Ophavsret på musikoptagelse

  • Heysa..


    jeg er lidt i tvivl omkring reglerne på det her område:


    Vores band var ude og spille i fredags og vores forsangers far (som er radiovært på p4) optog hele koncerten. Vi spiller cover numre af gamle 80'er numre , og nu er mit spørgsmål så:
    Må vi ligge koncerten ud på nettet så folk (og fæ) kan streame den ned og høre den, eller er det ulovligt?

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af hoerning
    Heysa..


    jeg er lidt i tvivl omkring reglerne på det her område:


    Vores band var ude og spille i fredags og vores forsangers far (som er radiovært på p4) optog hele koncerten. Vi spiller cover numre af gamle 80'er numre , og nu er mit spørgsmål så:
    Må vi ligge koncerten ud på nettet så folk (og fæ) kan streame den ned og høre den, eller er det ulovligt?


    Det skulle der vist ikke være noget ulovligt i..? Vel? Hvis i selv har spillet musikken burde det da ikke være ulovligt..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SanCheZ


    Det skulle der vist ikke være noget ulovligt i..? Vel? Hvis i selv har spillet musikken burde det da ikke være ulovligt..


    Nu er det jo andres musik vi spiller? det derfor jeg er lidt i tvivl....

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af MvK
    Sry for OT.. men er Film og Musik ikke mere passende til denne tråd..


    det ved jeg heller ikke helt, var selv i tvivl da jeg postede... postede den her fordi det var noget med ophavsret og ikke direkte handler om musikken og om hvad det var vi spillede....

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

  • hvis der er copyright på de cover numre i spiller.
    og jeres indspilning gøres tilgængelig på nettet
    så er jeg er ret sikker på koda eller hvem det nu er.
    godt vil betales, så det originale band får sine royalties



    men jeg er ikke helt sikker ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af hoerning


    det ved jeg heller ikke helt, var selv i tvivl da jeg postede... postede den her fordi det var noget med ophavsret og ikke direkte handler om musikken og om hvad det var vi spillede....


    Du har ret.. tænte bare lige musik=Film og musik
    men du har ret..

    zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

    dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

    http://www.kidsmythology.com


  • Du har igen ide om hvem man eventuelt skulle skrive til for at spørge om den slags?

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.


  • Lyder meget rigtigt i mine ører ... Tror faktisk ikke man overhovedet må spille andres nummre uden tilladelse ...


    Generalt så må man vel ikke tjene penge på andre folks arbejde ... Uden at få lov samt at give en bid af kagen videre...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten


    Lyder meget rigtigt i mine ører ... Tror faktisk ikke man overhovedet må spille andres nummre uden tilladelse ...


    Generalt så må man vel ikke tjene penge på andre folks arbejde ... Uden at få lov samt at give en bid af kagen videre...


    Hvis det er sådan så kender jeg en del bands som står i en slem kattepine, og så tror jeg da også at Skive Beach party står med lidt af et problem da det er dem som arrangerer det band battle som vi spillede til i fredags.
    Jeg tror nu nok at man gerne må spille andres numre og spille dem offentligt til koncerter osv. uden at man skal betale for det.

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af hoerning
    Hvis det er sådan så kender jeg en del bands som står i en slem kattepine, og så tror jeg da også at Skive Beach party står med lidt af et problem da det er dem som arrangerer det band battle som vi spillede til i fredags.
    Jeg tror nu nok at man gerne må spille andres numre og spille dem offentligt til koncerter osv. uden at man skal betale for det.


    Tja kan da godt være du har ret, men på et eller andet niveau er der jo en begrænsning for hvad man må gøre med andres musik ...


    Grænsen går vel ved at tjene penge på det ... eller noget ... ved det som sagt ikke, men som der er blevet skrevet i tråden, så kontakt KODA...De ved det jo 100% ... Så er du jo helt sikker på at der ikke står nogle og bonger dig i hovedet på et tidspunkt.

  • der hvor jeg arbejder
    blev der på et tidspunkt holdt et arrangement, (åbent hus)
    som var blevet offentliggjort i den lokale avis


    kontoret blev ringet op af koda, da en ansat havde læst annoncen, som lige ville høre om der blev spillet noget musik og hvilke kunstnerer der var tale om.
    der skulle der betales afgift for den musik som gæsterne havde hørt.
    jeg ved ikke hvor stort beløb det drejede sig om, da jeg ikke var ansat på pågældende tidspunkt, men når vi idag holder åbent hus, bliver der ikke spillet musik..


    så hvis koda mener der er grundlag for at udstede en bon gør de det med glæde...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger
    Når jeg afholder sodavandsdiskoteker i BUSH kontakter jeg også bare Koda, og får tilsendt et girokort .. Sidst kom jeg vist af med 3-400 kr. for diskotek samt Morten Fillipsen m. band ..


    jamen altså det jo heller ikk fordi det er så skide mange penge det drejer sig om, det er bare for at vi ikk bliver bommet for det hvis vi ikk må lægge koncerten på nettet... men okayy... ved godt det er lidt OT men syntes lige der var plads til en reklame, vi har nemlig lige fået vores hjemmeside op her i eftermiddag så besøg endelig www.jackhammer.1go.dk/pink/

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

  • Quote

    taget fra mymusic.dk
    Ï Må man uploade covernumre & remixes?
    Nej. Med mindre du har fået skriftlig tilladelse fra rettighedshaveren (den som har lavet originalversionen) og KODA, så må du IKKE uploade covernumre eller remixes af andres sange. Det er heller IKKE tilladt at bruge samples (brudstykker) fra andres sange i dine sange, med mindre du har fået lov til det. Er du i tvivl så upload ikke sangen og kontakt KODA. Overtrædelse kan medføre, at KODA kommer ind i sagen og opkræver afgifter på rettighedshaverens vegne, samt i grelle tilfælde politianmeldelse.


    Som sagt så fandt jeg ud af det... men så er det jo godt at vi arbejder på eget materiale!! :dance:

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

    Rettet en gang, sidst af hoerning ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af hoerning


    jamen altså det jo heller ikk fordi det er så skide mange penge det drejer sig om, det er bare for at vi ikk bliver bommet for det hvis vi ikk må lægge koncerten på nettet... men okayy... ved godt det er lidt OT men syntes lige der var plads til en reklame, vi har nemlig lige fået vores hjemmeside op her i eftermiddag så besøg endelig www.jackhammer.1go.dk/pink/


    Forholdsvis sej side der m8, men må sq sige at det er fesent at ingen af linksne ikke virker (moxilla).



    Hov, glemte at svare på dit egentlige spørgsmål;


    http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010061829-REGL


    Det ER skide tørt stof, men der står hvad du må og ikke må.