GODT naiv, hvis man tror at man bliver så sløv af at arbejde om natten, at det svarer til en promille på 0,8. Jesus, hvor har du støvet det lort op? Tror du man ville have havnearbejdere, kranfører, lastbilchauffører, civil- og jagerpiloter, og folk på boreplatforme til at arbejde om natten, hvis deres reaktionsevne var så ringe? Tror den her hører hjemme på http://www.eb.dk

  • Har for et stykke tid siden, haft nattearbejde i ca. 1år måske lidt over. Jeg blev nød til at stoppe, for jeg sov hele tiden, lige så snart jeg kom hjem fra job, lage jeg mig til at sove, til jeg skulle på job igen :)). og jeg sov også weekend'erne væk.


    når jeg skulle sove, stod alle andre op, når jeg stod op, var de på vej i seng. bliver lidt kedeligt tilsidst. det eneste gode ved det job, var lønnen.

  • Jeg har arbejdet et års tid om natten og min kone har gjort det i 7 år og er, ufrivilligt begyndt på fast dag, for ikke ret længe siden.


    Jeg tror ikke på, at man kan konkludere, at alle ikke har godt af at arbejde om natten. At skulle tidligt op og være et bestemt sted, på et bestemt tidspunkt, kommer jeg ALDRIG til at kunne lide. Sommetider er jeg så groggy om morgenen, at man nærmest skulle tro, at jeg har en promille på over 2. :))


    Det største problem ved natarbejde, er at omverdenen ikke respekterer, at man ikke må forstyrres, når man sover. Hvis folk ringer om formiddagen og man bliver kaldt til møder på arbejdspladsen eller andre steder, når man burde sove, kan det nemlig gå hen og få konsekvenser i form af ødelagt søvnrytme.
    Typiske argumenter som: Du kan jo bare sove videre, når du kommer hjem, holder simpelthen ikke. :roller:

  • Quote

    EDIT: Man skal iøvrigt være GODT naiv, hvis man tror at man bliver så sløv af at arbejde om natten, at det svarer til en promille på 0,8. Jesus, hvor har du støvet det lort op? Tror du man ville have havnearbejdere, kranfører, lastbilchauffører, civil- og jagerpiloter, og folk på boreplatforme til at arbejde om natten, hvis deres reaktionsevne var så ringe? Tror den her hører hjemme på http://www.eb.dk


    Hø hø - godt argument.


    Som Hans også siger - ligger der en del af løsningen/problemet i ens omgangs kreds/familie. Når jeg har nat - så er jeg hjemme ca. 07.30 - så får jeg lige lidt morgenmad - og så på hovedet i seng. Så er jeg så'n ca. frisk når alle andre har fri - og har hele eftermiddagen og aftenen til at gøre alt det som andre også gør. eneste forskel er at jeg så lige skal have en time eller to på sofaen nogle dage - inden jeg skal afsted på job. Andre uger går jeg først i seng over middag - og står så selvfølgelig først op ved 19-20 tiden.


    Alt i alt er der meget i det om ens egen indstilling til natarbejde. Går man ind til det modvilligt - så "klarer" man det ikke. Har man mod på det - så kan det sgu sagtens køre ganske fint. Jeg vil i hvert fald hellere have nat end skulle op kl. lort i hvert fald.... :boxed:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Torque
    Rolig nu.


    Mennesker er forskellige. Jeg har arbejdet nat på LEGO i sin tid, helt uden problemer. Faktisk passede det mig helt fint. Der var en vis 'indkøring' da jeg startede, men efter 14 dage gik det helt fint.


    EDIT: Stavefejl :P


    Naturligvis er det forskelligt fra person til person, sådan er der jo så meget - synes bare jeg vil fortælle om farene der KAN være ved natarbejde.


    Quote

    EDIT: Måske skulle du holde dig fra nat surfing (din tråd er lavet kl. 01:27) :)) Du får jo dårlig mave, angstanfald, dårligt sædtal og bumser på ryggen af det :))


    Som jeg skrev tidligere, så var det noget jeg lige havde set i fjernsynet tidligere, og gik da også i seng efter tråden var skrevet. At du ikke tror på at der er bivirkninger ved natarbejde - tjaaaa, det må jo være dit problem. Har ikke startet tråden for at bilde folk en løgn på nakken.


    Quote

    EDIT: Man skal iøvrigt være GODT naiv, hvis man tror at man bliver så sløv af at arbejde om natten, at det svarer til en promille på 0,8. Jesus, hvor har du støvet det lort op? Tror du man ville have havnearbejdere, kranfører, lastbilchauffører, civil- og jagerpiloter, og folk på boreplatforme til at arbejde om natten, hvis deres reaktionsevne var så ringe? Tror den her hører hjemme på http://www.eb.dk


    Som jeg skrev hele 2 gange, så er det noget jeg har set i udsendelsen, samt læst på DR's hjemmeside - så det er ikke noget "lort" jeg selv har fundet på eller "støvet op" - så fri mig venligst for den slags smarte ævl. ;)


    Og JA - jeg tror godt på at mange er sløvere om natten, men som alligevel arbejder fordi de måske har svært ved at finde sig et andet arbejde eller måske ikke har noget imod at leve med effekterne af det. Tror du virksomhederne vil ændre de ansattes arbejdstider, om det så blev bevist 117 gange, at der kunne være alvorlige bivirkninger ved natarbejde? - Gu' vil de da r*v! - det gælder bare om at tjene penge! penge penge penge...Sådan er forretningsverdenen - helbred? det er en afsides by i rusland - og det må folk sq selv ligge og rode med...


    Selvfølgelig skal man være skeptisk over for både hvad man hører i tv og fra forskere's resultater, men når adskillige af de adspurgte bekræftede mange af påstandene, så må der jo være noget om snakken.
    At ca. 50% har maveproblemer, det er jo et faktum, ikke en påstand - men igen er det naturligvis op til dig om du vil tro på hvad disse 50% har klaget til lægen over, eller om det bare har været "for sjov"...


  • Jeg er enig med stort set det hele ;) - men husk på: Dette er ikke kun en undersøgelse - der var rent faktisk folk i programmet der beræftede det, du kan se det på http://www.dr.dk/arbejdsliv/pr…eskrivelser/program14.asp


    Men ja - du har naturligvis ret i at søvnmanglen, også højst sandsynligt er hovedårsag til denne sløvhed. Og generelt er det selvfølgelig forskelligt fra person til person - Visse er jo langt mere omstillelige end andre. Det skal der uden tvivl også tænkes på.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HuleFanden
    Jeg tror ikke på det.


    Sikke dog en fyldestgørende kommentar - fyldt med gode argumenter og saglige meninger.


    ...Eller vent lidt - nååå nej, det var det jo ikke! :]

  • jeg arbejder fast om natten og har gjort det i snart 10 år


    og jeg lider af ingen af de ting de påstår man skulle kunne få.

    Intel Q6600@3600
    Asus P5K
    4 GB Corsair XMS2 PC-6400
    XFX HD5850
    Samsung T220
    Corsair HX 620W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Torque
    Rolig nu.


    Mennesker er forskellige. Jeg har arbejdet nat på LEGO i sin tid, helt uden problemer. Faktisk passede det mig helt fint. Der var en vis 'indkøring' da jeg startede, men efter 14 dage gik det helt fint.


    Jeg arbejdede nat på Lego i 13 år,men måtte opgive nathold til sidst da jeg ikke kunne sove om dagen mere.Men i de 13 år,var jeg stort set ikke syg eller havde gener.Jeg har kun oplevet enkelte tilfælde af folk,som fik maveproblemer.Og slet ikke i nærheden af 50 %....


  • :clap: :clap: :clap:


    Nemlig ... :D


    Quote

    Oprindeligt indlæg af WizzarD
    Nemlig - jeg må så være C menneske - hader at komme tidligt op - har det bedst med vagter på 16 timer - så'n er der jo så meget........ :boxed:


    Velkommen i klubben ... :))


    Personligt så stortrives jeg selv med natarbejde og har haft en hel del af det .... Noget jeg aldrig rigtigt vender mig til er det med at stå tidligt op når man har "normale" arbejdstider ... Gør det dog alligevel da man jo skal op ...


  • okay.


    1. Læs hvad folk skriver her. Dem der rent faktisk har prøvet at arbejde nathold, i modsætning til visse andre. Undersøgelsen behøver ikke nødvendigvis være subjektiv, fordi den er vist på/ lavet af DR. Det ligger i hænderne på journalisten.


    2. Det er ikke mit "problem", at jeg ikke tror på at der er alle disse farlige bivirkninger ved natarbejde. Jeg synes bare 'undersøgelsen' er grinagtig, og sætter spørgsmåltegn ved den. F.eks. den med reaktionsevnen... hvor flot er det lige? Læste også engang at cornflakes er kræftfremkaldende, grundet de majs de bliver lavet af. Da man senere graver ned i sagen, viser det sig at visse stoffer KAN være kræftfremkaldende for visse individer. Men her snakkede man om 2% af befolkningen, og så var bivirkningen ikke engang sikker. Selvfølgelig god for os og godt for dem der sælger cornflakes, men lidt skidt for dem som har lavet materialet. Det er lidt ligesom em farverig forside, for at sælge aviser.


    3. Smarte ævl.... Du lyder snart som vis person herinde. Fair nok, tro du på at man bliver hundesløv af at arbejde nat. Så må vi da ikke håbe at du bliver kørt ned om natten, og Falck skal komme og hente dig. For med en promille på 0,8 skal det da nok ende med at han sætter sprinteren af i et træ.. Nu ved jeg ikke hvor meget forstand du har på den virkelige verden, men hvis LEGO f.eks. skulle stoppe samtlige maskiner hver dag kl 16, og starte det hele op igen kl 0730 hver morgen, ville det koste OCEANER af penge. Det kommer selvfølgelig an på maskingen, og om den har en lang opstillingstid osv - men hvis en maskine tager en time eller to at lave op/omstilling på, ville det aldrig nogensinde kunne løbe rundt. Så kunne vi måske have en masse glade medarbejdere, der arbejdede fra kl 0730 til 1600 hver dag, men desværre ikke fik lov at beholde jobbet så længe. Det er virkeligheden.

  • Har haft natarbejde i 15 år nu, så kan kun sige at det går godt, det kan godt være man engang imellem ikke kan sove som man skal, men det går over efter en 2 dages tid, SÅÅ kan man sove....... :]


    Lillehamer.

    Evga 780 SLI Bundkort.
    Evga 9800 GX2 grafikkort i SLI
    Dell 2007 Fladskærm
    Westerndigital 150 Gb HDD 10000
    Cosmos 1000 kabinet
    Klipch Promedia højtalere
    OCZ Ram 8500 DDR 2
    Core 2 Quard 2,66 Ghz

  • Quote

    Selvfølgelig skal man være skeptisk over for både hvad man hører i tv og fra forskere's resultater, men når adskillige af de adspurgte bekræftede mange af påstandene, så må der jo være noget om snakken.
    At ca. 50% har maveproblemer, det er jo et faktum, ikke en påstand - men igen er det naturligvis op til dig om du vil tro på hvad disse 50% har klaget til lægen over, eller om det bare har været "for sjov"...



    Så vidt jeg husker - går du på HTX eller noget i den dur. Så har du sandsynligvis også have haft noget om statistik. Kan vi så blive enige om at man kan få en statistik til at vise NØJAGTIGT det man vil. Det kræver bare at man stiller de rigtige spørgsmål. Lidt i stil med det kort trick hvor man ved forskellige spørgsmål ender nøjagtigt det samme sted hver gang - du ændrer bare dine spørgsmål ud fra hvad den anden vælger.


    Jeg kunne jo f.eks. lave en lille rundspørge på Tweak - hvor folk som HAR arbejdet om natten - kunne krydse om om de har eller ikke har problemer med det. Jeg ved da allerede hvad resultatet vil være - og "skrider" resultatet lidt "imod" mig - så ændrer jeg bare spørgsmålene en anelse - fra f.eks.:


    Har du haft problemer med natarbejde: (for mange svarer så ja - i forhold til mit "mål")


    Spørgsmål ændret til:


    Har du haft problemer med natarbejde pga. ydre omstændigheder.


    Så har jeg fjernet fokus fra selve arbejdet - og fået det over på din familie, dine støjende naboer. Nu er problemet så ikke selve arbejdet (og fabrikken er glade) - nææææææææh - det er din familie der ikke tager hensyn - dine venner der ringer og vækker dig - osv... ;)


    Btw: Selv om du har set udsendelsen 100 gange - så er du nok ikke lige den rette til at udtale dig om emnet - Det er de tilsyneladende mange der har prøvet det - vist meget bedre til... :T

  • Se her har vi sagens kerne, nogen kan nemlig tåle det eller omstille sig til natarbejde, andre kan ikke. Jeg har selv skiftende vagter med 12 timer af gangen uden et fast mønster. Dvs. som regel 2 dagvagter og et par fridage og derpå 2 nattevagter. Jeg fik for at års tid siden konstateret tarmbetændelse som er diagnostiseret til at være kronisk, men om det vil forsvinde hvis jeg får normale arbejdstider ved jeg jo ikke. Men der er ingen tvivl om at søvnen er den vigtige faktor og allerhelst i mørke og over flere timer. Det duer altså ikke med powernaps eller 3 gange 2 timer osv.
    Så kan man jo diskutere om ikke det også er sundt for psyken at se dagslys ind imellem eller om man kan nøjes med diverse "humørlamper" fra Philips ;-)