Det danske sprog ..

  • Denne tråd handler ikke om stavefejl, men om det misbrug der finder sted af det danske sprog ..


    Jeg så Dags Dato her til aften, og blev på mange måder stødt over den danske "kunstner" der kalder sig for Niern (mener det var sådan) .. Han påstår, at han ikke er med til den dårlige indflydelse på børn og unge, når det kommer til sproget, og der er jeg så slet ikke enig med ham .. Arv og Miljø er i mange tilfælde nok stort set lige gode om det ..


    Hvad med jer? Mener i, at det hele handler om dårlig opdragelse, eller at dårlig indflydelse fra medierne også har noget at sige?


    Derudover, var der en pige i indslaget, der gerne ville kaldes so og luder hvis det var positivt ment .. Hvordan kan disse to skældsord være ment positivt!?


  • Jeg mener nu også at miljø, samfund og medier har en del indflydelse, dog mener jeg stadig at opdragelse er den absolut afgørende faktor...


    Til det med pigen: Hvis so og luder kan være positivt ment, så er det vel ikke værre end alle mulige andre ord ? ;)
    Spørgsmålet er så bare hvordan det kan forstås positivt - men det er jo en anden snak :P

  • hmm... hvis det er en sanger eller en rapper for den sags skyld kan du ikke sige noget om det, det er kunst, og man kan ikke "rette" på kunst, men man kan jo gøre som i USA og censurere det hele væk, men hvor er kunsten så henne ? ... de Niern rapper om er noget som der skal råbes FUUUUCK til og den slags, det kan man ikke lave om på. det er den musik stil, så hvis folk ikke kan lide at deres børn hører det, så må de sq tage de plader fra dem.


    Skulle vi så os censurere britney spears for at synge at hun er en naughty girl ? ...


    Det kan godt være det danske sprog ikke er som det var en gang, men helt ærligt det er sq evolutionen, vi bruger jo heller ikke ordet "Fjals" mere vel ? .. måske nogen fordi at det lige kommer på mode. men ellers ikke, der er sq nogle ord der udgår som folk ikke kommer til at bruge og sådan er det.


    Det var vidst min mening ? :D.. .P

  • Nu er jeg ikke helt klar over hvad ham Niern benægtede? Kan du ikke lige fortælle lidt mere?

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless


  • (Ved ikke lige om det der med Niern)


    Dårligt sprog... tror der er flere ting der har en finger med i spillet her. Danskerne er vel blevet mere frisindede, og så går der sikkert ikke lang tid får en enkelt person har slynget et bandeord ud, at den næste tager det til sig og bruger det til hverdag.


    Skældsordene kan tolkes positivt hvis det er af en af ens "venner". Fx hvis man tilfældigvis møder personen på gaden "Hey so/luder" så _kan_ det tolkes positivt, for personen ved jo udmærket godt at hun ikke er en so/luder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Berleburg
    Nu er jeg ikke helt klar over hvad ham Niern benægtede? Kan du ikke lige fortælle lidt mere?


    Han udtalte, at han overhovedet ingen skyld har i, at børn og unge råber fuck, luder, so m.v. efter hinanden, da han er et produkt af samfundet, og det er samfundets skyld ..


  • jeg tror at sproget er meget præget af medierne og ens vennekreds/omgivelser.


    specielt rap-musikken tror jeg har en stor indflydelse. ikke kun af Niern, men selvfølgelig er han også med til det.


    hende pigen du omtaler... det lyder ikke som om hun er den skarpeste kniv i skuffen.. :roller:

  • 99% af alle mennesker er et produkt af sit miljø (venner, medier, bolig osv) og ens indflydelse fra forældrene ... I en blandet grad der veksler fra person til person.


    Det er meget få der er i stand til at bryde ud af sit miljø til en verden uden sikkerhed og opbakning ... til en ukendt verden hvor man står mutters alene ...


    Det sværeste her i verden er at vende alt ryggen og begynde på en frisk ... Men til tider for visse folk i visse situationer kan det være en god idé ...

  • Der er ikke nogen der har læst Pontoppidan - Ørneflugt? :)

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Berleburg
    Der er ikke nogen der har læst Pontoppidan - Ørneflugt? :)


    Hm. jeg har Freuds Psykoanalyse ... Samme boldgade ? :))


    Kan ud over det ellers rigtig godt li en bog der hedder "Drømmenes Dimensioner" som er skrevet af Ole Vedfeldt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten


    Hm. jeg har Freuds Psykoanalyse ... Samme boldgade ? :))


    Kan ud over det ellers rigtig godt li en bog der hedder "Drømmenes Dimensioner" som er skrevet af Ole Vedfeldt.


    Tror faktisk Pontoppidan er lidt inspireret af Freud. Samt Nietsczhe...


    Men jow...det handler om social arv.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Kan godt være, at nogen kalder det kunst, at sige fuck, ho, so, luder osv. IMO så er det ikke kunst. Nok nærmere vandalisme på det danske sprog.
    Hvorfor skal det ellers så unikke og smukke danske sprog, ødelægges af så negativt ladede ord. X(


    Hvis en pige gerne vil kaldes so el. luder - så siger det vist rigeligt om, hvad hun er for en person. :roller:


    TIl det med hvem og hvad der er skyld i det ! Jeg tror det handler meget om hvilke forældre og hvem man omgås, men også om mediernes påvirkning. Desuden så er det også et spørgsmå om manglende respekt overfor andre mennesker og desværre den stigende egoisme, som der efterhånden florerer i samfundet idag. :(

  • Er helt enig med Bentzin, fatter ikk' at folk kan finde på at kalde hinanden sådanne ting :-s


    Nu har jeg tilfældigvis været vikar på en skole og i en SFO her det sidste halve år, og man fatter ikk' at en lille uskyldigt-udseende-unge kan finde på at kalde en for "en klam horeunge" fordi de ikk' li' må få lov at pjaske med vand i -1,0° !!


    Det sQ for ring'.... nu må der Morten Korch film på banen igen, så vi kan få rettet op på det danske sprog... ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Puggen
    Er helt enig med Bentzin, fatter ikk' at folk kan finde på at kalde hinanden sådanne ting :-s


    Nu har jeg tilfældigvis været vikar på en skole og i en SFO her det sidste halve år, og man fatter ikk' at en lille uskyldigt-udseende-unge kan finde på at kalde en for "en klam horeunge" fordi de ikk' li' må få lov at pjaske med vand i -1,0° !!


    Det sQ for ring'.... nu må der Morten Korch film på banen igen, så vi kan få rettet op på det danske sprog... ;)


    Vil lige tilføje, at vi - i den SFO2 som jeg arbejder i - bruger en hel del energi og tid på at lære børnene, hvordan de skal respektere og hjælpe hinanden. Der i også hvordan man taler til og om hinanden. Det har nu kørt i ca. 2 år og det har da hjulpet en hel del. 8) Men vi bliver ved med at prioritere det højt, da vi mener det er rimelig vigtigt. I skoletiden kører der et projekt nogenlunde magen til. Og forældrene er også med på idéen. Så det kan faktisk praktiseres, hvis man sætter det på dagsordenen !

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af bentzin


    Vil lige tilføje, at vi - i den SFO2 som jeg arbejder i - bruger en hel del energi og tid på at lære børnene, hvordan de skal respektere og hjælpe hinanden. Der i også hvordan man taler til og om hinanden. Det har nu kørt i ca. 2 år og det har da hjulpet en hel del. 8) Men vi bliver ved med at prioritere det højt, da vi mener det er rimelig vigtigt. I skoletiden kører der et projekt nogenlunde magen til. Og forældrene er også med på idéen. Så det kan faktisk praktiseres, hvis man sætter det på dagsordenen !


    Helt enig, samme projekt kører der hvor jeg er vikar, og det fungerer faktisk også vældig godt :D
    Men derfor er det stadig utroligt at man skal "finde sig i" at blive talt sådan til, for man kan jo ikk' tillade sig at flejne fuldstændig ud (Går ind for at tale stille og roligt, og ikke hæve stemmen om unødvendigt :D )

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    99% af alle mennesker er et produkt af sit miljø (venner, medier, bolig osv) og ens indflydelse fra forældrene ... I en blandet grad der veksler fra person til person.


    Det er meget få der er i stand til at bryde ud af sit miljø til en verden uden sikkerhed og opbakning ... til en ukendt verden hvor man står mutters alene ...


    Det sværeste her i verden er at vende alt ryggen og begynde på en frisk ... Men til tider for visse folk i visse situationer kan det være en god idé ...


    Helt enig - Lige mine ord....og derfor vil nogle blive stødt af de ting Niarn siger i sine tekster. Så selv udsendelsen, og det er sgu noget om det han siger. Under debatten havde hun overhovedet ikke nogle relevante modargumenter, men til dels grinagtige påstande.

  • Tror helt klart det påvirker de svage i samfundet, dem der får dårlig eller slet ikke opdragelse..!


    Ansvaret for børn og unge ligger efter min mening hos forældrene!