Hvorfor er upload hastighederne altid så små

  • Hej, jeg tænkte på (lidt i forlængelse af TDC's tilbud om 4Mbit linje) hvorfor er upload hastighederne altid så små i forhold til download???
    Er der en teknisk forklaring på dette???

    Jeg ved ikke hvad 3. verdenskrig vil blive kæmpet med,
    men 4. til blive kæmpet med pinde og sten


    - Albert Einstein -

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nelly
    Hej, jeg tænkte på (lidt i forlængelse af TDC's tilbud om 4Mbit linje) hvorfor er upload hastighederne altid så små i forhold til download???
    Er der en teknisk forklaring på dette???


    Den mest tekniske er bare... at folk kigger på hvor hurtig de kan downloade med... du ´skal regne med at du prøver at sælge lortet til familie Danmark... og de har ikke altid så meget forstand på internet ;=)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nelly
    Hej, jeg tænkte på (lidt i forlængelse af TDC's tilbud om 4Mbit linje) hvorfor er upload hastighederne altid så små i forhold til download???
    Er der en teknisk forklaring på dette???


    tjaa til at starte med så har ADSL teknologien et teoretisk upload max på 980Kbps, men dette kan man aldrig nå, det normale max upload er 768Kbps. Dette er fordi at download har større signal størrelse end upload.
    Og dem der har brug for en større upload køber heller ikke ADSL men får en leased line/fast linie hvor de kan få lige hvad de vil have af hastigheder :)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GLA
    Den mest tekniske er bare... at folk kigger på hvor hurtig de kan downloade med... du ´skal regne med at du prøver at sælge lortet til familie Danmark... og de har ikke altid så meget forstand på internet ;=)


    Hm, det er måske liiiige at gøre folk lidt dummere end de rent faktisk er ...


    Ja, de har måske ikke så fandes meget forstand på internet, men det er nu de færeste der virkelig har BEHOV for en høj upload ... og hvis det er tilfældet, så finder man dem heller ikke på billig-markedet ...


    Så får de måske smidt fiber ind og får så hvad de vil have ... Eller måske en SHDSL til deres lille server ....


    Folk har brug for DL ... Ikke så meget UL ... Det er derfor tingene er som de er .... Men ja, der findes da små symetriske linier som fx. 512/512 ...


    Hvor mange her ville købe en 4/4 Mbit hvis de fks kunne få en 6/2 Mbit istedet for ? ... Bare for at strække virkeligheden lidt ... :))

  • Der er nok mindst tre forklaringer:


    1.
    ADSL er asymmetrisk - dvs. forskellig upload og download. Det er faktisk det, A'et i ADSL står for.


    2.
    2048 ser godt ud i reklamerne. Folk er dumme, og de sammenligner bare de tal, de ser i reklamerne. Her er heldigvis for nylig kommet et sæt retningslinier (fra Forbrugerombudsmanden?), hvorefter man ikke må reklamere med internetforbindelser uden at angive både upload og download i reklamen. Jeg husker ikke, hvornår de nye retningslinier træder i kraft.


    (I samme sæt retningslinier er der vistnok også kommet et krav om, at man ikke må reklamere for mobiltelefoner uden at angive den samlede pris inkl. samtlige omkostninger til oprettelse, abonnement og minimumsforbrug i bindingsperioden. Fedt.)


    3.
    Privatkunder med stort upload-behov har efter sigende vist sig at være en forholdsvis belastende kundegruppe. De bruger faktisk deres abonnement i stedet for bare at surfe lidt på Internettet i ny og næ. Derfor gider internetudbyderne måske ikke gøre så meget for at tiltrække disse kunder.

  • Fordi: Folk der køber linier med stor upload, vil tit bruge det til at tilbyde en service til andre folk, hvilket igen i de fleste tilfælde betyder at man tager penge for det. Derfor, må dem der vil tjene penge på deres internet forbindelse, betale mere for den :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nelly
    Hej, jeg tænkte på (lidt i forlængelse af TDC's tilbud om 4Mbit linje) hvorfor er upload hastighederne altid så små i forhold til download???
    Er der en teknisk forklaring på dette???


    De er heller ikke pr. definition forskellige, selom det ligger i ordet, som Gnavpot er inde på.
    Jeg har f.eks. en 10/10 linie. Altså 10 mbit ned og 10 mbit op......Men det koster så til gengæld "hele" kr.299,- om måneden. ( Inkl. gratis IP telefoni.) :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Boris
    Jeg har f.eks. en 10/10 linie. Altså 10 mbit ned og 10 mbit op......Men det koster så til gengæld "hele" kr.299,- om måneden. ( Inkl. gratis IP telefoni.) :D


    Tillykke ... Men det er så heller ikke ADSL ... Eler noget som en husstand bare umiddelbart kan få ... ;) ...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Boris


    De er heller ikke pr. definition forskellige, selom det ligger i ordet, som Gnavpot er inde på.
    Jeg har f.eks. en 10/10 linie. Altså 10 mbit ned og 10 mbit op......Men det koster så til gengæld "hele" kr.299,- om måneden. ( Inkl. gratis IP telefoni.) :D


    Bredbaandsbolaget.. eller dansk bredbånd som det hedder nu... det var tider ;( :)

    [i]Asus P5N-E Sli nForce 650i --------------------- Aerocoool Extremengine T3
    Geforce 8800GTS 320MB Inno3D ------------------------ WD 160GB SATAII
    Core 2 Duo E6400 2,1 @ 2,6 GHz ----------------------- Samsung DVD±RW
    Cosair Twin 2 x 2048 PC5400 ------------------------------- SHG PSU 500W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Boris
    De er heller ikke pr. definition forskellige, selom det ligger i ordet, som Gnavpot er inde på.


    Nu må du vist bestemme dig til, om du snakker ADSL eller andre løsninger.
    På andre løsninger er hastighederne ikke per definition forskellige.
    På ADSL er de. Man kan naturligvis vælge kunstigt at knibe hastigheden i den hurtige retning, så de fremstår ens, men det ændrer ikke ved, at de to retninger grundlæggende er forskellige.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Boris


    De er heller ikke pr. definition forskellige, selom det ligger i ordet, som Gnavpot er inde på.
    Jeg har f.eks. en 10/10 linie. Altså 10 mbit ned og 10 mbit op......Men det koster så til gengæld "hele" kr.299,- om måneden. ( Inkl. gratis IP telefoni.) :D



    8o WHAT? Vi har en 1024/128 forbindelse og den betaler vi 300kr. om måneden for, det er Dansk Kabel TV..... så 10/10 for 300kr? 8o

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Gnavpot


    Nu må du vist bestemme dig til, om du snakker ADSL eller andre løsninger.
    På andre løsninger er hastighederne ikke per definition forskellige.
    På ADSL er de. Man kan naturligvis vælge kunstigt at knibe hastigheden i den hurtige retning, så de fremstår ens, men det ændrer ikke ved, at de to retninger grundlæggende er forskellige.

    ¨


    Ok, du har sikker ret..... ;)