Hjælp/råd søges til uheldig handel!

  • Jeg har lige gjort en handel hvor jeg efterfølgende er blevet usikker på hvordan jeg skal forholde mig da varen ikke var som forventet. Derfor poster jeg hændelsesforløbet her og håber at få et par råd til hvad jeg skal gøre.


    Jeg har netop købt en AMD64 3500+ cpu samt et Asus A8V Deluxe bundkort af en på overclocking.dk. Jeg modtog pakken og alt var pakket forsvarligt ind. Jeg pakkede bundkortet ud og installerede det, fint nok. Jeg pakkede så cpu`en ud, tjekkede at den var som den skulle være inden jeg satte den i. Det var den så ikke! Et ben var smeltet, dvs den kun var halv. Jeg ringede til sælgers mobil men han tog den ikke, jeg lagde på uden at indtale en besked da jeg ville ringe senere. Jeg installerede cpu`en og den virker som den skal. Temp og ydelse er som det skal være. Har kørt nogle 2003, 2005, Superpi og sisoftsandra tests og kan tydelig se en forbedring fra min 3200+. Jeg fik fat på sælger på MSN senere og fortalte ham at et ben var smeltet/knækket og det var den INDEN jeg satte den i bundkortet og at cpu`en umiddelbart virker. Sælger skrev at skaden måtte være sket under forsendelse. Jeg skrev at det var højest usandsynlig at ET ben kan knække/smelte under forsendelsen mens den er pakket ind i kassen som medfølger, hvilket han gav mig ret i. Sælger skrev at det var den ikke da han sendte den hvorpå han loggede af. Idag ( 2 dage senere ) fik jeg igen fat på sælger efter jeg havde skrevet en PM til ham på overclocking.dk. Han skrev hans pc gik ned lige efter jeg havde fortalt ham om cpu`en...Han skrev så at han frasagde sig ethvert ansvar for skaden og snakkede om påstand imod påstand...


    Så er det jeg gerne vil høre hvilken indflydelse det halve ben kan have på cpu`en nu? Vil det evt. forkorte levetiden eller vil den hurtigt tabe i ydelse. Kan man få den byttet uden bøvl fra butikken hvor den er købt? Vil I mene at sælger burde refundere nogle af pengene? Jeg håber på nogle saglige og seriøse svar/råd.

  • Hvor gammel er den cpu ?
    Om du kan få den dækket under RMA , aner jeg ikke , men man kan da forsøge.
    De kan jo ikke bevise at det ikke er sket i dit bundkort.
    Og kommer sikkert an på forhandler , tror nok at et par vil være umuligt.




    The_Unforgiven

  • Jeg er 100% enig i at Eet ben umuligt kunne have været Knækket/smeltet, og slet ikke når den som du siger var pakket forsvarligt ind,,


    Jeg vil tro det bare er ham der er en Snydehals, og at du brude få penge tilbage.. Hvert fald en del af dem..


    Det med af Cpu'en virker uden et ben har jeg aldrig nogensinde hørt om.. Det lyder da underligt,, :S

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Juzzie
    Jeg er 100% enig i at Eet ben umuligt kunne have været Knækket/smeltet, og slet ikke når den som du siger var pakket forsvarligt ind,,


    Jeg vil tro det bare er ham der er en Snydehals, og at du brude få penge tilbage.. Hvert fald en del af dem..


    Det med af Cpu'en virker uden et ben har jeg aldrig nogensinde hørt om.. Det lyder da underligt,, :S


    Han siger jo at det kun er halvdelen som er knækket af. Uden at vide det, tror jeg ikke at det har noget stor betydning, hvis der bare er kontakt imellem delene.


    Synes også at det lyder som en snydehals, men tror stadig ikke at han kan gøre så meget ved det

  • Der er en tråd om det på oc.dk, hvor der er et link til hvilke ben der bruges, og hvilke der er ligemeget, prøv at søg derinde ;)

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

  • Tror ikke du kommer nogle vegne med en RMA på et knækket ben - det er jo tydeligvis ham padden du har købt din cpu af der har knækket benet af. Har du overhovedet fået faktura m.v. med på varerne?


    Hvad dine rettigheder angår er det også korrekt, som andre skriver - du har INGEN. Sådan er det med handel mellem to privatpersoner - købt som beset.


    At han så er en snydepels, der burde straffes med skridtprygl kan vi jo godt blive enige om.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PimpF
    Jeg takker for svarene. Jeg har netop fundet ud af bundkortet er defekt. Jeg vil advare alle imod at handle med El Torro/Tore bendsen!!!!!




    Damn........føler med dig, tak for advarslen.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af mulvad
    Hvad dine rettigheder angår er det også korrekt, som andre skriver - du har INGEN. Sådan er det med handel mellem to privatpersoner - købt som beset.


    Udtrykket "købt som beset" giver ikke meget mening når varen netop er købt ubeset.


    Desuden har man de samme reklamationsrettigheder i privat handel som i et forbrugerkøb. Forskellen ved privat handel er, at man kan aftale, at reklamationsrettighederne ikke skal være gældende.
    n.

  • jeg ville sige en RMA på det også, og eventuelt en lille post der inde på OC ang dette. lige til at advare andre ( måske få ham på andre tanker )


    og mht. at køre med et knækket ben.... nu har jeg ikke lige totalt meget forstand på CPU'er og det ;)
    men jeg må da lige sige at på mit forige bundkort kørte jeg med en P4 3.2 ghz hvor det ene ben var bukket meget, og da vi prøvede at rette det ud knækkede det, jeg satte den så i afligevel.
    og har kørt på den i lidt over 1 år uden der er sket noget, ingen pludselige crash, ingen over heat eller noget.


    der er dog stadig en lille stump ben tilbage også ca... 2mm +/-

  • Man her IKKE de samme rettigheder i privat handel som i handel mellem forbruger og virksomhed. Jeg ved ikke hvor du har det fra Gnavpot - men det er i hvert fald forkert. Der er ingen reklamationsregler mellem private handlende.


    Købt som beset er endvidere en terminologi og gælder som sådan uanset om man reelt har set varen eller ej.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af mulvad
    Man her IKKE de samme rettigheder i privat handel som i handel mellem forbruger og virksomhed. Jeg ved ikke hvor du har det fra Gnavpot - men det er i hvert fald forkert. Der er ingen reklamationsregler mellem private handlende.


    Købt som beset er endvidere en terminologi og gælder som sådan uanset om man reelt har set varen eller ej.


    Købelovens regler gælder også indenfor civilkøb (handel mellem to civile der handler udenfor deres erhverv) dog skal køberen reklamere uden ugrundet ophold, hvor det i et handelskøb er straks, og i et forbrugerkøb er inden rimelig tid, dog min. 2 måneder ..


    Eftersom manglen var til stede ved leveringen har køber sine misligeholdelsesbeføjelser (hæve handlen, forholdsmæssigt afslag, afhjælpning eller erstatning) hvis han har reklameret uden ugrundet ophold ..


    Så jeg vil give Gnavpot helt ret ..

  • Det er jo useriøst - Hvem skal man f.eks. klage til hvis sælger ikke reagerer på kravene og returnering.


    Jeg er enig I, at købeloven altid gælder, når man handler - også mellem private, men det er jo næsten umuligt at få afgjort en uenighed om, hvem der skal bekoste en reparation.


    Og det bliver endnu sværere at afgøre mellem to privat handlende, hvis den vare, du har købt har været brugt.


    Købeloven skal jo heller ikke forveksles med Forbrugerloven, der giver udvidet beskyttelse af forbrugere i forhold til handel med virksomheder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af mulvad
    Det er jo useriøst - Hvem skal man f.eks. klage til hvis sælger ikke reagerer på kravene og returnering.


    Så kan man slæbe ham i retten, hvis man mener, man kan bevise sin påstand, og uenigheden i øvrigt står om så stort et beløb, at det er omkostningerne værd.


    Det er nok ikke tilfældet her, men derfor behøver man jo ikke fremsætte fejlagtige påstande om juraen.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af mulvad
    Købeloven skal jo heller ikke forveksles med Forbrugerloven, der giver udvidet beskyttelse af forbrugere i forhold til handel med virksomheder.


    For det første forveksler vi ikke noget som helst. Det her er dækket i Købeloven.


    For det andet findes Forbrugerloven ikke. Du tænker sikkert på Forbrugeraftaleloven, som giver nogle ekstra rettigheder vedr. blandt andet fortrydelsesret, når man f.eks. køber ved fjernsalg eller dørsalg.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af mulvad
    Købt som beset er endvidere en terminologi og gælder som sådan uanset om man reelt har set varen eller ej.


    Kald du det bare en terminologi. Det er i hvert fald ikke juridisk terminologi. Jeg vil nærmere kalde det en virkningsløs besværgelse. "Virkningsløs" fordi forbeholdet næsten altid viser sig at være ugyldigt, hvis sagen havner i retten.

  • PimpF


    syntes du selv skal få dine sager iorden før du advare mod andre ;)


    mangler stadig et abit nf7-s v2 som du skulle have sendt mig for længe siden.


    men du er jo sur over en psu til 100.- kr som kun holdt en uge


    så det ser jeg nok aldrig


  • WoW! Hehe... :T

  • PimpF, først var det syndt for dig, men desværre så kan jeg kun, indtil at Devil får sit mobo, sige at så kan du lære det IMO.


    Snyderen bliver snydt.

    Intel Core2Duo E6600
    Corsair DDR2 PC6400 4x1gb
    Asus P5K-E
    BFG GeForce 8800GT OC2 (G92).
    Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Pro
    250gb WD disk
    200gb Samsung disk
    Samsung 226BW 22" Widescreen
    Logitech G15 v2
    Razer Diamondback Plasma Limited Edition

  • Ha ha, så kan du sku lære det, det er ikke sjovt selv at blive snydt........ Hahahhahah


    Lillehamer.

    Evga 780 SLI Bundkort.
    Evga 9800 GX2 grafikkort i SLI
    Dell 2007 Fladskærm
    Westerndigital 150 Gb HDD 10000
    Cosmos 1000 kabinet
    Klipch Promedia højtalere
    OCZ Ram 8500 DDR 2
    Core 2 Quard 2,66 Ghz