4 Dimensional cube (A tesseract)

  • Vil godt lige føre "diskutionen" om dimensioner videre i en ny tråd, da den anden blev lukket X(


    er jeg den eneste der mener at de her sider af fuld af ¤##&%/(&¤! :T


    http://www.superliminal.com/cube/cube.htm


    http://www.cut-the-knot.com/ctk/Tesseract.shtml


    Syntes det er sjovt at forsøge at forestille sig en 4 dimensionel "kasse"


    Hvis der er nogen der har set Cube 1 og 2 så spiller de også lidt på dette tankeeksperiment i de to film.. :T

  • der er stadig kun 3 dimensioner. Længde, Bredde og højde. Det der er noget sludder. Det kan vel kun lade sig gøre, hvis man bruger imaginære tal og alt det matematisk sager.

    Intel Core i5-750
    ASUS p7p55d, 8gb corsair ddr3-1600
    ASUS EAH6850
    Adata 599 64GB SSD, WD Green 2TB, WD black 1TB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ostermark
    der er stadig kun 3 dimensioner. Længde, Bredde og højde. Det der er noget sludder. Det kan vel kun lade sig gøre, hvis man bruger imaginære tal og alt det matematisk sager.



    præcis my thougts :T


    jeg tror personligt at vi bare ikke har hjernekapacitet til at forestille os noget udover de 3 dimensioner :boxed:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af learner



    præcis my thougts :T


    jeg tror personligt at vi bare ikke har hjernekapacitet til at forestille os noget udover de 3 dimensioner :boxed:


    Jeg kan da sagtens forestille mig noget som er 4D... Mon det er sådan en 4D terning ville se ud... Sikkert ikke...


    Men jeg tror ikke vi kan forestille os noget uden at det har tilknytning til vores virkelighed...


    Alle fantasier er inspireret af noget... Ellers er det bare fordi det stort set kan lade sig gøre...


    Teleport er vel bare på hurtig vis at blive flyttet fra A-B... Men 4D er der intet der hedder så det er lidt svært at forestille sig ;)


    Der er ikke noget der hedder 4D og det bliver der aldrig... Medmindre der er en 4 dimension som folk ikke har set endnu :))


    Edit: Og det med filmene hypercube 1+2... Nr 1 er bare en 3D kasse der rykker rundt ;)


    Det ser man også tydeligt i filmen... Men nr 2 der ser man ikke ydrekanten af den ;)


    Så den er lidt mere "wierd"


  • Tror jeg sku ikke du kan :T Så tror du jo bare at du kan, men det ER ikke en 4D kasse :)


    Jo da, vil godt æde min gamle hat på at der findes 4D, som grillrotten siger i den anden tråd. Nemlig at den fjerde dimension er tid, og vi lever i en 4 dimensionel verden.. Men så kan man spørge hvad er tid? Ja, det er jo bevægelse. Men du har stadig ikke lavet en 4D kasse, hvis du smider et ur med visere ind i en trækasse. :boxed:


    Hehe, okay.. Kan ik huske dem for godt mere :T

  • I skal passe på at I ikke plander virkelighed og matamatisk "virkelighed"...


    Rent matamatisk kan man nemt beskrive mere end 3D, og uden at ha' læst ALT det tekst der står, så er det jo det de gør...


    Og igen den menneskelige hjerne er ikke lavet til at forstå mere en 3D, og det med at tiden er den 4. dimension, det er jo den virkelig verden...


    Men skal vi lige blande det hele sammen og lave et tanke eksperiment?


    Alle siger: jaaaaaa.....


    Forestil jer en verden i 2d, dem der lever i den verden vil jo ikke kunne "se" den 3. dimension, det ville verden jo ikke tillade. Men os "udefra" vil jo godt kunne se "alle" dimesioner... (tror vi...)


    Kan i følge mig?


  • næh... Pga der er ikke mulighed for en 4 dimension... Hvis den 4 dimension er tid som er noget vås... Tja...


    1 dimension, 2 dimension og 3 dimension er alle ens... Former osv... Hvorfor skulle den 4 pludselig være tid?


    Der er ikke mere end 3 dimensioner... Alle fysiske former kan laves i 3d ;) ALLE... En 57876957956 kant med himster gimster er stadig kun 3D :D


    Edit: Forklar mig hvordan det matematisk set lade sig gøre at få en 4 dimension?


    Nogen siger tid, andre siger naturlige elementer (Ild, vand jord osv) men jeg tror nu bare ikke der er en 4 dimension... Ikke i den forstand jeg tænker på...


  • Hehe, som jeg sagde før, vi har ikke hjerne kapacitet eller fantasi nok til at forestille os endnu en dimension!
    Hvis du kan bevise at en 4. dimension ikke eksistere, så vil jeg meget gerne se det :T


    For 1000 år siden havde de nok heller ikke forestillet sig at man i dag kan stå og snakke med en person på den anden side af kloden.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af learner


    Hehe, som jeg sagde før, vi har ikke hjerne kapacitet eller fantasi nok til at forestille os endnu en dimension!
    Hvis du kan bevise at en 4. dimension ikke eksistere, så vil jeg meget gerne se det :T


    For 1000 år siden havde de nok heller ikke forestillet sig at man i dag kan stå og snakke med en person på den anden side af kloden.


    Nææh... Men der fandtes El og Lys ;)


    Tror bare ikke på en 4 dimension ;) Men det må du gerne for min skyld :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af købkøb
    Edit: Forklar mig hvordan det matematisk set lade sig gøre at få en 4 dimension?


    Nogen siger tid, andre siger naturlige elementer (Ild, vand jord osv) men jeg tror nu bare ikke der er en 4 dimension... Ikke i den forstand jeg tænker på...


    Det var derfor jeg kom med et eksempel kan du ikke se at i mit eksempel er kan den 2 dimensionele verden ikke se/forstå den 3. dimension? På samme måde kan du heller ikke forstå at der kan være en 4. dimension... eller flere...
    Jeg kan ikke huske hvordan det bliver bevist matematisk, men jeg tror hvis man læser det der bliver forklarede her så har du svaret...


    Det er noget med hvordan det hele er bygget sammen...


    Men jeg kan godt prøve at forklare noget...
    1 dimension er en streg, hvis den samme figuer (stregen) bliver forskudt paraelt med den første og det to "hjørner", på hver streg, bliver forbundet, så har vi en 2 dimensionel figur. Gør man det samme endnu engang, så er det to firkanter men hver 4 hjørner der skal forbindes, det bliver til en terning og en 3. dimensionel figur...
    Så nu bliver det underligt, for det er jo bare at gøre det samme engang til, men det er her den menneskelige hjerne stå af...


    Men vi kan sige at en figure i:
    1D har 2 hjørner
    2D har 4 hjørner
    3D har 8 hjørner
    4D har 16 hjørner
    osv.


    Forstår du det nu? Det er MEGET underligt...


  • Nej fordi en ting med 16 hjørner er stadig 3D ;)


    Og det har intet med hjørnerne at gøre ;)


    Hvad med en 2D trekant? Den har 2 kanter... Hehe...


    Men ja det kan ikke bevises... Måske hører vi om det i fremtiden...

  • Har lige flyttet den da den jo ikke rigtig går ind under Software og programmer.
    Der ud over så vil jeg la' de kloge hoveder finde ud af, hvad der er hvad og hvad der er muligt. ;) Jeg skal ihf. ikke gøre mig klog på det område. Det ved jeg for lidt til om emnet.

  • Der findes da mange dimensioner. Nogen er det du ser, en anden er tid. kan ikke huske hvilken en det er. Men så vidt jeg husker regner forskere nu på d. 13 dimension. Det er noget der tager lang tid at sætte sig ind i.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af købkøb
    Hvad med en 2D trekant? Den har 2 kanter... Hehe...


    Vil du have en chance for at tygge over den én gang til eller skal jeg kommentere det ? ;)


    HeHe ... :))


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Mazie
    Som skrevet i tidligere svar, tag og se filmene CUBE og Hypercube især 2'eren Hypercube er en hjernevrider, men begge film er totalt fede!


    Enig ... Total nice ... :))


    Quote

    Oprindeligt indlæg af købkøb
    Edit: Forklar mig hvordan det matematisk set lade sig gøre at få en 4 dimension?


    Jeg er ikke matematiker ... Slet ikke på højt niveau ... :boxed: ....


    Men fx. Einstein kom med nogle teorier som ikke er blevet bevist matematisk før i nyere tid ...


    Om tid kan bevises matematisk som en dimension skal jeg ikke gøre mig klog på, men det har måske også noget med at gøre at det ikke er en fysisk dimension som de andre 3, men en "menneskeskabt" (rettere sagt en stadardiseret opmålet af et uendeligt forløb)... :crazyeyes: .. Hvis vi snakker om URE ( tik tak )...


    I dagligdagen er tiden jo lige så vigtig som den tredje dimension ... Vi kan ikke leve uden den tredje dimension... og vi kan heller ikke leve uden tiden ... Forstil dig at ALLE ure på jorden gik i står og vi IKKE kunne måle tiden på anden måde ... Hvis man ser bort fra de menneskeskabte katastrofer der ville komme, så ville vi også meget hurtigt vende tilbage til dyre-stadiet.... og selv der har vi tiden på et basalt niveau ... For alle levende væsner har et indre ur ...


    ... Derfor er tiden vores 4 dimension ...


    Quote

    Oprindeligt indlæg af købkøb
    Nogen siger tid, andre siger naturlige elementer (Ild, vand jord osv) men jeg tror nu bare ikke der er en 4 dimension... Ikke i den forstand jeg tænker på...


    Hvad har ild, vand og jord med det her at gøre ? ... Set for meget "Det Femte Element" ?... :))


    .... btw ... du glemte "vinden" ... ? ... For slet ikke snakke om LEELU.. ( :T ) ...... :))

  • Tror det er løgn det der, der findes kun 3 dimensioner
    (inden for former)
    Længde bredde(Dybde) højde lige meget hvor kompliceret en kasse er, hvor mange hjørner, kanter den end har, vil den kun have 3 dimensioner..
    har btw. også fået fortalt at den 4 dimesion er tiden..
    og den 5. dimesionen er alt det ukendte (det vi forestiller os..) men kun noget jeg har hørt.. har svært ved at tro på det med den 5. dimension, men hvem ved...Så alt i alt tror jeg den underlige kasse de demonstrerer på den side du har linket til, er noget VÅS! :boxed:

    zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

    dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

    http://www.kidsmythology.com

    Rettet en gang, sidst af MvK ().