regler for RMA?

  • Hej!... jeg vil lige høre jer omkring regler for RMA.
    Jeg købte en bundkort af dzeroe her på tweak, bundkortet var def. da jeg modtog det, ikke noget at gøre ved, jeg testede det mens jeg snakkede med ham over tlf. osv. vi kunne ikke finde en fejl, så jeg sendte den til RMA, de modtog pakken d. 10/08/04. de fandt samme fejl, men da de ikke havde et på lager sendte de det til rep. hos fabrikanten, som folk nok kan regne ud er det nu 31 dage siden de fik kortet, så jeg vil bare høre, hvad er mine rettigheder her?, kan jeg tillade mig at ringe ind og fyre den største skider i hovedet på de mennesker eller skal jeg bare sidder her passivt?, jeg har ca. 1 gang om ugen ringede til dem for at høre om der var nyt i sagen, hvergang fik jeg bare svaret "nej, bundkortet ligger hos fabrikanten."... skal lige siges at bundkortet er købt hos SHG.dk....


    hvilke rettigheder har jeg i denne sag?...


    på forhånd tak... silver

  • Rimelig tid kommer an på varens art, og hvor vanskeligt det er at få produktet lavet ..


    "Uanset om det er Dem, der kræver afhjælpning eller sælger, der tilbyder at afhjælpe, skal det ske "inden rimelig tid".


    Der kan ikke gives noget klart svar på, hvor meget tid en sælger må bruge på at afhjælpe en mangel. Det må afgøres fra sag til sag:


    Fejl, der er nemme at lokalisere og reparere, skal afhjælpes hurtigt - indenfor maksimalt et par uger. Det kan fx være en sko, der skal limes eller sys.


    Fejl i teknisk komplicerede produkter- fx Pc’er - og periodiske fejl har sælger længere tid til at afhjælpe. Der kan også lægges vægt på, om det er vanskeligt at skaffe reservedele, om varen må sendes til udlandet eller lignende. Hvis fejlen opstår i - eller lige før - sælgers ferie, vil dette også give sælger længere tid til at afhjælpe.


    Hvis afhjælpning påfører forbrugeren væsentlig ulempe, taler dette for at give sælger en kortere frist til at afhjælpe: Det kan være fordi, forbrugeren ikke kan undvære varen, det kan fx være en tvillingebarnevogn, en madras eller et køleskab.


    Stiller sælger en erstatningsgenstand til rådighed, vil det formentlig give ham længere tid til at afhjælpe."


    Kilde: http://www.flere-penge.dk/FejlManglerReklamation.htm <-- Der står en masse andet også, så prøv og læs det hele ..

  • Tja, såvidt jeg kan se, er der ikke ret meget at gøre ved det.
    Man fristes efterhånden til at sige: "typisk SHG", så den eneste konsekvens jeg kan udlede af det, er simpelthen at stoppe med at handle der.
    IMO nytter det jo ikke noget, at de har nogle lave priser og er hurtige til at levere en vare, når man skal vente i 1+ måned, når varerne går i stykker.
    At ringe og give dem skideballe, tvivler jeg stærkt på, har nogen effekt.

  • har også læst de sider i har givet indtil vidre og jeg takker for jeres svar.


    og hans, personligt vælger jeg også helst shg fra når jeg handler HW, problemet i denne handel er at jeg købte varen brugt, så kunne ikke helt selv vælge forhandlern, desværre.


    sidst jeg ringede til shg, fik jeg afvide at da de havde sendt den retur til fabrikanten, havde de lovmæssigt 30 arbejdsdage til at udbedre fejlen, men jeg kan ikke selv læse mig frem til dette, men det korte af det lange bliver vel at jeg ringer imorgen (mandag) og beder dem om en forklaring, og evt. en status på mit bundkort, så må de jo ringe til fabrikanten for at høre hvad der er sket i min sag, andet kan vel ikke være remligt, for ikke engang det kunne de svare mig på.


    dette er også den væreste rma sag jeg har været ude for, havde for noget tid siden en hos midtdata med et trådløst netkort, der gik 2 uger og da de ikke havde hørt fra deres fabrikant sendt de mig et nyt, kvit og frit, fik enda en undskyldning med, kalder jeg dejlig service.