ADSL's hurtige arvtager

  • ADSL's hurtige arvtager
    En arvtager til ADSL, som vil gøre det muligt at sende fjernsyn i høj opløsning gennem de traditionelle kobberkabler, er godt på vej.

    Teknikken er udviklet af Texas Instruments under navnet Uni-DSL eller UDSL. Med den vil en almindelig telefonlinje af kobber kunne transportere op til 200 megabit i sekundet. Det er mere end tilstrækkeligt til at sende såkaldt High Definition Television - altså fjernsyn i høj opløsning og dermed høj billedkvalitet - og andre avancerede videotjenester.


    Fordelen for både forbrugere og teleselskaber er, at der formentlig er penge at spare. Det er nemlig dyrt at grave kabler ned, og ved hjælp af UDSL kan man på den sidste strækning ud til de enkelte kunder bruge det eksisterende kobbernet - ligesom med ADSL. Dertil kommer, at UDSL og ADSL fint kan arbejde sammen.


    Det lyder jo kanont hvis kobberledningerne kan bruges til højhastighedsnet. :dance:

  • Ja det lyder spændende...
    Læste noget om det for et par måneder siden..


    Dog var det noget med at de 200 mbit var på meget korte afstande.. Men på længere afstande ville de stadig kunne holde ca. 20 mbit.

  • Har nu altid godt kunne lide TI - dels fordi man kan spille spil på deres lommeregnere, og nu det der :D


    Mht. hastigheden, så er det jo dejligt at man bliver koblet på en ny central i denne uge som er bygget 10 meter fra vores hus :D Fandme også på tide de fik lettet røven hos TDC - det er jo en hel by der stod uden ADSL fordi kablerne var for dårlige. Eller, de kunne bare klage, det gjorde vi og så fik vi det igen og det virker fint. (Blev satme sur da jeg fik at vide at jeg ikke kunne få det da vi flyttede i februar :evil: )

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zlinky
    Har nu altid godt kunne lide TI - dels fordi man kan spille spil på deres lommeregnere, og nu det der :D


    Mht. hastigheden, så er det jo dejligt at man bliver koblet på en ny central i denne uge som er bygget 10 meter fra vores hus :D Fandme også på tide de fik lettet røven hos TDC - det er jo en hel by der stod uden ADSL fordi kablerne var for dårlige. Eller, de kunne bare klage, det gjorde vi og så fik vi det igen og det virker fint. (Blev satme sur da jeg fik at vide at jeg ikke kunne få det da vi flyttede i februar :evil: )


    står der nogen steder at du har krav på at få ADSL....

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2


  • vil nok gætte at UDSL vil være længe under vej da det ikke er blevet testet andre steder ens hos Texas.
    Så hellere fiber tak :)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf
    vil nok gætte at UDSL vil være længe under vej da det ikke er blevet testet andre steder ens hos Texas.
    Så hellere fiber tak :)


    HeHe ... Hvor længe tror du der går før danmark er dækket med fiber til netbrug ? ... :T .... Men ja, fiber er da også velkommen her ... :))


    Men syntes sgu det er sejt nok man har fundet en ny måde at holde liv i gammel "teknologi" .... Sådan noget kan vi jo li... :))

  • De har også lagt en masse i her i Odense..
    Meeen.. Der går mange år inden det bliver lige så udbredt som kobber-kablerne..


    Så som Grill siger.. Ind til da ville det da være smart hvis de kunne få mest muligt ud af de gamle kobbe-kabler ind til da..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    HeHe ... Hvor længe tror du der går før danmark er dækket med fiber til netbrug ? ... :T .... Men ja, fiber er da også velkommen her ... :))


    Tjaa vil give det ca 3-4 år før det meste af Danmark er dækket med fiber


    Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    Men syntes sgu det er sejt nok man har fundet en ny måde at holde liv i gammel "teknologi" .... Sådan noget kan vi jo li... :))


    hehe jeps - læste dog om det for et par måneder siden :)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf
    Tjaa vil give det ca 3-4 år før det meste af Danmark er dækket med fiber


    Tja ... Hvis der er mange om opgaven og de har fart på, så er det vel muligt ... Men tvivler på der bliver gjordt det HELT store ud af det ... Det kommer i små ryk i form af boligforeninger osv ...


    Der er nok ingen ISP lige pt. der vil lave et storstilet fibernet uden at have kunderne i klynger et sted.

  • En gang VDSL så er jeg tilfreds :)


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Wolf_of_dk


    Alle burde jo sådan set kunne få samme service


    Kan de jo også ... De kan bare lette røven og flytte hen hvor det er muligt at få det som de vil have ... ;)


    HeHe ...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Wolf_of_dk


    Alle burde jo sådan set kunne få samme service


    Du har jo ikke noget krav på at kunne få ADSL - du har krav på at kunne få en fastnet telefon der imod, men ikke DSL. Kan man ikke få det er det bare ærgeligt også må man jo flytte hvis man vil have det.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf


    Du har jo ikke noget krav på at kunne få ADSL - du har krav på at kunne få en fastnet telefon der imod, men ikke DSL. Kan man ikke få det er det bare ærgeligt også må man jo flytte hvis man vil have det.


    Ja, livet er sørgeligt :P

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Første gang jeg læste om det UDSL er over et år siden så tror godt vi kan klappe hesten og tage det stille og roligt lidt endnu, desværre :(

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy