Hvad skal du arbejde med?

  • Jeg skriver denne tråd fordi:


    Jeg går pt. på IT-College Denmark hvilket er en 3 årig gymnasial uddannelse. Desuden har jeg gået 2 år på HHx, men der gik vist bajer i den... Nu er problemet bare at jeg som så mange andre ikke aner hvad man skal lave efter skolen...
    Det eneste jeg har at gå efter er mine varme følelser for IT... Mere bestemt for hardware... Derfor er mit spørgsmål nu - Hvilke arbejdsmuligheder er der inden for hardware...


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

  • Jeg har set dem der står og samler for MD - nej tak! Det var self et godt job at have hvis man lige skal arb et års tid eller lign...


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af søndergård
    Jeg har set dem der står og samler for MD - nej tak! Det var self et godt job at have hvis man lige skal arb et års tid eller lign...


    Well... Du skal jo nok ikke gøre dig forventninger om et job indtil du bliver pensionist inden for IT-branchen...


    Overvejet en uddannelse med en god og stabil fremtid ?....

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PulsedriverDK
    Samle pc'ere for midt data?


    :))



    Weee.... Et skridt op fra at være flaskedreng i Netto ?... :)) *G*


    Quote

    Oprindeligt indlæg af PulsedriverDK
    Ej, hvad med noget hardware-udvikling?


    Ja, sådan nogle er der jo VIIILLLDT meget brug for i Danmark.... :boxed:

  • Har i ikke en studievejleder på stedet? Sådan en plejer at have nogle gode ideer og en masse dumme..

    AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB

  • ... En mulighed ... ;)


    Datafagtekniker 


    Jobbet
    Datafagteknikere har mange jobmuligheder. Man kan arbejde med udvikling af hardware eller software, eller man kan få job i en servicevirksomhed, der servicerer andre virksomheders dataanlæg. Man kan også blive ansat i en virksomhed som dataansvarlig. Det kunne for eksempel være i en bank, et forsikringsselskab eller inden for offentlig administration.


    Dataanlæggene kan være af vidt forskellig størrelse og karakter. Fra store, centrale anlæg i offentlig administration til mindre pc-baserede netværk inden for eksempelvis reklamebranchen. Desuden tager datafagteknikeren sig af alt det tilhørende hardware som for eksempel printere, scannere, plottere, CD ROM-drev og modem.


    En datafagtekniker arbejder typisk med:


    Vedligeholdelse og reparation af hardware og software. Datafagteknikeren gennemsøger ved hjælp af forskellige måleinstrumenter anlægget for fejl og skifter eller reparerer derefter de dele, der er gået i stykker. Der kan også være tale om fejl i softwaren. Når fejlen er rettet, starter datafagteknikeren anlægget op igen og prøvekører det.


    Udvikling af ny hardware og software. Her arbejder datafagteknikeren ofte sammen med andre med det formål at løse en bestemt opgave. Dvs. udvikle hardware og tilhørende software, der skal kunne udføre nogle på forhånd aftalte opgaver. Det kan for eksempel være en database, der skal kunne registrere abonnenter på en avis. Når arbejdet er udført, er det også datafagteknikerens opgave at udarbejde dokumentationer for programmet.
    I fremtiden vil datafagteknikere i langt højere grad end tidligere komme til at arbejde med udvikling. Antallet af reparationer er faldende, da det ofte bedre kan betale sig at købe nyt hardware end at reparere det. Desuden vil servicearbejdet vokse, primært på for eksempel netværkadministrationsområdet.

    Uddannelsen
    Uddannelsen varer 5 år og er dermed en af de længere uddannelser på metalområdet. Det meste af uddannelsen foregår i en virksomhed.


    De folk, der vælger en uddannelse som datafagtekniker, har ofte arbejdet med edb gennem nogle år. De har allerede i forvejen et godt kendskab til forskellige edb-sprog, styresystemer samt forskelligt hardware og software.


    Som datafagtekniker skal man være god til matematik, fysik og el-teori. Og man skal have logisk sans, hvilket er en stor hjælp i forbindelse med for eksempel fejlfinding. Man skal kunne arbejde selvstændigt, da man ofte arbejder alene. Men man kan også tit komme til at arbejde i projektgrupper omkring udvikling, så derfor skal man også være god til at samarbejde med - og lytte efter - andre. Er man kreativ og god til at få nye ideer, er det en stor fordel, som man kan udnytte for eksempel i forbindelse med udvikling af ny software. Man skal kunne arbejde under pres og affinde sig med, at en del arbejde en gang imellem vil komme til at foregå efter normal arbejdstid. Det er desuden en absolut nødvendighed at have et solidt kendskab til fremmedsprog, primært engelsk. Endelig er det en stor fordel at kunne forklare, hvad man laver, så almindelige mennesker kan forstå, hvad det drejer sig om. Ofte skal man nemlig instruere kunder i brug af hardware og software. Det kan for eksempel ske, hvis man bliver ansat i en Hotline-funktion.


    Datafagteknikeruddannelsen er rettet imod, at lærlingen skal lære at installere, vedligeholde og reparere dataanlæg samt udarbejde og opdatere software.


    Når man er i praktik, deltager man i det arbejde, virksomheden normalt arbejder med.


    På skolen er der undervisning i grundfag som for eksempel produktudvikling, teknisk databehandling samt informationsbehandling. Der er også områdefag og grundfag, der henvender sig specielt til datafagteknikeren som for eksempel elektrisk og mekanisk montering, dataudstyr og interfaceteknik. Der er også mulighed for valgfag.

    Videreuddannelse
    En datafagtekniker kan for eksempel videreuddanne sig til elektroniktekniker, elektroingeniør eller datanom. Der er desuden gode efteruddannelsesmuligheder gennem Metalindustriens Efteruddannelsesudvalgs kurser.


    Elever, der i løbet af uddannelsestiden beslutter sig for at læse videre, har mulighed for at få læretiden afkortet med op til et halvt år.

    Beskæftigelse
    Der er gode beskæftigelsesmuligheder i øjeblikket, og flere virksomheder melder om mangel på kvalificerede ansøgere. Både ansøgere til praktikpladser og ansøgere til faste stillinger.


    Diverse
    Uddannelsen til datafagtekniker udbydes af flere tekniske skoler. Herfra kan man ofte få tilsendt uddybende materiale eller få en samtale med en uddannelses- og erhvervsvejleder. Desuden kan man rette henvendelse til Det Faglige Udvalg for Strøm, Styring og Proces, som datafagteknikeruddannelsen hører ind under.

  • Well der er jo så mange der er blevet skræmt væk fra IT uddannelserne at der begynder at blive mangel på folk inde for forskellige sektorer af IT-branchen.


    Personligt ville jeg hurtigt kede mig, hvis jeg skulle arbejde med IT hele dagen. Det er en hobby - og ikke mere :)


    Så for at svare på dit spørgsmål, så skal jeg arbejde som journalist når jeg engang er færdiguddannet (starter først til februar ;))

  • Hvis du er til de længere uddannelser, så kig en gang på Elektroteknologiingeniøruddannelsen (det var sørme et langt ord hva :) )


    Skal jeg selv være når jeg er blevet færdig med HTX ;)


    http://www.studievalg.dtu.dk/civilingeniør3%2b2år/elektroteknologi

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Personligt gad jeg aldrig "spilde" 5 år på Datamatiker uddannelsen.
    I min klasse har vi 17 data folk, som ALLE ingen elevpladser har fået.
    Desuden er det udstyr man får stillet til rådighed fuldstændig nostalgisk. Programmer som Q-Basic og PICO virker som noget der burde høre med Norton Commandor.


    Data uddannelsen er der simpelthen ingen fremtid i.
    No offence for dem der er igang med det, men det man bliver uddannet til er der simpelthen ikke nok efterspørgsel efter.


    Jeg valgte af samme grund Elektronomfagteknikker eller Elektronikfagteknikker som mange kalder det.
    Der er flere jobs. Meget bredere arbejdsopgaver. Mere fremtid. Og langt mere eftertraget.
    Det tager 4½ år for mig.
    Det er dog ikke PC HW relateret. Men det er Data ihvertfald heller ikke. Det er en utrolig begrænset del af dem der overhovedet for lov til at rode med rigtig HW systemer. Det meste af tiden går på velligeholdelse og system fejlfinding.


  • Siden hvornår er det begyndt at tage 5 år at blive datamatiker?

  • Daniel, der må jeg nok desværre være uenig med dig på nogen punkter.


    Jeg kan godt se, at det er hamrende problematisk for alle dem, som nu sidder uden læreplads og uden jobs, men på den anden side, bør man så ikke vælge uddanelse efter hjertet og ikke hjernen? Ikke uden hjernen, men hovedsageligt med hjertet?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Alaza
    Daniel, der må jeg nok desværre være uenig med dig på nogen punkter.


    Jeg kan godt se, at det er hamrende problematisk for alle dem, som nu sidder uden læreplads og uden jobs, men på den anden side, bør man så ikke vælge uddanelse efter hjertet og ikke hjernen? Ikke uden hjernen, men hovedsageligt med hjertet?


    Jeg beklager at måtte skuffe dig, men nogen gange er man altså nødt til at sætte hjertet i 2. række.


    Fx så får håndværkerene det svært efter den nye EU sammenslutning. De bliver simpelthen udkonkurreret af dem fra de nye østlande. De har jo ingen overenskomster som os, og kan derfor arbejde billigere.
    Og hvad angår software er de årevis forude i asien.
    Derimod vil der om 5 år blive stor mangel på ingeniører inden for udvikling.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

    Rettet en gang, sidst af Grus ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    Siden hvornår er det begyndt at tage 5 år at blive datamatiker?


    Har det så vidt jeg ved altid taget.
    Man kan dog vælge at hoppe fra efter ca 2 år og være Supporter istedet. Hvis man da ikke har lyst til at bruge de 5 år på det.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Alaza
    Daniel, der må jeg nok desværre være uenig med dig på nogen punkter.


    Jeg kan godt se, at det er hamrende problematisk for alle dem, som nu sidder uden læreplads og uden jobs, men på den anden side, bør man så ikke vælge uddanelse efter hjertet og ikke hjernen? Ikke uden hjernen, men hovedsageligt med hjertet?


    Jo bestemt bør man vælge efter det man gerne vil. Men man bør nok også tage til overvejelse at der måske ikke er et job der venter en. Så ville jeg da mene at jeg kunne have brugt tiden mere fornuftigt.