hjælp til størrelse af modstand

  • jeg er ikke den store elektronikmekaniker så jeg skal lige bruge lidt hjælp.
    jeg skal have sluttet en radio der bruger 12 volt på en linje der smuder 24 volt ud.


    hvor stor er den modstand så der skal på

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bit Phreak
    jeg er ikke den store elektronikmekaniker så jeg skal lige bruge lidt hjælp.
    jeg skal have sluttet en radio der bruger 12 volt på en linje der smuder 24 volt ud.


    hvor stor er den modstand så der skal på



    u=i*r


    12=i*r



    du mangler i altså ampere?? skal man også vide jo

    [i]Asus P5N-E Sli nForce 650i --------------------- Aerocoool Extremengine T3
    Geforce 8800GTS 320MB Inno3D ------------------------ WD 160GB SATAII
    Core 2 Duo E6400 2,1 @ 2,6 GHz ----------------------- Samsung DVD±RW
    Cosair Twin 2 x 2048 PC5400 ------------------------------- SHG PSU 500W

  • Nu vil jeg udtale mig ud fra hvad jeg husker fra fysik dengang i gym:


    En modstand hjælper dig ikke! Du skal have en transformer ;)


    (Correct me if wrong!!)

  • Du skal vide hvor meget den radio trækker for at kunne bestemme den rigtige modstand.


    Ellers kan du jo lave dig en variabel strømforsygning. Det tager ikke meget mere end et en time eller to ;)


    Du skal bruge:


    4 stk dioder
    2 stk kondensatorer, en på ca. 500 - 1000 mu F
    1 stk spændingsregulator (fx LM317)
    1 stk køleprofil til spændingsregulator
    1 stk potentiometer på fx 2.2k Ohm
    1 stk modstand på 100 Ohm


    Diagram mv. kan findes @ google på 2 sek ;) Fx kan den her bruges: http://tkhifi.homepage.dk/lm317_tips.html


    Diagram kan laves med Eagle som kan hentes legalt og gratis.


    Så er det bare at gå i gang.

  • Men 230VAC ville nok kræve en transformer til 12v :) heeh

    [i]Asus P5N-E Sli nForce 650i --------------------- Aerocoool Extremengine T3
    Geforce 8800GTS 320MB Inno3D ------------------------ WD 160GB SATAII
    Core 2 Duo E6400 2,1 @ 2,6 GHz ----------------------- Samsung DVD±RW
    Cosair Twin 2 x 2048 PC5400 ------------------------------- SHG PSU 500W

  • Det med modstanden er en meget dum ide. Hvis radion pludselig bruger mere strøm en den du har regnet den ud til f.eks hvis dus skruer op eller ned for den, så stiger og falder spændingen også. Jeg vil hellere foreslå at du går ind i en butik f.eks Vejle-RC (mener vistnok det ligger tæt på haderslev?) og køber en 7812 Kreds. Kredsen gør kort sagt det at du sender de 24 volt ind som du har på den ene side, og på den anden side kommer der tolv volt ud. Kredsen er ligeglad med om de 24 volt stiger eller falder, der vil hele tiden konstant komme 12 volt ud i den anden ende


    7812 Kredsen kan klare 1 ampere, men hvis du gerne vil have en der kan tåle mere så kan du få en 78S12 kreds som kan klare 2 ampere.
    jeg har vist på ilustrationen hvordan den skal kobles


    Du skal huske at sætte en Kondensater på imellem de tre ben for at undgå at kredsløbet går i selvsving.
    Det kunne være en kondensater på 1 mikro farad (er det rigtigt stavet?)


    Prisen for 7812 kredsen er 6 kroner stykket og 78S12 kredsen koster 12 kroner. det er priser der er til at komme sig over...

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

    Rettet 4 gange, sidst af hoerning ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Happy^


    Ja, men nu skriver han at han har en Vout på 24V. Siger vi at han gør som jeg skriver, og trækker 1A, så vil der blive afsat 12W i i spændingsregulatoren, en del faktisk.


    Men det afhænger af hvor meget radioen trækker.


    Jep i know, men det var bare for at understøtte den idé med transformer :) derfor

    [i]Asus P5N-E Sli nForce 650i --------------------- Aerocoool Extremengine T3
    Geforce 8800GTS 320MB Inno3D ------------------------ WD 160GB SATAII
    Core 2 Duo E6400 2,1 @ 2,6 GHz ----------------------- Samsung DVD±RW
    Cosair Twin 2 x 2048 PC5400 ------------------------------- SHG PSU 500W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af CarStone


    Jep i know, men det var bare for at understøtte den idé med transformer :) derfor


    Jeg opdagere liger under nogen udregninger at det jeg havde skrevet før ikke passede og derfor har jeg rettet mit indlæg...

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.


  • Den har præsis samme funktion som en LM317 .. Bortset fra at den der har en fast modstand, hvilket LM317 ikke har, men den tillader tilgengæld at du selv kan bestemme hvad du vil have ud af spænding.


    Der er det bare at sige 12 = 1.25(1+(R2/R1))
    Fx kan du bare kigge på det link jeg postede tidligere, der kan man automatisk regne det ud ;)


    Men gider man ikke det, så kan man vælge din løsning :D

  • A hva jeg har lært i fysik ska du bruge en spole med dobbelt så mange vindinger (f.eks. 400) der hvor strømmen kommer ind og en spole med f.eks. 200 vindinger, hvis du så sætter dem på en U-kerne, burde der vist komme 12v ud på den sekundære spole.. Tror jeg nok :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa
    A hva jeg har lært i fysik ska du bruge en spole med dobbelt så mange vindinger (f.eks. 400) der hvor strømmen kommer ind og en spole med f.eks. 200 vindinger, hvis du så sætter dem på en U-kerne, burde der vist komme 12v ud på den sekundære spole.. Tror jeg nok :))


    Hvorfor gøre det når du kan købe en 7812 enhed som kan gøre det for dig så du slipper for at rode rundt med spoler og skide og lort.. plus at du med den løsning ikke har taget højde for at når man skruer op for radioen så bruger den mere strøm og så kan det ende med at radioen pludselig får overspænding, og du kan vinke pænt farvel til den..??

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af hoerning


    Hvorfor gøre det når du kan købe en 7812 enhed som kan gøre det for dig så du slipper for at rode rundt med spoler og skide og lort.. plus at du med den løsning ikke har taget højde for at når man skruer op for radioen så bruger den mere strøm og så kan det ende med at radioen pludselig får overspænding, og du kan vinke pænt farvel til den..??


    Havde det kun i en uge eller sådan noget :)) Så fik kun fat i det at man ku ændre en spænding.. Burde den spænding så ikk være konstant? Burde jo ikk afhænge af hvor meget der bruger brugt på sek. spole, men derimod hvor meget der kommer ind på primære spole.. Eller hvad :) Ret mig hvis jeg tar fejl


    Kender ikk noget til de der enheds-halløjer, så kom bare med mit bidrag til en løsning

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa


    Havde det kun i en uge eller sådan noget :)) Så fik kun fat i det at man ku ændre en spænding.. Burde den spænding så ikk være konstant? Burde jo ikk afhænge af hvor meget der bruger brugt på sek. spole, men derimod hvor meget der kommer ind på primære spole.. Eller hvad :) Ret mig hvis jeg tar fejl


    Kender ikk noget til de der enheds-halløjer, så kom bare med mit bidrag til en løsning


    Jo den er også konstant så længe du ikke bruger radioen. Eller har den til at stå på en bestemt volumen. Men det er der jo ikke særligt meget ved. Så snart du trykker på nogen knapper eller skruer op for den så bruger den straks flere ampere, og så falder spændingen, hvilket vil sige at du faktisk kan komme op og ende med at radioen får en overspænding fordi den får for mange ampere... Så kan man risikere at den brænder af og det ville jo være nedern.


    Derfor er 7812 enheden en meget bedre ide. Hvad der præcis foregår inde i skidtet ved jeg ikke, men jeg ved at du sender eks. 24 volt (eller måske 34 hvis du vil?) ind i den ene ende og ud kommer der 12 volt. LIgemeget hvordan du vender og drejer den så vil der altid komme tolv volt ud af dyret. Så opnår du jo så den ønskede funktion.. :D :clap:

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af hoerning


    Hvorfor gøre det når du kan købe en 7812 enhed som kan gøre det for dig så du slipper for at rode rundt med spoler og skide og lort.. plus at du med den løsning ikke har taget højde for at når man skruer op for radioen så bruger den mere strøm og så kan det ende med at radioen pludselig får overspænding, og du kan vinke pænt farvel til den..??


    Fordi at der afsættes en del varme i den kreds...Det som U2 er mindre end U1 ganget med strømmen er lig effekten. Og i dette tilfælde ved 1A, ja så er det 12W i den lille kreds !

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Happy^


    Fordi at der afsættes en del varme i den kreds...Det som U2 er mindre end U1 ganget med strømmen er lig effekten. Og i dette tilfælde ved 1A, ja så er det 12W i den lille kreds !


    Sejt! Jeg ku faktisk næsten forstå hva du skrev :P Det må vel betyde jeg har hørt lidt efter i fysik/kemi :T