Tweak.dk OC-guide?

  • Jeg har været væk fra Tweak.dk i et langt stykke tid. For nogle uger siden begyndte jeg så at komme her igen og synes bestemt, det er et hyggeligt site.


    Dog synes jeg, mange af de spørgsmål, der kommer, handler om, hvordan man overclocker. Ikke at der er noget i vejen med det, for nybegyndere skal jo også have en chance for at lære.


    Ville det ikke være en ide, at en, der virkelig er inde i tingene, satte sig ned og skrev en guide, vi alle kunne linke til - ligesom de har på oc.dk. Den er udemærket, men jeg tror på, mange herinde kunne gøre det bedre.


    Det ville gøre det lettere for nybegynderne, som gerne vil lære, hvad mange herinde beskæftiger os med?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mikkel
    Venlig tanke, men der findes jo en på oc.dk --> http://www.overclocking.dk/lit….asp?type=artikel&id=1148


    Er den ikke udemærket ?


    Jeg er en venlig person - synes jeg selv.


    Den er ganske udemærket den guide, der er på oc.dk, men som jeg også skriver i mit første post, tror jeg på at mange brugere herinde, kunne gøre det bedre!


    Desuden er guiden over 2 år gammel og ikke dybdegående nok, hvis min personlige mening skal frem.


    Nu er det lang tid siden, jeg begyndte med at overclocke, så de basale ting, guiden beskriver, kender jeg allerede til. Derfor mener jeg ikke, at jeg kan vurdere guidens kvalitet.


    Her ville det være rart, hvis der var nogle nybegyndere, som kunne fortælle hvilke ting, de ikke ved ret meget om og få det med.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Patrick S
    Jeg ved ikke hvordan man clocker ram og gfx, jeg ved ikke hvad "timings" og "fsb" er


    Jeg tror, du rammer noget af det rigtige der. Overclocking er jo meget mere end FSB og multiplier. Overclocking af grafikkort osv er jo mindst lige så vigtigt i mine øjne, men hverken overclock af grafikkort eller RAM er nævnt i den guide på oc.dk.

  • Den guide du vil have lavet, skulle den indholde noget specielt. Eller skulle det "bare" være en guide til Intel og AMD?..


    Altså fra Start til slut, "Først skal du tænde maskinen og trykke på "Delete" for at komm..."


    Fordi det at Overclocke er et RIMELIGT stort begreb! 8)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Jacob Hansen
    Den guide du vil have lavet, skulle den indholde noget specielt. Eller skulle det "bare" være en guide til Intel og AMD?..


    Altså fra Start til slut, "Først skal du tænde maskinen og trykke på "Delete" for at komm..."


    Fordi det at Overclocke er et RIMELIGT stort begreb! 8)


    Nu har jeg endnu ikke gennemtænkt ideen, men den skulle bl.a. gennemgå de gængse benævnelser. Det tekniske i det behøves jo ikke at gennemtæskes - den skal skrives på almindeligt dansk, så den er letforståelig for alle. Hvis man efter at have læst en guide stadig ikke er sikker på, hvad man laver, kan det hurtigt blive en stor mundfuld at gå i gang med. Og forums som dette er jo netop til for at vi kan hjælpe hinanden med en hobby, hvor overclocking er en stor del af. Også farerne ved forøgelse af vCore, vDimm osv skal omtales.


    Jeg har været væk så længe, at det for mig ville være alt for uoverskueligt at skrive en sådan guide, men jeg vil gerne tage del i arbejdet, hvis det viser sig, at jeg kan bidrage med noget.

  • Det du nævner vil tage seriøst lang tid. Dog er det ikke et uoverskueligt projekt. Jeg mener at Lars lavede en rigtig god artikel for Burn-It for noget tid siden. Er det noget i den stil du mener?


    Hvis man skulle lave sådan en guide vil du altså gå hele vejen rundt?.. Fra Multiplier, fsb, volt, memory, vdimm til overvoltage windows tweaks m.v? :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Jacob Hansen
    Det du nævner vil tage seriøst lang tid. Dog er det ikke et uoverskueligt projekt. Jeg mener at Lars lavede en rigtig god artikel for Burn-It for noget tid siden. Er det noget i den stil du mener?


    Hvis man skulle lave sådan en guide vil du altså gå hele vejen rundt?.. Fra Multiplier, fsb, volt, memory, vdimm til overvoltage windows tweaks m.v? :))


    Nu er der jo mange brugere herinde, som ved en hel masse om disse ting. Man kunne jo overveje at samarbejde flere personer, således at en skrev om overclock af RAM, og hvad man her skulle være opmærksom på, en, der skrev om overclock af CPU osv.


    Tweaks og fif synes jeg selv folk skal finde ud af, men de generelle ting som RAM-timings, CPU (multiplier og FSB), overclock af grafikkort, gennemgang af AGP/PCI lock osv, synes jeg ville være en ganske god ide.


    Jeg har ikke læst guiden på Burn-it.dk og kan umiddelbart heller ikke finde den.

  • Jeg vil gerne bidrage med hjælp til en guide til overclocking, da jeg selv er ved at blive lidt træt af at fortælle de samme ting igen, og igen, og igen igen.
    Håber bare ikke der er en deadline, som hedder 1. Feb. da jeg ikke får meget tid grundet projekt i skolen.


    Ting som den skal indholde.
    - Almene forkortelser, samt betydning for de tekniske betegnelser.
    - Risiko!
    - Billeder, ikke alle billeder vil være lige brugbare grundet, forskellige bundkort.


    Og så vil det være smart at inddele guiden:
    - CPU
    - FSB samt RAM
    - Grafikkort
    - Køling


    Kan godt skrive om grafikkort, hvis ingen andre ønsker dette.

    Intel Core 2 Duo - E6600 || ASUS P5W DH Deluxe
    nVidia GeForce 8800GTS || 2 x 1 GB G.Skill PC6700
    Antec Neo550W || Coolermaster Stacker
    Dell 2007FP || Vandkølet
    DD || HW Labs || Laing

    Rettet en gang, sidst af Slammand ().

  • Godt initiativ der Slammand. Dem, som gerne vil være med, kan jo skrive i denne tråd. Så kan vi udveksle MSN eller andet, så indsatsen kan blive koordineret.


    Jeg kunne godt tænke mig at høre fra en admin, om der er opbakning til en ide som denne i crewet?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af EdgarBaba
    Godt initiativ der Slammand. Dem, som gerne vil være med, kan jo skrive i denne tråd. Så kan vi udveksle MSN eller andet, så indsatsen kan blive koordineret.


    Jeg kunne godt tænke mig at høre fra en admin, om der er opbakning til en ide som denne i crewet?


    Lyder som en kanon idé... jeg er med vis der skal bruges noget hjælp....!


  • Jeg kan af en eller anden grund ikke se noget på Burn-it.dk. Den siger et eller andet med, at den starter siden op i fejlsikret tilstand og hopper så til forsiden. Derfra kan jeg ikke gøre noget.


    Weird!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Jacob Hansen
    Indbringer dette også Artiklen?


    Hele siden. Det er lige meget, om jeg klikker på linket eller kopierer den ind i titelbaren. Også lige meget om jeg bruger Firefox eller Internet Explorer


    :boxed:

  • har et lille forslag til hvordan den evt. kunne starte....




    En overclocking guide til nybegynderen og den lidt usikre.


    "Guiden er lavet i forbindelse med tweak medlemmer (dem som har hjulpet) og tweak crewet")


    Vi tager ingen ansvar for evt. skader på hardware og anser det for farligt at overclocke sin computer.
    (bare for at afklare det med det samme ;) )


    Guiden vil komme ind på, det almene overclocking, f.eks. overclocking af Processor, Grafikkort, men der vil også være forklaringer på, hvad der sker med ens hardware under overclockingen samt, at det meste vil være illustreret med billeder for at gøre det nemmere.....


    en lille start vis det skulle være ;)