3 måneder reklamationsret på forbrugervarer?

  • Mit batteri i min computer, som er en bærbar maskine i 10k klassen fra Midt Data er gået helt dødt. Den kan faktisk slet ikke starte uden at den er forbundet til 220v. Midt Data siger nu til mig, at jeg ikke kan få byttet mit batteri fordi der kun er tre måneders reklamationsret fordi det er en såkaldt forbrugervare? Først.. hvad er en forbrugervare? Andet... hvor står der lige præcist noget i en lovgivning om det, for jeg kan ikke finde det.


    Jeg bad supporteren for halvandet døgn siden forklare mig hvilken paragraf købeloven han hentydede til, men står stadig uden svar.

  • Sorry for OT, men trækker du ikke utroligt mange forbrugersager til dig? Synes tit du skriver omkring klager mht butikker...


    Men btt, det ka ikke være rigtigt at du kun har 3 dages reklamationsret fordi det er en såkaldt "forbrugervare"
    Tror bare de prøver at køre dig rundt i manegen...

  • Hvis man nu skal være rigtigt kynisk kan man vel sige, at det er en fejl fra producentens side, specielt fordi et batteri også mister levetid selv om det stort set ikke er i brug. Men vil meget gerne se det fra en lov, en direkte paragraf.


    Har kigget lidt rundt på http://www.snabel-a-computer.dk , og kan først og fremmest ikke finde min Note-IT 3020, men på de andre modeller kan jeg ikke finde noget om forventetleverings tid. Hvis de ikke opgiver nogen, så kan jeg vel bare sige, at jeg mindst forventede 2 år?

  • Nu fandt jeg lige ud af hva forbrugervarer er, fra den her side http://www.nordicreefforum.dk/forum_posts.asp?TID=1840&TPN=3
    Det er ting som generelt har forkortede levetid, f.eks. mælk og som burger også siger, batterier og sådan


    Ved så ikke om genopladelige batterier til bærbare går ind under det, men det er da noget fis hvis du ikke kan få det byttet..


    Men nu fandt jeg så ud af at det er halvandet år gammelt over messenger, så ka jeg nu godt forstå hvis det er dødt, du har sikkert brugt den intensivt på dit gymnasie :) Det koster sikkert ikke så meget at købe et nyt igen

  • Ligemeget hvad, så har MidtData vist ret ..




    Du kan naturligvis prøve på at overbevise dem om, at du ikke vidste det, men den holder næppe, da en det ligesom er almen viden, at batterier ikke holder evigt .. Der vil altid være slitage eftersom produktet bliver brugt .. Naturligvis kan der være en mangel fra start, men så havde du nok opdaget det noget før ..

  • du har ikke retten på din side ihvertfald... som der allerede er blevet sagt er det en forbrugsvare, og derfor ikke dækket af reklamationsretten. Mange producenter yder dog et halvt år på batteriet, men det er ikke et krav.


    Så desværre, tror ikke der er så meget andet at gøre, end at købe et nyt. :rolleyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af LecTer
    du har ikke retten på din side ihvertfald... som der allerede er blevet sagt er det en forbrugsvare, og derfor ikke dækket af reklamationsretten.


    Jeg ved godt, at det her måske er en strid om ord, men reklamationsretten er gældende. Spørgsmålet er kun, om varen har en mangel, som man kan reklamere over.


    En vare har ikke nødvendigvis en mangel, bare fordi den er defekt. Hvis en sliddel har holdt i den tid, køberen ved købet burde kunne forvente, har den ikke en mangel i Købelovens forstand, heller ikke selv om den ikke har holdt i 2 år.


    Det ser ud til at være situationen her. Efter 1½ år har et batteri til en bærbar nok aftjent sin værnepligt, og dermed er der ingen mangel at reklamere over.


    Hvis et korrekt behandlet batteri derimod var defekt efter 1 måned, ville der ikke være nogen tvivl. Uanset om sælger har valgt at garantere 6 mdr. levetid eller ej, vil batteriet have en mangel, og dermed kan man reklamere.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af marquis1
    Fandme grimt hvis reklamationsretten ikke gælder for så noget som batterier til bærbare. Synes trods alt at et sådant batteri har en vis værdi, ja de er temmelig pebrede endda. Godtnok slapt hvis man du ikke får et nyt vil jeg sige! :roller:


    Hvis man smutter ud og køber en bærbar, så er man vel også klog nok til at købe en forsikring som dækker den i hoved og røv .... Det er jo småpenge i forhold til hvad en god laptop nemt kan komme til at koste ... ;)

  • Jeg tror desværre ikke du har meget at skulle have sagt, hvis garantipolitikken sådan hos midt-data. Grunden til den korte garanti-periode, er til dels at man i princippet godt kan ødelægge et batteri på under 3 måneder. Men det svinger meget fra batteri til batteri. Batteriet i min laptop, skulle holde omkring 200 cyklusser - tallet er måske anderledes for din, who knows. 3 Måneder er godt nok også ekstrem kort garanti 8o


    Har 1 års garanti fra fabrikken på batteriet i min IBM. Sådan synes jeg det burde være for alle mærker. Dertil 3 års on-site garanti - for som Grill siger, kan der ske alt muligt med sådan én, og det koster kassen til dem.