Analyse af hjemmeside... Hjælp?

  • Guten Tag!


    Har fået til opgave i IT på 2. år HHX at analysere en hjemmeside. Det drejer sig om http://www.tietgen.dk


    Men er rimelig lost. Hvad kan man kikke på, og hvad ville være godt at få med?


    Spørger ikke folk om folk vil lave min opgave (Men siger ikke nej til et godt tilbud ;) ), men mere om idéer til et go' analyse, for jeg er fuldstændig lost... Næsten. Den skal fylde 3 sider, hvilket jeg syntes er forholdsvis PISSE meget for en analyse af en hjemmeside.... Men anyways, any ideas???


    På forhånd tak!

  • Du kunne f.eks. lave en tjekliste over ting der skal være iorden... f.eks.


    1. Opbygning
    2. Farvevalg - sammenhængende?
    3. Reklamer - Hvad ser man først på siden?
    4. Hvilken type kode? - HTML, PHP, ASP...??
    5. Fungere alt som det skal? Nogen synlige fejl?
    6. Kode-optimering - Er der overflødig kode?


    EDIT:


    7. Opløsning/kompabilitet? - Hvilke opløsninger passer siden til? Og er det tidssvarende?
    8. Målgruppe? - Design?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af skodgaard
    Jeg er enig med de andre det ville være en go' ide


    helt klart


    Surt med de tre sider hehe :dots:


    Hmm... 3 sider er ingen ting... hvis du fx indrager kode eksempler o.lign, og vedlægger screenshots som bilag, så ryger du NEMT over 8 sider!! Gjorde jeg i hvert fald, da jeg skulle gennemgå min personlige hjemmeside i datalogi undervisningen, til trods for at alt var/er styret af et centralt stylesheet, så koden varierede ikk' rigtigt, og ja... ikk' så meget andet, men når man skal gi' eksempler på ALT kode der findes på siden, så fylder det nemt meget... Bare fyld en masse lort i... som min lærer sagde det: "Det skal være til en person som ved absolut BRIK om computer og hjemmesider, som skal læse det OG forstå det!" :D


    Håber det hjælper lidt på humøret det her :D

  • Tak for rådene. Mht til at analysere koden... Der springer jeg nok over. Så meget forstand har jeg ikke på det. Husk lige på det er HH og ikke HTX.


  • Det lyder meget fornuftigt.


    Dengang jeg havde IT på HHX, skulle vi også analysere nogle hjemmesider.


    Der havde vi bl.a. læst bogen Brugervenlighed/Brugervenligt webdesign af brugervenlighedsguruen Rolf Molich.
    Den bog indeholder mange guldkorn.


    Nogle af dem kan ses på forfatterens side, her:
    http://www.dialogdesign.dk/goderaadoggyldneregler.html
    http://www.dialogdesign.dk/brugervenlighed.html


    Farvevalg og navigation er, som du skriver, også meget vigtigt.
    Det med selve kodningen er mindre vigtigt på HHX, det var det ihvertfald dengang jeg havde faget. ;)

  • Hvis det bliver lagt vægt på brugervenlighedsfaktorerne er kodningen vel i og for sig helt underordnet, eller hvad?


    Jeg mener, den almindelige bruger smutter vel ikke lige et smut forbi kilden?

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Hayes
    Hvis det bliver lagt vægt på brugervenlighedsfaktorerne er kodningen vel i og for sig helt underordnet, eller hvad?


    Jeg mener, den almindelige bruger smutter vel ikke lige et smut forbi kilden?


    Overflødig kode gør siden langsommere, hvilket vil være til gene for slutbrugeren.


    Desuden er det klart en fordel at få serveren til at sammensætte så meget af koden som overhovedet muligt! Så slutbrugeren ikke skal bruge ressourcer på at sammensætte hjememsiden...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af MJO


    Farvevalg og navigation er, som du skriver, også meget vigtigt.
    Det med selve kodningen er mindre vigtigt på HHX, det var det ihvertfald dengang jeg havde faget. ;)


    OT: Gik også på gym. og havde Datalogi, så det var stort set kun kodning. :D