TV over Internettet og Licens...?

  • Hehe...
    Nej, jeg mener heller ikke man skal betale licens "endnu" for at se TV via nettet..


    Men smart gjort af TV2.. Rart at de skruger lidt op for kvaliteten.. Bredbånd er jo snart så langt fremme her i Danmark.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af kio_liex
    Efter at jeg har læs dette så vil jeg lige spørge om man skal betale licens hvis man kun ser TV over sin computer, og dermed ikke har et TV, eller en TV-tuner?


    licens betaler du for produkter der kan vise TV eller høre radio -> så du kan sådan set blive bonger hvis du het en skærm hehe

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf
    licens betaler du for produkter der kan vise TV eller høre radio -> så du kan sådan set blive bonger hvis du het en skærm hehe


    Hm... Gælder det ikke lige pt. KUN produkter som er BEREGNET til TV eller RADIO ... Er en computer jo ikke helt ... Mener det er derfor den er fritaget fordi der står noget ligende TV & Radio i pamper-loven...


    Eller husker jeg forkert ??...


    PS ... Hvornår er DR begyndt at sende ALLE deres udsendelser ud på nettet ?? ... Skal de jo før de kan kræve licens-penge ... ;)


    Men har man et TV-KORT i sin computer, så er det jo noget HELT andet ... Den er jo BEREGNET til at se TV "med" .... Men snakker om en computer UDEN TV-KORT ... ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af John H
    Man skal betale licens, ligesåsnart man modtager radio- og/eller tv-signaler, uanset hvad man modtager dem på og hvor de kommer fra, har de fået vedtaget i en retsag, men jeg kan seføli ikke finde et link til det... :roller:


    Edit : Der var lidt her


    http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad092/


    Læste lige dit link der og så dette:
    Benyttes PC er man ikke forpligtet til at betale licens.


  • De er ikke med lige pt. men TFT skærme med DVI kan blive licens berettiget da de typsik kan udbygges med en TV-tuner og wolla så har du et TV

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf
    De er ikke med lige pt. men TFT skærme med DVI kan blive licens berettiget da de typsik kan udbygges med en TV-tuner og wolla så har du et TV


    Det er ikke godt nok til at opkræve licens og hvis de prøver på det, så vil de få en FANDES masse retsager. Jeg ville NÆGTE det åbenlyst hvis det var mig. Hvis en bestemt TFT krævede en udbygning så det virkede som TV, så må de sætte licens på det stykke HW der KRÆVES før TFT´en kan modtage TV-signal ... Det samme er gældende med computere mere eller mindre. Medmindre DR sender ALLE deres TV-udsendelser ud via nettet, så kan de heller ikke kræve licens for en computer ... Medmindre man har et TV-KORT og så må de sætte TV-licens-indberetning på det ... :]


    Btw... Hvis DR sendte ALLE deres TV-programmer ud over nettet (Som så ikke vil ske i den nærmeste fremtid), så ville jeg også nægte at betale licens på grund af det fordi jeg ikke har en forbindelse som er god nok til live-streaming at TV-signaler i FULD kvalitet... og må jo være FULD TV-kvalitet hvis det skal udløse en FULD TV-licens ... :))


    og radio-licensen kan de også godt stikke op hvor solen ikke skinner. DR kan bare lade være med at sende alle deres udsendelser ud over nettet ... Så er den fis slået og så kan vi slippe for en samtale om det og så høre vores udenlanske radio-station via fx. WinAmp. :D

  • Kort sagt, så betaler man for tuneren, om det så er i form af TV kort, normalt fjernsyn, speciel tuner til TFT/plasma eller what ever, så er det kun tuneren man betaler licens for.


    Derfor mener jeg ikke at der på noget tidspunkt vil komme licens på tv over nettet, det er der jo heller ikke på radio, ellers skal alle der har en bredbånds forbindelse betale licens da de har mulighed for at se/høre tv/radio...
    På samme måde skal man jo stadig betale licens hvis fx kun bruger dit tv til at spille XBOX, man har jo en TVtuner!
    Lorteregel!

  • kio_liex har helt ret det er tuneren man betaler for også er det fulstændig lige meget hvor den sidder.


    Det skal dog lige siges at hvis i benytter dr.dk så hører den faktisk også under da den bliver betalt af licensen. Men da der ikke er oprettet en gennerel inet licens så skal der ikke betales for det man bruger den vej igennem.


    Det ville nok også blive svært at styre da det folk uden for dk jo også kan benytte siden :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy