Dit job, uddannelse, vejen osv

  • Ved godt der er en anden tråd angående jeres uddannelser, men ville gerne høre mere præcist:


    Hvad hedder uddannelsen?
    Hvad er det helt præcist?
    Hvad skal man have, før man kan tage den?
    Hvor lang tid tager den?
    Hvad er lønnen?
    Mulighederne opad?
    Hvad syntes du om jobbet?


    Evt kopier spørgsmålene ind i svaret!


    Spørger fordi det vist nok snart er tid til at finde på noget :) da jeg er 3 års HHX. Og har ikke en eneste idé endnu :( men er svært, man hører alligevel ikke så meget om det, som nok er nødvendigt!


    Mvh Simon

  • jeg håber på at blive elektroingeniør!
    her er der et link til uddanelsen! http://www.ug.dk/Uddannelse.as…le_id=udb-diplomingenioer


    har ikke bestemt hvad mit speciale skal være endnu! men eller kig lidt på siden http://www.ug.dk der kan man finde en masse ting om uddanelser ;)

    Barton 2500+ - Abit NF7-S - MSI 6600GT
    2*256MB kingston HyperX 3500 - 120GB maxtor 8MB
    Plextor DVD sort - Chieftec dragon midi sort
    SLK 947+92mm - Arctic Cooling NV silencer 3 - Zalman NB47J

  • Bager


    3år 7 mdr med start på Teknisk skole


    kræver kun 10 klasse


    fremtidsmuligheder : bagermester(30-50k løn)


    Processteknolog(levnedsmiddeltekniker(tager 2 år efter man er udlært bager) løn : >30k


    Er selv lige Pt Produktionsleder i Føtex med 27k i løn

    Intel Q6600@3600
    Asus P5K
    4 GB Corsair XMS2 PC-6400
    XFX HD5850
    Samsung T220
    Corsair HX 620W

  • - Civilingeniør - Byggeri- og anlægssektoren
    - Du lærer og dimensionere bygninger, veje, anlæg, kloakker etc. alt afhængig af hvad linie du vælger. Selv er jeg på konstruktion.
    - Du skal have mat og fysik på a-niveau.
    - Uddannelsen tager 5 år.
    - Startlønnen er vel ca. 25k og opefter..
    - Mulighederne er vel ok. Kommer an på hvor du kommer hen. Men lønnen stiger gerne med erfaring.
    - Har endnu ikke arbejdet, men tror jobbet er spændende, ellers havde jeg nok ikke valgt denne uddannelse ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk
    Bagermester :) overraskende god løn!
    Civilingeniør, damn at have mat og fysik på a-niveau


    ja den er tilpas rar...men man skal så også bare træde til hvis det kræves( ved sygdom,ekstra vagter,lange møder)


    intet der hedder overarbejdsbetaling,det er fast løn uanset timer.

    Intel Q6600@3600
    Asus P5K
    4 GB Corsair XMS2 PC-6400
    XFX HD5850
    Samsung T220
    Corsair HX 620W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af joatim
    jeg håber på at blive elektroingeniør!
    her er der et link til uddanelsen! http://www.ug.dk/Uddannelse.as…le_id=udb-diplomingenioer


    har ikke bestemt hvad mit speciale skal være endnu! men eller kig lidt på siden http://www.ug.dk der kan man finde en masse ting om uddanelser ;)


    Regner med at uddanne mig som civilingeniør med speciale inden for svagstrøm (Svagstrømsingeniør)
    Det er 3 år på Gymnasiet(HTX, HF, HHX eller almene) og så 5 år på Aalborg universitet med linien; "Elektronik og informationsteknologi"


    Krav: Matematik og Fysik på A-niveau.
    Minimumsløn/Begynderløn: Civilingeniør > lidt over 29.000 kr.
    Videre uddannelse: Kan ikke lige huske hvad de hedder, men de er meget lovende.


    Kan ikke komme med min mening sådan lige, da jeg ikke arbejder med det endnu (Går i 10.). Men elsker matematik, fysik og kemi, då det er da noget jeg gider arbejde med :D

    Intel Core 2 Duo - E6600 || ASUS P5W DH Deluxe
    nVidia GeForce 8800GTS || 2 x 1 GB G.Skill PC6700
    Antec Neo550W || Coolermaster Stacker
    Dell 2007FP || Vandkølet
    DD || HW Labs || Laing

  • Nogen af jeg får en slem overraskelse med hensyn til start løn!


    Et er hvad fagforeningen siger, noget andet er hvad man faktisk får.


    Et par af jer nævner ingeniør og 29.000 eller mere. Det er kun de meget få og heldige der får så høj en løn til at starte med.


    Det er lige som at folk tror at et IT job straks giver over 30.000. Men der er mange der ligger under 20.000, selv efter flere år!


    Og jeg kender flere der er ingeniør, og de tjener slet ikke 29.000 efter flere år i job.


    Og hos den kunde jeg sidder hos, er der vel 50 ingeniørere, og der er ikke mange der tjener så meget. Hos dem (et rigtig stort firma i DK) er start lønnen ikke andet end 22.000. Og sådan er det i de fleste store virksomheder.


  • Mener nu at civil ingeniør uddanelsen kræver:
    Mat A
    Fysik B
    Kemi C

  • Jeg har IT-supporter udd. her fra
    Arbejder som 2. lvl supporter (lige fra PIX til AS400)
    har en løn på 23k, så ikke det helt vilde.
    Men jeg kan rode med ALT jeg lyster. Udover det har vi jeg en flok "prima"-konsulenter man kan spørge til råds.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Martin
    Og jeg kender flere der er ingeniør, og de tjener slet ikke 29.000 efter flere år i job.


    Og hos den kunde jeg sidder hos, er der vel 50 ingeniørere, og der er ikke mange der tjener så meget.


    Så er det nu heller ikke værre.


    Jeg er en gemen teknikumingeniør. Min startløn for 12½ år siden var 20.000. Min løn nu er knap det dobbelte. Hvis man fremskriver de 20.000 og tager højde for, at civilingeniører er lidt bedre lønnede end teknikumingeniører, virker 29.000 ikke rasende urealistisk.

  • Hvad hedder uddannelsen?
    Kleinsmed
    Hvad er det helt præcist?
    øhh, smed :D
    Hvad skal man have, før man kan tage den?
    9.klasse afgangseksamen
    Hvor lang tid tager den?
    4år
    Hvad er lønnen?
    MEGET forskellig
    Mulighederne opad?
    gas-, vand- og sanitetsmester, kloakmester,
    maskinmester, maskintekniker og diplomingeniør.
    Svejser osv...


    Hvad syntes du om jobbet?
    rejsearbejde er bare toppen, har dog ikke være ude på noet særligt, men en boreplatforn ville være velkommen.
    Elsker store maskiner og kraner, så det er et must :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Gnavpot


    Så er det nu heller ikke værre.


    Jeg er en gemen teknikumingeniør. Min startløn for 12½ år siden var 20.000. Min løn nu er knap det dobbelte. Hvis man fremskriver de 20.000 og tager højde for, at civilingeniører er lidt bedre lønnede end teknikumingeniører, virker 29.000 ikke rasende urealistisk.


    Så skal det vist være i København, og heller ikke være i en stor produktions virksomhed.


    Du kan da sagtens finde en der har en start løn på 29.000 men det er naivt at tro at det får man bare.


    En del af mine venner er ingeniør, og det er min kæreste også.


    Der hvor jeg arbejdede før, var start lønnen for en ingeniør 20.000 - 21.000, altså det samme du fik for 12½ år siden.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Martin
    Så skal det vist være i København, og heller ikke være i en stor produktions virksomhed.


    Alle steder, jeg har arbejdet, har været vest- og sønderjyske produktionsvirksomheder. Bortset fra Nordjylland og Lolland-Falster bliver det vist ikke meget værre, geografisk set.


    Antal ansatte har alle steder ligget mellem 250 og 500. Det kvalificerer nok ikke til betegnelsen "stor produktionsvirksomhed", men "mellemstor produktionsvirksomhed" kan det vel række til.


    Jeg har ikke engang solgt mig selv specielt godt, eftersom jeg ligger nogle tusinde under gennemsnittet for min årgang og gren.


    Jeg har derfor lidt svært ved at genkende de tal, du nævner. Jeg kan ikke udtale mig om startlønnen. Det kan meget vel være, at den ikke har flyttet sig gennem årene. Men jeg vil tillade mig at påstå, at "næsten alle" tjener mere end 29.000 efter få års ansættelse.


  • tror sq jeg har valgt det forkerte fag.
    ingen penge i IT ;(

  • heh uddannelse sux :)


    har læst hhx, 2 år på HA..løb sq sur i det....en masse ufaglært fysisk arbejde....Poda hegn, planteskole o.m.a.
    uddannelse som kontorassistent i 2 år...til lorteløn......og så ind til postdanmark..kræver kun kørekort og ren straffeattest......masser af muligheder i hele DK for forfremmelse osv, og startløn på ca 16k før skat......

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.