Hvad skal jeg købe?

  • Ja det er et svært spørgsmål!
    Skal ha nye højttalere og er kommet frem til følgende..


    De små:
    B&W 601 S3
    http://www.bwspeakers.com/inde…/label/Model%20DM601%20S3



    De lidt større:
    B&W 602 S3
    http://www.bwspeakers.com/inde…/label/Model%20DM602%20S3


    Det nye sæt skal afløse et par Dali 5005, som egentlig har gjort det ret godt i de år jeg har haft dem.


    Hvad siger hifi-nørderne?


    PS. Ikke noget lame med at "du skal ha CW fordi de spiller bedst..!" :roller:


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo


  • Skal det absolut være B&W ?? Kan godt forstå du vil af med Dali, da det sgu er en kedelig lyd. Ikke en kritik af Dali.....no offense, men produkterne svarer sgu ikke altid overens med prisen.


    Hvad skal højttalerne indgå - Stereo eller surround System ?? Hvad du en sub ved siden af ?? Hvad driver du højttalerne med ??


    Jeg spørger som degraderet HiFI-entusiast ?? Har solgt mine AudioPro, og nu gider jeg ikke lytte på min rørfortærker, før jeg får nogle nye, skønt jeg har købt et par Audiovector

  • Altså finishet på begge løsninger er virkelig pænt, uanset om du vælger den ene frem for den anden.
    Jeg ville vælge den dyrere model 602’eren, da vægt kontra pris afspejler en langt bedre kvalitet. Vægten indikerer på, at der er lagt noget energi i kabinettet, så du ikke bare får "buuuuh" og "buuuuump" lyde når bassen kommer. Pisse træls at høre på iøvrigt. Det skulle ikke undre mig, hvis der var anvendt matrix-afstivning - Det har de i hvert fald brugt i deres DM gulvmodeller tidligere.
    For den ekstra merpris pr. styk får du en bredere frekvensgang, dybere bas og så den lettere af drive, så du skal bruge mindre effekt for at spille højt.
    Det er svært at sige noget om kvaliteten på delefilteret, og grundet en 2-vejs model, bliver filteret nok ikke skarpere end 12dB/oct. Mere må filteret heller ej være, ellers går det ud over din frekvenskarakteristik.
    Det er en god bas/mellemtone enhed, som er robust, selv når spille øresønderrivende højt, og enhederne nærmest vrider sig. Jeg forestrækker selv softdome-diskanter, da de ikke er så skinger i deres fremtræden, modsat metal-domer, som har tendens til at skrige for meget. Men til gengæld hører man alle ambienter meget klart.
    Jeg opfatter meget B&W-modellerne som nærfelts højttalere, alla den Audiovector jeg har for tiden. Hvor meget har lydkvaliteten betydning for dig ?? Hvad med placeringen af dem ??


    Altså alt i alt - et fornuftigt valg til den pris

  • Tak for input! Er selv mest til 602'ern..
    Det er normal stereo det skal bruges til, da jeg ikke ser så meget film!
    Skal lige ha skrabet nogle penge sammen først, og så bliver det indtil videre til:
    - NAD C542 CD-afspiller.
    - NAD C352 Amp.


    Nogle ikke alt for dyre kabler du kan anbefale?


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo


  • Du er en god kunde i Hi-Fi-Klubben hva ?? :D


    Nå, men mangler du så ikke på et tidspunkt en sub ?? De aller dybeste oktover i basområdet får du jo ikke med dine reol-højttalere, og musikken er altså mere levende, når man har lidt "Gaaaa ..........Ddddunk" i mellemgulvet !!
    Hvis du køber en sub, så lad det blive en KEf, Audiopro eller også en af B&W's de nyeste. Designmæssigt er de hammerflotte. Hvis du skal vælge mellem 1 stk. 12" eller 15", så vælg i stedet 2 stk. af mindre kaliber, da de dels reagere hurtigere og du får samme effekt, og kabinettet kan skjules lettere.


    Kabelmæssigt, thjo det er et meget smagsspørgsmål. Lyt dig frem. Det nytter ikke at købe et kabel til 100 kr./m med hammer gode specifikationer, hvis dine ører ikke registrerer andet end hvad et kabel til 25kr.m kan yde. Men sælgerne i butikken vil sikkert prøve at snakke røven af dig, og lokke dig til et dyrere kabel, men glem alt om karakteristikker og målinger - Lad dine ører beslutte dig for, hvad du skal have. Jeg har haft specielle kabeltyper med både guld og sølvtråde, men........lyden var nu ikke derefter.


  • Joo.. Jeg er en god kunde! Men syns altid at NAD har været godt! ;)
    Har en Denon amp. og en CD-afspiller, det er sgu ikke lige det bedste.. :P


    Men der kommer jo nok også en sub på et tidspunkt! ;)


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mikkel
    Hvad med at spørge i HW og Tilbehør istedet ?(


    HW = Hardware = Computere!
    Computere = HIFI?
    Tilbehør = Mus, PC-Speakers, Kabler, osv. = Computer


    Syns da min tråd hører meget godt hjemme i off topic?


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Astrocity


    Joo.. Jeg er en god kunde! Men syns altid at NAD har været godt! ;)
    Har en Denon amp. og en CD-afspiller, det er sgu ikke lige det bedste.. :P


    Men der kommer jo nok også en sub på et tidspunkt! ;)


    Jeg har også været det, men synes kvaliteten er servicen er begyndt at halte der, så jeg har fundet andre græsgange !!


    Nad er OK. Har selv haft en 700W brokoblet Effektblok til at drive en 15" Phoenix Gold MAX - Jojo, de er meget strømstærke, og ikke til at drive i knæ.


    Denon er meget tam i lyden, men et OK-valg, hvis man vil være neutral. Forstærkerne bryder jeg mig ikke om, og generelt er højttalerne alt for små.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Astrocity


    HW = Hardware = Computere!
    Computere = HIFI?
    Tilbehør = Mus, PC-Speakers, Kabler, osv. = Computer


    Syns da min tråd hører meget godt hjemme i off topic?


    Well, det var nu ikke for at klage ;) - men i mine øjne hænger højttalere nu meget godt sammen med hardware, men fred være med det ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Astrocity
    Tak for input! Er selv mest til 602'ern..
    Det er normal stereo det skal bruges til, da jeg ikke ser så meget film!
    Skal lige ha skrabet nogle penge sammen først, og så bliver det indtil videre til:
    - NAD C542 CD-afspiller.
    - NAD C352 Amp.


    Noget af det fede ved NAD, er at looket er diskret, og alle godterierne er placeret indeni. Det stinker virkelig langt væk af kvalitet, og det foretrækker jeg frem for et fancy look.
    Jeg kunne godt nøjes med en NAD Silverline S300.